Kroatien – tolfte dagen – dagen ungen hittade ett snäckdjur

Här kommer ytterligare en dag från i Kroatien i sommar

Tolfte dagen – onsdag – dagen ungen hittade ett snäckdjur

Godmorgon blev sen denna dag. Både bus och maken var upp på toa halv åtta och eftersom alla somnade om, gott, efter det blev det sen frukost.

Prommis utan handlingskrav. Det enda som införskaffades var den traditionsenliga glasskulan för bus samt några försök att vinna ett mjukisdjur i gosedjursautomaten. Förutom att vi köpte Pizza-slice till lunch förstås… fem stora goda bitar (a’ 10 kuna ca 12 sek), delat på tre pers, tillsammans med en stoooor sallad. Kaffe och solning på terrassen innan vi gick mot stranden.

bänk3

Där hann vi bara vara i 45 minuter innan åskan och molnen kom. Och även ett lätt regn. Jäkla skit. Vi vandrade hemåt och maken gick och duschade. Jag och bus såg dock ljusglimtar i molnen och efter en timme var det sol igen. Då gick vi på stranden – igen. Men utan maken. Han ides inte.

stentorn1

Bus badade och snorklade och kom så upp med en sån där strutformad vacker snäcka han dykt efter på botten. Jättefin. Den skulle med hem, tyckte han och lämnade den till mig. En stund senare ser vi att den ”lever”. Ur snäckskalet kravlade nåt minihummerlikt – små, små klor, gulgröna ögon och tentakler. Weee…. Så vi valde att hämta vatten i cyklopet och förvara den där i väntan på hemgång. Allt för att maken skulle få se och för att jag skulle kunna fota.

I lägenheten fick den plats på terrassbordet och vi avvaktade och kikade på när klorna kom fram, när tentaklerna vecklades ut och när den sedan nyfiket kikade fram. Helhäftigt. Sen bar jag ned den i havet igen.

snäcka3

snäcka1

Innan middag såg vi färdigt filmen vi påbörjat dagen innan… hotellmys i sängen.

Linda_terrass

Till middag åt vi Peka – en köttgryta bestående av kyckling, lamm, fläsk, potatis och kryddor, kokat i gjutjärnsgryta i många timmar. Rätten måste förbeställas just på grund av tillagningstiden. Men jäklar i min lilla låda så smarrigt det var

peka1

peka2

Sen prommis för busglass och så passade vi på att köpa hem lite drickbart av olika sorter.

Innan kvällsfix tog vi även en tur till ”vår strand”. Vi ville kolla in den på natten. Stranden var häftig i mörkret. Tur jag hade min jogginpannlampa med mig.