Kategori: Recept – Övrigt (Sida 1 av 15)

Regnfredag

En riktigt regnig fredag. Mig gjorde det inget. Jag har regnkläder och stövlar och i regn har barnen alltid kul. Värre då för studenterna som fick göra sitt utspring och åka flak som om dom stod i duschen – med kläderna på.

Mitt tur att ha fredagsfika på jobbet. Bjöd på blåbärskaka med kokos.

Serverad med vaniljsås. Blev riktigt bra ju!

Hann köra ett svettigt tabatapass innan jag (genom fönstret) kikade på dom blöta studenterna och därefter duschade (i riktiga duschen) innan maken kom hem (sjöblöt).

Slutade regna lagom tills vi kom fram till Lilla Gula.

Fixade kycklingbiffar med pancetta och en snabbfixad fuskmangoraja (2 dl turkisk yoghurt, 2-3 msk mangochutney, curry, färskmalen peppar, Chilichipotle och lite salt. 👍🏻)

Idag väntar gräsklippning. Såklart. Och lite mera plantering.

Krämig risoni med grillad kyckling

Ingredienser kyckling:

  • 4 kycklingfileer
  • 3 msk olivolja
  • Zest från ½ citron
  • En liten riven vitlök
  • 1 tsk honung
  • Timjan
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Chicken n steak-peppar

Ingredienser risoni

  • 1 schalottenlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • smör
  • 250 g risoni (pasta)
  • 2 msk konc kycklingfond
  • 8 dl vatten
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 1 msk finrivet citronskal
  • 1 dl riven Västerbottensost
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Rostade nötter, vi tog pistage

Tillbehör – grillad sparris:

  • 1 knippe färsk sparris
  • Citronolja
  • Salt

Blanda samman ingredienserna till marinaden. Låt filéerna marinera minst 30 minuter, gärna över dagen.

Knid in spartisen med citronolja och salta

Grilla sparris och filéer.

Fixa undertiden risoni.

Fräs lök och vitlök glansig.

Tillsätt risoni, vänd runt. Häll i kycklingfond och kokande vatten. Låt risonin koka enligt förpackningen, ca 10 minuter. Rör då och då och kontrollera att der inte kokar torrt. Tillsätt i sånt fall mer vatten.

Rör ned grädde, citronskal och ost. Smaka av med salt och peppar.

Servera risonin med uppskivad grillad kyckling och grillad sparris. Krydda med Ckicken n steak-peppar Toppa med nötter.

(Och risonin passar att servera till nästan vad som helst… grillat fläsk eller fisk, kallskuret eller bara som den är)

Råbiff på renfilé med löjrom, rårörda lingon och Västerbottensost

Ingredienser till 3 förrätter

200g renfilé

½ chalottenlök

1 krm skånsk grov senap

2 tsk olivolja

Chilisalt

Svartpeppar

50 g frysta lingon

2 tsk socker

50g Kalix löjrom

Riven Västerbottensost

1 näve blandsallad (tex mangold, ruccola, mâche)

Lantchips (med smak av gräddfil)

Börja med lingonen. Blanda frysta lingon med socker. Låt tina långsamt så sockret smälter.

Glöm inte tina löjrom.

Hacka chalottenlök superfint.

Hacka renfilén fint.

Blanda med lite av den hackade chalottenlöken, senap, olivolja och chilisalt och peppar.

Montera sen med några salladsblad i botten. Sen köttet. Riv ost över. Klicka upp lingon och löjrom. Toppa rommen med ytterligare lite chalottenlök. Lägg några lantchips på sidan om.

Njut!!🤩🥰😍❤️

En ganska lat lördag

Vilket fantastiskt väder. -8⁰ och strålande sol. Hela världen är inpackad i rimfrost och det glittrar överallt.

På hemväg från promenaden köpte vi med oss pizzarullar. Och syltsocker.

För efter vi varit ut en sväng till, för att skotta altan och skaka av snö från träd, kokade jag svartvinbärsgele.

Bara så det skulle räcka till middag.

Sen började vi se film: Ghostbusters – Frozen empire.

Men den var så tråkig så vi slog av den efter en stund.⭐️

Till middag lagade vi hjortstek.

Först fick steken fin yta i stekpannan. Bara salt, peppar och smör.

Sen gick den in i ugnen (125⁰) med en gegga av olivolja, honung, senap och färsk timjan ovanpå. När innertempen var 58⁰ svepte vi steken i folie och slängde in potatis samt cocktailtomater (med citronolja, chilisalt och timjan). Silade av spadet från steken, hällde på 3 dl matlagningsgrädde och lät det hela reducera ordentligt. Sist i med en matsked svartvinbärsgele och en klick smör.

Jösses så gott…

Rostade kikärtor och stengubbar

Lite svalare 😄😉 ”Bara” +27⁰. Det överlevde vi!

Skön promenad. Lunch i skuggan.

Och sen lite siesta i solstolen.

Fick med mig maken på ett tabatapass. Riktigt svettigt i solen.

Fullt med kart i jordgubbarna. Så nu satte jag ut alla stengubbar. Förhoppningsvis hinner sparvarna få krokiga näbbar innan de riktiga gubbarna börjar bli röda (och därmed ratar dom).

Melonpaus när sonen kom hem.

Och sen middag.

Gjorde en mycket god sallad där jag först rostade kikärtor i ugnen (i en timme) med lite olivolja och lite smör. Saltade bara.

Mixade olivolja, cotronzest, färskpressad citron, riven vitlök, färsk chili och färsk timjan och lite salt.

Blandade sen ett par matskedar citron/ört-olja med de fortfarande varma kikärtorn samt nykokt haricots verts. Addade silverlök, rädisor och oliver. Toppade med mozarella och ringlade över mer citron/ört-olja.

Och sen blev det grillad lax till den.

Började sist på torsdagen kika på youtube serien Krig i vår tid från Försvarsmakten.

« Äldre inlägg

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑