Jag som är allergisk mot ”äpplen” ska nu bli frekvent användare av dito…

Skrivet av den 24 augusti, 2012 klockan 16:37 i Dagar med Linda,iPads i förskolan,Jobbet och sånt,Pedagogiska ideer

Jepp så är det.

Jag har visserligen en i-pod som används flitigt – när jag joggar (vilket jag ju gör ganska så ofta!!) men trots att jag älskar litenheten och smidigheten vid uppspelning är jag inte riktigt kompis med den när det gäller att fylla den med musik och podsändningar. Tacka vet jag ”vanliga” mp3/mediaspelare. Och iPhones lockar inte alls när jag provat andras. Android it is!!
Men för den skull kunde jag ju inte låta bli att skriva en intresseanmälan för vårt arbetslag när det dök upp en möjlighet att deltaga i ett ett-årigt projekt med att använda paddor i förskolan. i-allergisk eller inte.  Klart man måste hoppa på nåt sånt om chansen ges.

I förra veckan fick vi veta att vårt arbetslag kom med i  ett  för kommunen pilotprojekt med iPads i förskola, förskoleklass, förberedelseklass och särskola. Och förutom min avdelning så är det fyra till förskoleavdelningar, ett gäng förskoleklasser, särskolan och förberedelseklassen som fått chansen. Lite snopet dock för den andra avdelningen på min förskola att dom inte fick hänga med på tåget nu. Men dom får säkert chansen senare…

Hur som helst: Idag var starten. Heldagsutbildning om paddor. Och vi har haft så jäkla skoj.

Ser verkligen fram emot det här projektet. Riktigt HUR vi ska använda den vet vi inte. Inte än. Men det löser sig nog…  Lösa tankar är i alla fall att:

– Utnyttja tex boksnok för att läsa sagor. (gärna med kanon så alla kan se bilderna samtidigt)
– utnyttja paddan till UR-program (även här är kanon önskvärt)
– Appar med olika utbildningsområden som matematik, färger, former, bokstäver, läsning, språk, pekböcker…
– Samarbetsövningar där barnen måste träna sitt språk och kunna kommunicera med varandra
– Använda den i samband med dokumentation och låta barnen vara delaktiga

Mm… antar att vi kan fylla på den listan ganska mycket snart…

Nu i höst har vi  hos oss tema: Jaget. Så vi funderar därmed hur vi ska få in paddan i det arbete. Vi är bland annat inne på att tex fota olika kroppsdelar av barnen och låta dom gissa vem dom ser på skärmen.
Antar att man kan skapa nåt form av memory med barnens foto. Och säkerligen pussel av deras bilder.
Vi kan lägga in deras teckningar, och även låta dom teckna i paddan, och sedan spela in ljud där dom får berätta om sina bilder och sedan höra och se vad dom gjort.

Om nu någon har  tips på appar som kan passa in under arbetet med JAGET. HOJTA TILL. vi har laddat ned ett par om kroppens delar under dagen. Men vi behöver  självklart fler…

Nu ska jag göra helg och bege mig mot Lilla Gula Huset, och en busunge jag inte träffat sen tisdag vid lunch. Och så har nya TVn kommit…så den måste vi packa upp.

 

 

 

2 har sagt sitt

2 har sagt sitt när det gäller mina tankar om “Jag som är allergisk mot ”äpplen” ska nu bli frekvent användare av dito…”

  1. Det här sa Malin den 24 augusti, 2012 klockan 23:42

    En bra början är att kolla på pappasappar.se där är några appar receserade

  2. Det här sa Susanne den 25 augusti, 2012 klockan 11:07

    En intressant fråga i sammanhanget bara, vad gjorde att ni valde just detta tema? Vi har pratat mycket om val sedan implementeringen av nya läroplan 🙂

    Svar: Det valde vi egentligen mest beroende på att halva vår barngrupp just nu är -09:or. Känns som att det är ett lämpligt TEMA som vi kan få in mycket under. Vi kan jobba med självständigheten och samarbetet, vi ska få in demokratin via barnråd där varje barn ska få komma till tals, vi kan räkna år och hur många år man blir sen, mäta hur långa dom är och se skillnade mellan kompisar samt skillnaden från när dom var nyfödda, vi kan jobba med teknik där det handlar mycket om påklädning, matsituationer och konstruktionslekar med lite högre svårighetsgrad, vi får in familjen och eventuella djur, och sen kan vi ju skapa på många olika sätt – självporträtt, hand- fotavtryck, familjen.. ja! nåt sånt.

Trackback URI | Comments RSS

Vad tycker du?

ABY