Kategori: Lilla gula huset (Sida 1 av 180)

Midsommarafton 2026

Superfin midsommarafton.

Hade väl inte räknat med nåt vidare väder så först halvklart och senare helsol kändes verkligen som en bonus. (Tempen orkade dock bara upp till +17,5⁰ men i solen var det ju varmare).

Började med att plocka liljekonvaljer. Därefter en mysig midsommarfrukost.

Sen tog det inte allt för länge innan vi var ute för att påbörja tvätt av altangavel. När allt (utom TV-antennen) var bortskruvad började vi tvätta. Det gick toppen.

Värre då när det var dags att tvätta högre upp. Skitläskigt att klättra upp.🫣😳 Speciellt med en 10-liters hink vatten.

Men väl uppe så fixade jag även det.

Vid ett-tiden var hela gaveln tvättad, sköljd (och jäkligt blöt). Då blev det midsommarlunch.

Inte sill. Vi körde på grillkorv.

En promenad på det. Så himla fint ute.

På vägen hem plockade jag midsommarblomster till brotrappan.

Tillbaka i Lilla Gula började vi förbereda midsommarmiddagen. Och så hann vi pusta en stund på altanen.

Efter en välbehövlig dusch hoppade jag i min nyköpta klänning.

Och sen blandade vi en GT med jordgubbar och basilika.

Förrätten blev sedan pinsa.

Med örtkryddad färskost (gräslök, oregano och chili) och mozarella. Sen toppad med gravad lax, räkor och Kalixlöjrom.

Huvudrätten blev grillad svensk oxfilé, rostad potatis, nyslagen bea och en sallad med jordgubbar.

Mmm…

Sabaton livestreamade en konstert från Hellfest i frankrike. Men jag hoppas vi kan kika på den vid ett annat tillfälle. Såg ett par låtar och det var väldigt bra ljud och bild.

Grå midsommardag. Men vi hittar nog på nåt kul ändå. Vi ska i alla fall äta lamm.

Full fart hela dagen

Småtrist väder. Men med en bra bok i öronen blir ändå lunchpromenaden mysig.

Kastade mig över middagsfixet när jag kom hem. Och precis samtidigt som maken kom hem var ugnspannkakan med zucchini, soltorkade tomater och fetaost klar.

Och när sista tuggan var svald direkt mot Lilla Gula.

Där skulle det byggas ställning tillsammans med min pappa. Inte helt enkelt. Men som tur är blev maken inringd tidigare till jobbet i morse (personalfrånvaro) så vi hade ändå minst en timme mer tillgodo innan det blev allt för sen kväll än vad vi annars skulle haft.

Där uppe ska vi alltså balansera!😳🫣🫨

Innan vi åkte tillbaka hann vi packa upp varorna vi hade med oss.

Hemma 20.30 så vi hann precis duscha innan Aktuellt.

Superhärlig lördag

Vilken härlig lördag vi fick. Nästan +21⁰ och sol hela dagen.

Började med att klippa gräs.

Min pappa kom förbi och kapade upp den gigantiska tallgrenen som rasade innan jul.

Maken klöv sen allt på en gång.

Och så bestämde vi oss för att börja måla Lilla Gula i sommar.

Efter lunch fixade vi två spearribbs för lågtemp. Det ena med BBQ-sås och en färdigköpt chilirub. Den andra fick en kryddpasta av 2 msk honung, 1 msk rökt paprikapulver, 1 tsk lökpulver, 1 tsk vitlökspulver, en stor klick tomatpure, en rejäl puff chilichipotle, massa torkad timjan samt en liten slatt olivolja. Sen in i var sitt folie och ugnen i 100⁰ i fem timmar.

Undertiden hann vi promenera.

Och plantera resten av kryddorna.

Nu ser dom ju lite trötta ut men förhoppningsvis piggnar dom snart till.

När ribsen var färdigt ugsstekta fick potatis och tomater ta plats i ugnen. Och ribsen en touch på grillen.

Alltså… möraste ribs ever. (Och den hemmagjorda nya kryddpastan var allra godast).

Söndagen är grå. Så det blir nog mest innafix idag.

Lite hemmasemester

Semestertorsdag.

Sonen hade examination samt bokat besök i fortet. Jag och maken tog det lugnt och vid 11 åkte vi mot Luleå.

En heldag med utelunch samt shopping.

Ny ros, bikini, kryddväxter, massa god mat...

Lagade ryggbiff med klyftisar och bea. Den första för säsongen med nyplockad dragon.

Fredag var varm. Sonen hade fler bokade guidningar medans jag och maken hade noll måsten.

Kanske därför vi hann få upp myggdörrar, promenera, plantera ros, pellisar och kryddväxter (sistnämda saknas en del).

Jag klippte gräset och så firade vi sonen som fick ”sommarlov” idag. 2 av 5 år avklarade.

Sen fixade vi fiskgryta med räkor och citronaioli.

Mums…

Lördag, söndag och morsdag

Den här helgen gick fort.

Direkt efter frukost på lördag föemiddag tog jag mig an handjagaren.

Lååångt gräs. Och fuktigt.

Maken skötte resten: disk, bädda, vattna blommor, sätta om att par dito…

Vid halv ett åkte vi hem. Plockade med oss lite thailunch på vägen hem.

Sen hann vi egentligen bara ducha och pusta innan det var dags att piffa.

Vi skulle på 40-årsfest.

En helkväll med fantastisk mat och massa surr.

Och ett rejält regnväder när vi skulle hem.🌧

Söndagen blev lugn. En promenad före lunch. Och den sistnämnda intogs hemma hos den nyblivna 40-åringen. Det fanns rester.

Blev förärad med fler rosor av sonen. 🥰Morsdag som det var. Och så fick vi ett snabbt besök av min syster med make.

Morsdagens middag var enkel att tillaga. Bara slänga fram tre humrar. Och vispa en aioli.

Agenda avslutade helgen. Nu påbörjad ny vecka. Med skrapsår på kinden och en bit borta av en tand. Så kan det gå om man morsdagsbrottas med en cykelkorg! Oops…😳

« Äldre inlägg

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑