Kroatien – femtonde dagen – stora väntardagen

Nu är det dags för sista dagboksinlägget från Kroatienresan vi gjorde i Juli 2013

Femtonde dagen – Lördag – stora väntardagen

Hade klockan på väckning, för säkerhets skull, men vaknade självmant och intog den sista frukosten ute på terrassen med den underbara utsikten. Sen tog den sista packningen vid. Vi hade försökt köpa till oss extra timmar på rummet – allt för att kunna göra sista dagen till en ”riktig dag”, men det var förgäves. Sånt funkar inte när man åker charter – utan bara när man, som vi brukar, bokar privat.

Nåja.. klockan elva lämnade vi rummet och tog oss sedan en mycket kort promenad för att köpa glass. Sen satte vi oss vid hamnen och tittade på folk. Urtrist. Så vi gick tillbaka till vår lägenhet, smet in på toa (eftersom det var ostädat ännu) hämtade en flaska vatten ur kylväskan och gick sedan mot Podgora.

väntar

Vi gick hela vägen – tog det lite lugnare än vanligt – allt för att undvika att bli alltför svettiga. Vi lunchade sedan på tillbakavägen. Bus åt Cheeceburger, Maken en ½ grillad kyckling och jag tog min favvo: Cevapici i pita. Sen gick vi åter till hotellet. Vi satte oss utanför, i skuggan, uppoffrade oss på sista vinslatten, sista plommoncognacen, sista drickan och sista chipsen. Och så väntade vi på att klockan skulle gå.

väntar3

väntar2

När det var drygt en timme kvar till att bussen skulle hämta oss gick vi ned på närmaste restaurang och beställde oss nåt läskande. Jag tog gin och tonic, Urban en Jager och busungen apelsinjuice. Och så passade vi på att använda toaletten.

När det så närmade sig upphämtning gick vi ytterligare en gång alla trappsteg upp till hotellet. Vi fräschade upp oss, så gott det gick med våtservetter, och bytte till resekläder. Sedan var det bara att kånka ned väskorna till gatan.

Där hämtade taxibuss exakt på utsatt tid: 16:40. Fem minuter senare satt vi på den ”riktiga” bussen, och klockan 17 lämnade vi Podgora.

Resan till Split och flygplatsen tog två timmar och gick efter vägar med hissnande utsikt – det hade vi inte sett när vi kom, eftersom vi då reste i mörker.

väntar4

Väl framme på flygplatsen fick vi checka in bagaget bums och sedan gick vi utomhus och gjorde oss reda att mätta våra magar. I den medhavda matsäcken fanns fem stycken pizzabitar (stora) som vi fryst under natten. Dessa var sedan förvarade i kylväska, tillsammans med iskall nyponsoppa samt tre flaskor fruset vatten (som även fungerade som kylklampar). Pizzabitarna hade precis, precis tinat – några var fortfarande lite hårda – och vattnet var till stor del ännu fruset. Så trots att vi varit 8½ timme utan kylskåp så hade vi fräsch och god middag. Denna avnjöt vi på utbredda saronger i en mycket vacker park. Det kändes som en värdig avslutning på Kroatienbesöket.

solnedgång3

När vi sedan tagit oss genom säkerhetskontrollen gjorde vi lite inköp i taxfreebutiken innan planet sedan lyfte mot Stockholm i utsatt tid.

Vi mös med lite kvällsgott och sedan sov alla gott.

Landade på Arlanda bra precis vid midnatt. Vi packade ned den inköpta spriten i resväskorna och letade rätt på en plats att sova på – vilket inte var så lätt. Det blev hårda och kalla bänkar som gav mig några få timmar sömn, Maken blev utan och Bus sov ytterst lite.

Frukosten åt vi sedan på McDonalds – och denna gång lämnade vi restaurangen utan att glömma handväskan.

Planet mot Luleå lyfte i tid och under förmiddagen var vi så åter i Norrbotten. Svärmor hämtade och vi åkte raka spåret mot Lilla Gula Huset.

Där blev det sedan lunch, uppackning, tvätt samt planering över hur resten av semestern skulle se ut. För det var ju många veckors ledigt som återstod….