Kategori: Instagram (Sida 2 av 16)

Kanelbullens dag, elfix, eldning och lamm

Blåsigt. Men skönt. Sonen åkte till fortet för en bokad guidning.

Vi putsade två små lammbogar och satte i marinad. Och gjorde en liten bulldeg.

Sen promenad.

Bestöllde en pizza på hemvägen som sonen fick hämta upp när han kom från fortet.

Makens morbror kom och började dra om elen i garaget. Så källaren vädes upp och ned. Och jag huserade i köket.

Självklart blev det bullar. Det var ju ändå kanelbullens dag.

Sen gick jag ut.

Lyckades få in alla jord/gödsel/leka-säckar i lilla gula bodan.

Sen rensade jag ogräs bland jordgubbarna och plockade bort sockerärtorna.

Därefter började jag räfsa löv.

Och då kom sonen och eldade upp dessa.

Dom brann jättebra!

https://www.instagram.com/reel/DPa6ROaDILY/?igsh=c2Q1dHZmc2YwNXFs

När elektrikern åkte satte vi lammbogen i ugnen och röjde upp i källaren. I alla fall så vi kunde ta oss till duschen och in i sovrummet. Självklart dammsög jag ju. Kan ju inte tassa runt i skräp!

2½ timma i ugnen och sen hade vi sjukt gott lamm.

Och eftersom middagen blev extra sen blev det inget soffhäng efteråt.

Regn och vietnamesiska vårrullar

Supergrått även tisdag. Då är det mysigt när Azalean från alla hjärtans dag börjat blomma igen.

Fast varför har den ändrat färg? Den var rosa när jag fick den…🤔

Så vi siktade på hinna en promenad på förmiddagen innan det satte igång att regna.

Vi hann inte ens från gården.🌧🌧🌧

Så vi åkte till Kalix och handlade istället.

Jag hade blivit sugen på Vietnamesiska vårrullar och då behövde vi några (få) ingredienser. Och så en massa annat, såklart.

Hem till lägenheten för att hämta ett par saker, handling och sen thaibuffe till lunch innan vi åkte mot Lilla Gula igen.

Mötte i princip sonen som också skulle till Kalix. Siknäsfortsbilen skulle besiktas.

Vi tog en eftermiddagspromenad. Och blev blöta💧💧💧.

Men sen väntade middagsfix.

Två dippsåser. En med hoisin, jordnötter, lime och soya. Och en med sweet chili, hot mango chutney, färsk ingefära, lime och hackad chili.

Vi ugnsstekte kycklingen med bara salt och peppar. Och skalade räkor.

Reel här!!!

I rullarna hade vi, förutom några med kyckling och andra med räkor, glasnudlar, sallad, gurka, morot, salladslök, koriander och chili.

Alltså… mums…

Idag är jag sugen på grekisk mat.🇬🇷 Men först ska jag baka. 🫓

Riktigt busväder

Det var grått på lördagförmiddag. Och sen lovades det regn framåt dagen. Så vi började med promenad.

Bra val. Vi hann nästan hem innan regnet kom. Och då inte i sån mängd så vi blev blöta.

Resten av dagen blev det busväder. Först rejält regn. Och sen ökade blåsten. Tillslut var det storm.

Vi räddade in eken, lagerblad, chili och basilika från altanen.

Stor risk att de skulle blåst sönder annars.

Var även ut och gav nya röda apeln ett par extra stöd eftersom det såg ut som om den tänkte knäckas.

Nåt som dock knäcktes var björken borta vid röda bodan.

Plötsligt upptäckte jag bara att den var borta. Och den var ganska stor. Och inte rutten. Så trist….

Medan det stormade och regnade städade vi. Och lågtempade ribs i 4½ timme.

Maken åkte till fortet och hämtade hem sonen. Det var ju nämligen synnerligen otrevligt cykelväder.

Grilla gick däremot bra. Ribs och grönsaker. Och i ugnen hemmagjorda strips.

Gick ut i stormen och plockade in lite hallon och krusbär som vi sen åt med glass.

Och så fixade jag och sonen en reel till Siknäsfortet. En med bilder från hur det såg ut innan det stängdes ned.

https://www.instagram.com/reel/DNbhCwysmyL/?igsh=aDJsYzUzNnA5Zndz

Strömmen for. Såklart. Men var bara borta en stund. Men i natt har den varit borta en eller flera gånger. Och det har låtit som om huset ska blåsa bort.

Inget regn idag.

Så jag siktar på tvätt, gräsklipp och bärplock.

26 år sen

Torsdag. Nästan helg. Och vår bröllopsdag.

990814 gick vi uppför altargången och sa JA till varandra. Nästan exakt på 10 årsdagen från då vi blev ett par.

27 resp nästan 30 år unga. Nervösa Och förväntansfulla.

Och sen bara glada.

Idag slutade vi sent båda två. Sonen kom hem från Lilla Gula direkt efter han slutat för dagen.

Fixade blommor näst intill en kopia av brudbuketten (om än mindre).

Och sen thaibuffe hemma på balkongen.

gott. Mysigt.

Och väl värt att fira.

Grillad ryggbiff med chiliolja och grillade grönsaker

Denna rätt visade sig vara en riktig höjdare. Kommer garanterat lagas igen.

Ursprunget är från Jennie Wallden https://www.koket.se/grillad-entrecote-med-chiliolja-burrata-och-zucchini

Men vi gjorde om den.

Ingredienser:

1 dl olivolja

½ dl sesamolja

2 vitlöksklyftor

2-3 msk chiliflakes (mortlad)

2 msk soja

1 msk mango-balsamico

Ryggbiff till 3 personer

Två paprikor i olika färger

Knipplök

½ gurka (hyvlad)

2-4 morötter (hyvlade)

Lantbröd

Olivolja till grönsaker och bröd

Grillkrydda till grönsaker

Örtsalt till brödet

1-2 mozarellor

Först gjorde vi en chiliolja.

Värm olivolja med sesamolja. När den är nästan het i med vitlök och chiliflakes. Bubbla en kort stund. Sen i med soja och mango-balsamico. Låt vila. Då sväller den liksom. Och smakerna kommer fram.

Förbered grönsaker för grill. Vi tog paprika istället för zucchini då sonen inte är så förtjust i det. Dela och gnid in med olivolja och grillkrydda.

Skiva ljust bröd, häll på olivolja och krydda med någon form av örtsalt.

Vi valde morot och gurka som sallad. Hyvla med potatisskalare och låt vila iskallt vatten fram till montering/servering

Originalreceptet säger entrecote, men vi valde ryggbiff. Skivad. Och bara kryddad med salt och peppar.

Grilla allt.

Skiva upp köttet.

Montera:

I botten grillad paprika. Sen grillad knipplök. Så dit med dom krispiga färska grönsakerna. Därefter köttet. På det mozzarella och sist på med örtoljan.

Magiskt. Reel här:👇🏻

https://www.instagram.com/reel/DLqL468Cid4/?igsh=MTkwcXJmemw5dnowZg==

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑