Kategori: Dagar med Linda (Sida 627 av 1264)

Soligt

Vi har haft fantastiskt fina dagar senaste tiden.  Hoppas det håller i sig över helgen.

Årets två första julklappar är köpta. En 50-årspresent är fixad. Och jag har styrketränat

Bra där.

Tejpen på högerfoten släppte nu ikväll. Efter 3 dygn. Ca 5 trodde jag det skulle sitta (enligt expertisen på sportaffären). Men vänster sitter… åtminstone i natt. Höger hälsenas tejpning blev  dock sämre/lösare. Så jag är ändå inte förvånad. Nu är högerhälen/senan/vaden tejpad på nytt.

Och jag är redo för fredag.

Hips vips så var onsdagen ett minne blott. Sol och fint. Hann promenera elljusspåret på lunchen (tejpen känns bra) och ett ärende efter middagen.

Sen kom regnet… och jag slängde ut massor med plagg ur ungens garderob som inte längre passar så bra. ?

(Skolfoto åk 7)

Konstatetade att det saknas huvtröjor/cardigans/fleece samt varmare skor till när jympadojjorna bara passar på idrotten.

Ska fixas. En annan dag.

Tape

Måndagar är alltid måndagar… Så även idag. En ganska bra måndag.
Kändes duktigt kallt i morse när jag cyklade till jobbet. På eftermiddagen behövdes ingen jacka.

Jag shoppade nya höstskor:

… och kinesiologytape.

Innan jag tejpade tog jag ett styrkepass i vardagsrummet – bättre än inget eftersom joggingen fortfarande måste hoppas över.

Men sen… Efter duschen… 

Så nu ser jag ut såhär:

Värt ett försök ett tag… kan ju inte mer än misslyckas.

Det var den söndagen

Åh vilken härlig dag. Sol och fint – och T-shirtväder. Ungen ville ha shorts… men dom hade jag satt i tvätten. ?

Promenad – golunch – utepyssel – altanfika 

Tomatplantorna är slängda. Och årets sista tomater skördade. 

  Vi tog också hand om en del mynta. Vi har gjort ett försök att ”lägga in” dom i (lite enklare) rom. Tanken är att då kunna ta ett par matskedar till en drink… och kunna göra tex mojito på egen mynta –  även mitt i vintern.

Vi åt upp sista tårtan i solen på altan. Årets sista utefika? Eller?

Vi blev kvar länge i Lilla Gula Huset. Och precis när vi åkte började det regna. Det blev en fantastisk regnbåge – som inte ville komma till sin rätt med mobilkameran (riktiga kameran var hemma).

Vackert avslut på en underbar helg.

Tredje firardagen

Ungen blev ju tonåring i tisdags… och firades såklart. Han hade även valt middag den kvällen: Färska kräftor.

Han önskade även firarmiddagskäk igår, fredag. Smörgåstårta. Och enligt unge herrns önskemål blev det även grädd/marängtårta idag, lördag:

Botten

4 äggvitor
3 dl socker
100g mjölkchoklad
3 dl puffat ris

Vispa äggvitorna och socker. Vänd i chokladhack och rispuffarna. Bred ut på bakplåtspapper i långpanna. Grädda i 125 grader ca 1 timme och en kvart. Dela i två delar till tårtan.

Fyllning

4 äggulor
1 dl socker
100g smör

Blanda äggulor och socker. Sjud tills den tjocknat. Tag av och rör i smör. Låt kallna. Bred ut mellan de två bottendelarna.

Garnering

5 dl grädde
riven choklad eller annan dekoration.

Jag brukar göra 1  1/2 sats maräng till den mängden smörkräm. Ungen älskar den. Önskar den varje år han fyller år.

Den är jäkligt god… och sjukt sliskig.  Så trots fikahjälp har vi kvar tårta till i morgon.

Solen sken idag från klarblå himmel och graderna orkade upp till 14. Det blev både en drygt 7 km lång prommis  (med ömma hälsenor som ”straff”) samt en cykeltur på 45 minuter.

Trots att vi spenderar typ all ledig tid i Lilla Gula Huset finns det många gator vi aldrig kollat in. Idag avverkade vi några nya.

Middagen hade även den önskats av den nyblivna 13-åringen.

Gissa vad:

Varken vi eller middagsgästerna verkade ha nåt emot hans önskan. Maten tog tokslut. ?

10 dl ris, Lax, räkor, Avocado, vårlök, morot, sesamfrön, citronfräst rödlök, Sjögräs, Ishavsrom….

Men nu är  ungen ordentligt firad. Maken är nästa på tur.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑