Kategori: Mat och prat (Sida 1 av 385)

Regnfredag

En riktigt regnig fredag. Mig gjorde det inget. Jag har regnkläder och stövlar och i regn har barnen alltid kul. Värre då för studenterna som fick göra sitt utspring och åka flak som om dom stod i duschen – med kläderna på.

Mitt tur att ha fredagsfika på jobbet. Bjöd på blåbärskaka med kokos.

Serverad med vaniljsås. Blev riktigt bra ju!

Hann köra ett svettigt tabatapass innan jag (genom fönstret) kikade på dom blöta studenterna och därefter duschade (i riktiga duschen) innan maken kom hem (sjöblöt).

Slutade regna lagom tills vi kom fram till Lilla Gula.

Fixade kycklingbiffar med pancetta och en snabbfixad fuskmangoraja (2 dl turkisk yoghurt, 2-3 msk mangochutney, curry, färskmalen peppar, Chilichipotle och lite salt. 👍🏻)

Idag väntar gräsklippning. Såklart. Och lite mera plantering.

Nationaldag och söndag

Lördagen och tillika Sveriges Nationaldag var väldigt grå – till en början. Vi förgyllde den med lite gofika till frukost.

Sonen tillbringade precis hela dagen i fortet i och med deras Nationaldagsevent. Vi valde att städa. Och bädda rent. Och sortera.

Allt från att dammsuga och städa toaletter till att rensa, sortera och städa i städskåp samt få julbelysningar i rätt kartonger.

Chansade på att det skulle sluta regna och startade en tvättmaskin. Det var rätt tänkt.

Efter kronärtskocka till lunch åkte vi också till fortet.

Massa folk. Så kul att dom nått ut så bra med sin annonsering. https://www.facebook.com/share/p/1FwvhBUcoC/

Vi struntade ju i en guidad tur utan efter lite surr, en kopp kaffe och lite luftgevärsskytte åkte vi.

Och sen blev det en svettig prommis. Solen kom och tempen gick upp till dryga +21⁰ så vi saknade shortsen.

Hann klippa maken innan middagen.

(Och han har en frisyr. Inte bara rakad skalle!)

Nationaldagens middag inleddes med en Whisky sour.

Sen en caprese.

Och sist grekisk citronkyckling.

Därefter skuttade jag i Sverigedräkten och tvingade ut maken i kvällsmyggen.

Söndagen började också grå. Men det var skönt prommisväder.

Efter lunch klippte jag gräset. I sol!

Och när vi sen packat ihop oss åkte vi hemåt. Sonen lämnade vi kvar.

Hemma var det dags att sätta om chiliplantorna.

Några veckor till på balkongen. Sen får dom flytta till altanen i Lilla Gula.

Middag på balkongen.

Och sen en tekopp framför Agenda.

4 dagars ledigt är strax slut. Dags för jobb igen.

Lite hemmasemester

Semestertorsdag.

Sonen hade examination samt bokat besök i fortet. Jag och maken tog det lugnt och vid 11 åkte vi mot Luleå.

En heldag med utelunch samt shopping.

Ny ros, bikini, kryddväxter, massa god mat...

Lagade ryggbiff med klyftisar och bea. Den första för säsongen med nyplockad dragon.

Fredag var varm. Sonen hade fler bokade guidningar medans jag och maken hade noll måsten.

Kanske därför vi hann få upp myggdörrar, promenera, plantera ros, pellisar och kryddväxter (sistnämda saknas en del).

Jag klippte gräset och så firade vi sonen som fick ”sommarlov” idag. 2 av 5 år avklarade.

Sen fixade vi fiskgryta med räkor och citronaioli.

Mums…

Helgsummering

Vilken helg!🌞🤩

Lördagen förärade oss med +22,3⁰ och vi parkerade utomhus. Gräsklippning (otroligt tungt. Lååångt gräs).

Promenad, grävde upp en hel massa ormbunksbebisar och planterade på annan plats. Likadant med ett gäng rotskott från en ros. Maken satte om ett gäng växter och han och sonen fixade en punka.

Fixade en lammstek för långkok. Och så hann vi mysa på altanen.

Så härligt. Och inga mygg.

Middagen blev fantastisk. Recept här: https://www.candygirl.nu/lammstek-med-yoghurt-citron-och-timjan/

Söndagen var dessvärre grå. Och med mest regn. Passade på att skura på förmiddagen. Och blev sen duktigt blöta då vi hamnade i en regnskur på väg hem från prommisen.

Ett uppehåll i regnet gjorde att jag hann plantera om övervintrade pellisar.

Hemma prickade vi in en paus i regnet för att damma och piska sängkläder.

Och så blev det galet god middag av lammresterna.

Frästelök, vitlök och chili. I med lammstek i bitar och den sparade buljongen från långkoket. Sen i med pasta. Toppade med riven ost. Och svartpeppar.

(Och det finns lamm till ytterligare en middag från lördagens mat).

Ovanligt tråkigt Agenda. Men med te och nyfixade naglar som härdade var det ändå mysigt i soffan.

Lammstek med yoghurt, citron och timjan

Lammstek i gryta med yoghurt, citron timjan & harissa

1 lammstek med ben

salt och peppar

Yoghurtmarinad
1½–2 dl grekisk yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade
zest från 1 citron
harissa efter smak
rikligt med färsk eller torkad timjan
salt
svartpeppar

Till grytan
småpotatis, gärna Amadine
ca 10 steklökar
citronolja
chilisalt

Gör så här
Putsa lammsteken och salta samt peppra runt om.
Blanda yoghurt, vitlök, citronzest, harissa, timjan, salt och peppar till en smakrik marinad.
Lägg småpotatis och steklök i botten av en gjutjärnsgryta med lock. Ringla över lite citronolja och strö över chilisalt.
Lägg lammsteken ovanpå och smeta in hela steken med yoghurtblandningen.
Tillaga med lock i 225° i ca 45 minuter.
Sänk därefter till 175° och låt gå ytterligare 2–2½ timme, tills innertemperaturen är omkring 65°.

Låt gärna steken vila en stund innan servering.

Servera med gröna bönor och extra yoghurt vid sidan av

« Äldre inlägg

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑