Kategori: Mat och prat (Sida 135 av 386)

Örhängen, gym, mindre toaspring samt årets folkbildare

En mindre rolig natt – som jag tillbringade halvsovande samt springande på toa – övergick i en onsdag där det kändes bättre. Lite (läs: mycket) citron samt inköp av receptfritt läkemedel medförde att problemen (i princip) upphörde (ska inte ropa hej ännu men siktar på vanlig, skönsovande natt).

Hämtade nya jobbkläder – och upptäckte att jag fått fel storlek (för små såklart, fast jag beställde likadana som jag har). Och så snubblade jag över nya örhängen på lunchrasten. (Hade örhängen på min önskelista, men fick inga, så nu åtgärdade jag det!)

Efter jobbet åkte jag och en kollega på gymmet för intro. Det är mer än 20 år sen jag var på ett vanligt gym sist. Jag har varit på sån där Milon-träning för många år sen, men ”vanligt” gymmande… hjälp!

Vi hade jättekul. Och efter en halvtimme intro körde vi själva ytterligare 30 minuter.

Och sen bestämde vi att ta ett pass i morgon också!

Kom hem till en nästan helt färdigstädad lägenhet. Dessutom var middagen i princip färdig. Lyx.🥰😍

Bakpotatis med skagenröra (färdig), räkor och kallrökt skinka.

Och sen hann vi även dagsfärska avsnittet av Big Sky (och te) på Disney+

Sist ett grattis till Sabaton som fått pris som årets folkbildare:

”För att de framställer historiska skeenden på ett bra och korrekt sätt. De ger sin publik mer information än vad som ryms i deras sångtexter”… ”Sabaton kombinerar sin artistgärning med folkbildning på ett helt unikt sätt. I en värld där vi översvämmas av fake news och konspirationsteorier så levereras faktagranskad information från det sista håll många hade väntat sig – ett hårdrocksband” säger Pontus Böckman, ordförande för Vetenskap och Folkbildning.

https://www.vof.se/blogg/arets-folkbildare-och-arets-forvillare-2022/

(Förresten… årets förvillande är Expressen och Aftonbladet 🤣😂)

Nu sängen och nyaste Läckberg

Vill ha helg nu

Tisdag. Jobbet var bra. Lugnt. Och vi fick mycket gjort. Tån är mycket bättre. Höll mig dock ifrån skor allt jag kunde.

Hemma körde jag och sonen ett hantelpass. Och sen handlade jag och maken.

Hade oflyt. Kycklingen vi skulle köpa och ha till middag var slut på Coop. Då köpte vi kycklinglår på ICA istället. Dessa visade sig vara dåliga. Bara att åka tillbaka med dom. Fick bli färdig kycklingkebab från frysdisken istället. Den förvandlades till en sallad tillsammans med pesto, kikärtor, ruccola, tomater, torkade aprikoser, oliver och fetaost. Blev god middag tillslut…

Fick känningar i urinvägarna under eftermiddagen så nu dricker jag massa vatten, pressad citron och te. Hoppas det lugnar sig då…

Januarilördag

Årets första lördag. Och det blev massa gjort även denna dag.

Hade kvar 25g jäst så jag bakade skurna småfrallor på havremjölk.

Och så blev det promenad, snöskottning, tvätt, städ av badrumsskåp, dusch/vattning av blommor, eldning och självklart middagsfix.

Denna kväll grillad fisk: torsk, tonfisk, lax och pankopanerade vannameiräkor.

Såg en knepig film. Moonfall.

Vi ville i alla fall se hur den slutade. Men kvällens 911 var bättre!

Trettondagsmys

Åh vad skönt med en ledig fredag.

Direkt efter frukost premiärade jag att använda surdegsbas.

Ett himla massa jäsande blev det. Och för att slippa vara låst lät jag viss jäsning ske i det svala garaget.

Vi gick en promenad före lunch. Lite kortare än vanligt. Dels för att det var lite ”grinigt” ute men mest för att sonen hade en tid att passa. Efter lunch skulle han på webbadministratörsutbildning. (Oj vilket långt ord).

Jag fortsatte sköta om min deg. Och eftersom väntetid uppstår med tre långa jäsperioder hittade jag på annat.

Stoppade julsängkläderna i tvättmaskinen och passade på att vädra, piska och dammsuga.

Och självklart bädda rent.

Upptäckte att vi bara hade två ynka potatisar. Som tur är hade ica öppet i en halvtimme till så vi tog en akutpromenad och åtgärdade problemet.

Väl tillbaka var det dags att grädda mina rågbröd.

Och sen provsmaka!🤩

När sonen återvände hem började vi fixa med middag.

Denna trettondag serverades grillade lammfärsbiffar med rostad potatis, vitlöksyoghurt och fetaostsallad.😋

Och sen blev det 911 (start av säsong 5).

Planen var sen att påbörja en ny bok. Men klockan blev för mycket och jag blev för trött!

Tråktisdag

Tisdag. En inte allt för kul sådan. Småkyligt. Men det blev en lunchprommis. Med en (för mig) ny podd i öronen.

Hemma blev det handling. Och sen supersmarrig kycklingsallad med pesto, pasta och mozarella.

Började prata varför vi firar Trettondagen och en av de tre vise männen ledde oss vidare till gamla barnprogram.

Blev ett avsnitt av Professor Balthasar på Youtube. (Vilken hemsk musik!!!,)

Och sen kunde jag för mitt liv inte komma på vad den gulliga serien om en (typ) liten häxa med en pruttande figur.

Efter lite googlande fann jag svaret: Matulda och Megasen.

Släppte barnprogrammen när jag hittat Sara Edwardssos sång Vi flyger på en sång. Texten letar jag en annan dag.

Nu te och inget vettigt att se!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑