Kategori: Mat och prat (Sida 138 av 386)

Äntligen fredag

Freeedag.

Knatade på jobbet 5.50. -1⁰. Moln.

Dagen gick fort och jag slutade redan 12.30.

Bums hem. Vek tvätt. Vattnade julgranen och packade. Sen drog jag och sonen till Lilla Gula. (Maken lämnade vi hemma. Han anslöt nu på lördagsmorgonen)

Direkt vi var uppackade klädde vi på oss och gick ut. En riktigt lång promenad.

1 timme och 45 minuter pinnade vi på.

Väg. Älv. Och skog. Så skönt.

Tillbaka i stugvärmen gjorde jag tre omgångar brända mandlar.

Film här:

https://www.instagram.com/reel/ClrLCsLKzOv/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

En stor julgodisfavorit hos mig!

Sen gjorde vi hamburgerfärs. BBQsås. Chili. Kalvfond…

… och efter en dusch blev det sen grillat.

Påbörjade en gammal film.

Men både jag och sonen var för trötta för att orka se den klart. Sparade sista 20 minuterna till en annan dag.

Första ljuset är tänt

Då var det äntligen 1a advent.

Maken väckte mig kvart över nio. Och en stund senare hade vi adventsfrukost. Med tända ljus.

Med änglaspel.

Jul med Adolf Fredrik.

Och saffransgifflar.

Sen började jag baka.

Idag blev det tekakor med julmust. Och dom blev superbra.

Fick besök mitt i baket. Så mellan gräddning klämde vi in lite kaffe. Och samtidigt kokade vi knäck.

Medan bröden svalnade och knäcken stelnade tog vi en prommis. Varmgrader. Så skönt.

Tillbaka i Lilla Gula åkte bröden i frysen och knäcken i kylen. Vi vattnade blommor och packade.

Åkte hemåt just före fem.

Hämtade ett paket på ICA. Min black week-fyndade George Jensen toppstjärna som jag trånat efter i flera år hade anlänt.

Lagom till vi skulle ta in granen.

Men först adventsglögg och sen mini-fusk-julbord.

Sen fixade vi en riktigt glittrig gran. Se video här:

https://www.instagram.com/reel/ClehUy0qvKK/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Hann faktiskt även ett avsnitt Walking dead innan vi behövde tänka på måndagen.

En galet härlig adventshelg. Nu kör vi mot jul.

Försenad Thanksgiving

Vaknade hemma i lägenheten just före nio. Lugn morgon. Gofika. Vek tvätt. Och var ut ett snabbt ärende. När diskmaskinen stannat åkte vi till Lilla Gula.

Klockan visade då lunchtid så vi köpte pizza. Sen blev det prommis. Nollgradigt och lätt snöfall. Så mysigt.

Tillbaka inna började vi med den försenade Thanksgiving-middagen. Kalkon såklart.

Fyllning av fräst lök, massa chili, tomatpuré, bröd, kalvfond, lite vin och peppar.

Två timmar i 170 ⁰ och en timme insvept vila medan potatisen blev klar.

Undertiden maten lagade sig själv fixade vi färdigt julen i huset.

Nu har vi mys!!! Och är redo för advent.

Middag sen. Och kalkonen var helt perfekt.

Ett avsnitt Walking Dead hann vi också innan godnatt.

Saffransgifflar, skridskor och långkok

Vilken lördag. Hade vi sett solen hade det blivit en 10-poängare. Nu uteblev den så jag drar av ett par decimaler på betyget.

Efter frukost gjorde jag en saffransdeg. Använde kall degvätska (havremjölk med vaniljsmak) för att kunna lämna den och göra annat medan den jäste.

Fyra grader kallt ute. Och det hade kommit 1 mm snö. Vi tog skridskor och spark och begav oss ned till fjärden.

Alltså… hur mysigt.

Träffade en van skridskoåkare med riktiga långfärdsskridskor. Han bad oss följa hans spår så kunde vi åka längre. Perfekt ju.

Isen är mellan 6 och 10 cm, slät och fin.

Kolla film här nere på länken:

https://www.instagram.com/reel/ClJI_btKJ5h/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Vi var ute i en och en halv timme. Sen var vi hungriga och gick hem för att fixa lunch.

När degen jäst i 3 timmar bakade jag ut den till gifflar fyllda med smör, kanel och farinsocker.

Dom jäste sjukt bra. Blev jättestora. Skulle bli 18 stycken, jag gjorde fler och ändå blev dom så rejäla.

Och supergoda!

Så fort köket var fritt från bak började vi med middagen.

Fyllde 7 litersgrytan med karré ingeggad i yoghurt, citron, vitlök, chili, olivolja, sriracha, tomatpuré, rökt paprika, spiskummin och timjan. Över det massa paprikor, lökar och mera chili.

Sen såg vi film: Uncharted.

Riktigt bra ju!

4 timmar senare öppnade vi locket på grytan. Wow…

Delade köttet, lyfte upp från spadet och serverade med libabröd, hummus, massa grönsaker och yoghurt.

Hur gott?

Hade kvar upplösningen av filmen till efter middagen. Och innan godnatt var jag och fyllde på mat till småfåglarna.

Kallaste dagen den här säsongen

Onsdag. Och kallt. -10⁰ och stjärnklart när jag gick till jobbet 5.45. Nu ikväll -14,3⁰. Jag har dock nästan bara varit inomhus. Inte ens en lunchpromenad blev det.

Väntade hem sonen klockan 15. Men när han inte kommit 15.30 körde jag ett eget träningspass. Sen städade jag hela lägenheten innan maken (och sonen) kom hem.

Pastasallad med soltorkade tomater,chili, päron, mozarella och kyckling till middag.

Och sen en timme vid ritplattan.

Sist Walking dead. Och sjukt mycket sodastreamvatten.

Nu ska jag bara läsa lite deckare medan vattnet rinner genom innan godnatt.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑