Kategori: Pyssel och fix (Sida 111 av 124)

Fotobok

Nu har jag färdigställt en ny fotobok – min sjätte. 60sidor egna bilder – 399:- Brukar ta ett par veckor att få hem. Den ligger på uppladdning mot fotoföretaget just i detta nu.

Denna bok innehåller ca 140 bilder/teckningar och ett tidningsurklipp och sträcker sig från nyårsafton 2007 fram till morsdag. Fick inte plats med förra helgen så nästa bok får börja med just morsdagsfirandet!

Tårtan

morsdag sida 1

Så här såg min egen morsdagstårta ut. Och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Både looken och smaken.

Om någon undrar så är det dumlekräm och frysta (ja tinade då) hallon mellan. Och överbliven dumlekräm spritsat uppe på. Dekorerade bara med några vindruvor.

Dumlekräm var hur enkelt som helst att göra. Jag värmde 3 dl grädde tills den nästan kokade. Sen hällde jag det över en påse dumle (140g) och rörde och rörde tills allt smällt. Sen snabbt i kylan och där fick den stå tills i morse. Då vispade jag bara som vanlig grädde.

Hallonen hade jag bara sockrat ytterst lite. Samma med den vanliga grädden. Dumlekrämen blir så söt så det räcker.

Tjuvstartade morsdagsfirandet.

morsdagskort

Mina föräldrar var förbi en sväng i eftermiddag. Mamma fyllde år förra helgen,(och då var vi dit) så därför hade jag bett dom komma till oss och äta tårta på morsdag. Nu kom dom idag eftersom det passade bättre. Alltså fick mamma sin morsdagspresent i förväg.

Hon vill aldrig ha nåt. Skyller på att hon alltid just fyllt år. Och jag brukar strunta i det. Köper inget märkvärdigt. Bara nåt litet. I år blev det en bunt med skraplotter. Och choklad. Och så scrappade jag ett kort.  Chokladen var god, kortet blev fint men lotterna gav bara ynka 15:- i vinst! Nåja.. det är väl tanken som räknas…

Somrigt välkomnande

skylt

Igår bytte jag ut den våriga välkomstskylten vi haft på ytterdörren mot en somrigare. Jag gillar den här skylten skarpt. Jag gjorde den förra våren och hade först tänkt plocka isär den och använda stommen till nån annan skylt mot vintern. Men jag nändes inte… så därför kommer den fram i sommar igen! Bara nu dom äkta blommorna utomhus kommer i gång snart…

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑