Kategori: Pyssel och fix (Sida 1 av 124)

Nu vill vi ha semester

Känns att det är på upploppet.

Fest för att kicka ut våra blivande skolbarn. Nedplockning av barnens alster innan de går på sommarlov. Dokument som ska skrivas för att utvärdera läsåret. Och så nåt hejdå till barn som redan nu börjar avgå för terminen.

Några dagar med riktigt fint väder. Bäst i måndags med +25⁰ och strålande sol.

Säsongens första (?) fyrklöver upphittat.

Har bråkat med Biblio-appen efter att Bibblo blev hackat. Lyckades inte på egen hand komma åt några ljudböcker trots olika åtgärder, bland annat av- och ominstallering.

Igår gick jag ned på biblioteket för hjälp. Dom lyckades inte heller men skulle gräva vidare.

Idag ringde hon som försökte hjälpa mig. Hon hade fått nya uppgifter hur man skulle gå till väga. Hon hade testat på sitt egen användare och fått det att funka. Hon messade en lathund och jepp. Det fungerade. Men det krävdes både att jag raderade min användare, ominstallerade, fixade nytt lösenord, verifierade dito samt ändrade mina uppgifter i profilen när jag sen väl var inloggad. Puh. Men nu kan jag fortsätta låna ljudböcker!

Ikväll har jag bakat en blåbärskaka med kokos. Och så är jag är redo för att fylla i semestervädret.

Men än är det en bit kvar. Drygt tre veckor. 15 arbetsdagar. Bara att bita ihop

Hemmahelg med långkok och målad gitarr

Kändes som ett bra val att stanna hemma denna helg.

Lugn morgon. Och innan lunch gjorde vi bort lite sånt vi annars bara får stressa genom på vardagen.

Fixade dumplings till lunch (det var lääänge sen) och sen började jag måla på jobbets gitarr.

Barnen hade önskat nåt regnbågigt. Så det satstade jag på. Först skiss med ritkol.

Och sen färg med poscapennor.

Den gula hade torkat så den fick jag strunta i. Men med facit i hand så var det nog lika bättre. Gult hade inte passat.

Gjorde paus mitt i och tog en timmes promenad men sen målade jag vidare.

Färdig. Bättre kvalla på bilderna i reelen 👇🏻

https://www.instagram.com/reel/DULyBdPjPeF/?igsh=cGtlazh6YmVydmxn

Ska bara spraylacka också. För säkerhets skull.

I ugnen hade två revbensspjäll legat och gottat sig i järngrytan i fem timmar. När det blev middagsdags fick dom en smarrig glace på sig.

https://www.candygirl.nu/arets-mysigaste-dag-och-receptet-pa-helt-perfekta-revbensspjall/

Helt klart en maträtt som klarar sig själv och inte behöver gömma sig bland resten på julbordet.

Kvällen avslutades i soffan. Med massa bra musik.

Måndag, fredag eller lördag?

Måndag. Eller fredag? Eller kanske lördag? Började i alla fall tidigt. Och det gick ju bra. Sen blev det väldans mycket lugnare än planerat.

-25⁰ på morgonen. Men ”bara” -19⁰ på eftermiddagen. Sonen var sugen på promenad. Det nappade jag på.

Tänke oss ut på isvägen. Men det var för mörkt och för snöigt. Vi såg inte vägen.

Det fick bli promenad efter vanliga vägar.

Sen kom jag på att det behövdes städas och skuras.

Invigde julsåpan – efter jul.

När maken kom hem fixade vi trettondagsaftonsmiddag: oxfilé, klyftisar och bea (fast gjord på rödlök, rödvinsvinäger, torkad basilika och fryst persilja istället för charlottenlök, dragonvinäger, färsk dragon och dito persilja).

Summerade boklistan för 2025: 30 böcker (fysiska och ljud), fyra sommarprat och massa poddar.

Och så påbörjade jag 2026 år boklista.

Även träningspassen summerades.

103 pass. Hade jag inte fått den där jäkla tennisarmbågen och julhostan hade jag fått ihop ett snitt på drygt 2 pass per vecka.

Minihelg. Och det lovas svinkallt.

Kallt, sena kvällar och pepparkaksfyr

Kall vecka. -18⁰ – -20⁰ mest hela tiden. Med en lägstanotering i fredags med -23⁰

Har stängt på jobbet fyra av fem dagar senaste veckan. Så det har inte funnits allt för mycket tid över till annat. På kvällarna. Men morgontid har det blivit tre träningspass och ett besök hos fysiaterapeuten. Sistnämnda bekräftade bara att jag gjorde rätt: ”Skall belastas bort. Får träningsprogram och instruktioner.
Avlastar med epikondylitband om hon annars är hämmad i aktivitet och delaktighet.”. Bara träna vidare, alltså!💪🏻

Pepparkaksfyren blev helt klar. Och flyttad till sin rätta plats.

Det ”snöade” på den och mininissarna befolkade den.

Har ännu inte fått ställt timern på rätt tid, då jag bara jobbat sent. Men ikväll tänder jag den 16.30 och sen sköter den sig själv.

Här: https://www.instagram.com/reel/DRP-l-QDEJV/?igsh=MW9oOWVtaGlncDJzbQ== en film från ritning till färdig.

Och här:
https://www.instagram.com/reel/DRQATInDG-9/?igsh=cjdtdHgzZTBpNDRr en film där den står och lyser på plats.

En kväll fixade vi musslor.

En annan kväll öppnade jag ett paket från RITUALS.

Igår knallade jag 100 meter till en grillkåta där ett gäng kollegor samlades för lite pre-adventsmys.

De övriga grillade korv, men jag nöjde mig med att käka ostbågar.

Vid åttatiden var jag totalt genomkall och gick hem igen. -23,4⁰ ute så det drog kallt utifrån trots elden där inne.

Medan jag tog en jäkligt varm dusch fixade sonen och maken smashed burger.

Vansinnigt gott. (Även om hela spisen behövde totalsaneras sen!!!)

Hann mysa i soffan innan vi sa godnatt.

I helgen ska advent/jullådorna upp från förrådet.

Pepparkaksfyr

Nu är den klar. Min pepparkaksfyr.

Ett kritiskt moment återstår: att flytta den från ”jobbrickan” till sin glasdito och sen flytta på plats i vardagsrummet.

Det är först då jag tänkte fota ”riktiga” bilder.

Men jag kunde ju inte låta bli att ta några när jag testtände lanternan.

« Äldre inlägg

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑