Kategori: Jobbet och sånt (Sida 1 av 175)

Nu vill vi ha semester

Känns att det är på upploppet.

Fest för att kicka ut våra blivande skolbarn. Nedplockning av barnens alster innan de går på sommarlov. Dokument som ska skrivas för att utvärdera läsåret. Och så nåt hejdå till barn som redan nu börjar avgå för terminen.

Några dagar med riktigt fint väder. Bäst i måndags med +25⁰ och strålande sol.

Säsongens första (?) fyrklöver upphittat.

Har bråkat med Biblio-appen efter att Bibblo blev hackat. Lyckades inte på egen hand komma åt några ljudböcker trots olika åtgärder, bland annat av- och ominstallering.

Igår gick jag ned på biblioteket för hjälp. Dom lyckades inte heller men skulle gräva vidare.

Idag ringde hon som försökte hjälpa mig. Hon hade fått nya uppgifter hur man skulle gå till väga. Hon hade testat på sitt egen användare och fått det att funka. Hon messade en lathund och jepp. Det fungerade. Men det krävdes både att jag raderade min användare, ominstallerade, fixade nytt lösenord, verifierade dito samt ändrade mina uppgifter i profilen när jag sen väl var inloggad. Puh. Men nu kan jag fortsätta låna ljudböcker!

Ikväll har jag bakat en blåbärskaka med kokos. Och så är jag är redo för att fylla i semestervädret.

Men än är det en bit kvar. Drygt tre veckor. 15 arbetsdagar. Bara att bita ihop

Lite personal men många chiliplantor

Det här är jag. 🤩 (Ifall det nu inte syns.)

Konstnärinnan är sex år och har fått med både ögon- och hårfärg, kommunloggan på kläderna. Och den lilla rosa klämman i håret. (Bara glasögonen som saknas. Men dom är ju faktiskt lika mycket av som på)

Frånvaro, frånvaro och mera frånvaro. Och typ inga tillgängliga vikarier. Det är vårt normala nu för tiden, verkar det som. Valde att ställa in morgondagens firande av förskolans dag. Vi har inte personal så vi mäktar med en sån sak. Skjuter festen på framtiden… förhoppningsvis! Ett av fritidshemmen fick ringa hem barn och stänga en dag förra vecka. Det fanns inte personal!

Ett träningspass innan middag. Skinkgryta. Sen drog sonen till Lilla Gula. Lite fuskigt…

Chiliplantorna har fått flytta ut på balkongen under dagtid. Antar att dagens väder, +23⁰ och en hel del sol, uppskattades lika mycket av dom som av mig!🌞🌞🌞❤️

De allra minsta plantorna fick flytta till var sin ”kruka” nu ikväll. Fast dom får stanna i köksfönstret ett tag till.

Välbehövlig fredag

Så tog denna arbetsvecka slut. Rörig är bara förnamnet. Möten, kompetensutveckling och massa frånvarande personal.

Fredagen blev i alla fall lugn. Fast jag började dagen med en dryg timme i tandläkarstolen. Den provisoriskt lagade tand som bråkade för några veckor sedan är nu rensad och redo för rotfyllning – den 1 juli!

Packade oss snabbt mot Lilla Gula. Och efter uppackning, inspektion över vad för vårtecken som tillkommit och lite energitillskott i form av lufttorkad började vi sen fixa middag.

Och den middagen! 🥰🤩😋

Grillad kyckling med krämig risoni

Wow.

Avslutade fredagen med Fördomsshowen. (Och vi har noll planer för helgen.)

Högt tempo

Full fart på jobbet just nu – verkligen De Luxe. När tempot är så högt att man knappt hinner tänka klart mellan varven…allt går på autopilot.

Och en insikt; jag är ingen småshoppare. Antingen inget alls eller en MEGABESTÄLLNING.

Senast från Apotea. Alltså på riktigt – allt från solkräm (är sommaren på väg eller?) till åksjukepiller och schampo (i megaförpackning).

I nästa paket: 50 par öronproppar. Japp. FEMTIO. Men – maken snarkar ju som om han vore en olympisk mästare 🙈 Utan öronproppar = sömnbristdöd.

Unnsdag och fajitas! 🌮🔥 En perfekt kombo av enkelt och gott efter full gas och städ.
Och lite extra kul! Det verkar som att vi får till en middag med gamla jobbgänget. Snart. De man inte träffar så ofta längre, men som det känns som igår när man äntligen ses ❤️ Det ser jag fram emot.

Vintern ra?

Äntligen varmare. Morgonens svala temp byttes snabbt mot varmare och innan kvällen hade vi typ +18⁰.

Hissade flaggan och sjöng för Kungen på jobbet. Sen blev det dans runt flaggstången.

Var på plats i Lilla Gula redan halv fem. Så skönt ute.

Jag grävde ned ett gäng penséer i rundeln där det knäckta äppelträdet stod.

På sikt blir det nog bara gräsmatta där, men nu var det kul med lite färg. Förhoppningsvis ska väl vi inte få kallare än -10⁰ .

Självklart grillat till Valborgsmiddag: marinerad karré, grillad majs och rostad potatis.

Och sen majbrasa.

Tallegrenarna som knäckte äppelträdet brann fint.

Film här!

Stannade ute till den brunnit ihop ordentligt. Och sonen var ute till den knappt syntes.

Nu hoppas vi vintern lämnat oss för i år. (Men väderprognosen säger dessvärre att det är risk för snö till veckan).

« Äldre inlägg

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑