Kategori: Mat och prat (Sida 137 av 386)

Semesterfredag

Vaknade till en ganska kylig fredag. (Och faktiskt var det fortfarande rätt kyligt även inomhus, i och med att vi anlände så pass sent på torsdagskväll.)

Frukost. Och sen mot Luleå. Vi skulle hjälpa tomten med sista klapparna.

Strålande sol. Om än väldigt låg. (Men snart vänder det)

Tempen varierade mellan -13⁰ och -21⁰ på vägen mellan Gula Huset och Luleå.

Började i centrala Luleå. Och där käkade vi också thailunch samt kollade in en gastronomisk julmarknad innan vi åkte mot Storheden.

Där shoppade vi både klappar, annat vi behövde samt mat.

Fick med oss färsk svensk entrecote från köttbutiken Janne Petterssons samt flodkräftor.

Blev supergod förrätt

… och helt fantastisk varmrätt. Fick göra beasåsen på torkad dragon då den färska såg bedrövlig ut. Men den blev bra ändå.

Vi satte in en rostbiff i ugnen för att göra tjälknöl under natten. Och så hann vi se dagens avsnitt av Kronprinsen som försvann innan John Blund ropade på oss.

Stök

Bloggen ser som synes lite stökig ut. Ett nödvändigt serverbyte har ställt till uteende och funktion. Men som alltid när man bygger om/nytt blir det rörigt innan det blir färdigt och bra. 😀

Vi hade en riktig myslördag. Först sov vi länge. Klockan var nästan 10 innan vi vaknade.Sen använde vi dagen till att skotta snö, promenera, laga het broccilisoppa med vitlöksbröd till lunch och se klart filmen från fredagkväll.

Till middag blev det sen lamm.

Grillat. Och det blev så himla perfekt.

Film här 👇https://www.instagram.com/reel/CmAMA1qqHwU/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Och sist dagens avsnitt av Kronprinsen som försvann.

Fredagspuss

Här står jag under misteln och väntar på en fredagspuss

Favoritdagen. Lite fler barn. Och en frånvarande kollega. Men det gick fint ändå.

Tog en härlig lunchpromenad för att hämta paket. Men dom hann inte scannas av så sonen fick plocka ut dom lite senare.

Maken och sonen gjorde bort grönsaksinköpen innan jag slutade så när jag kom hem kunde vi gasa till Lilla Gula omedelbums.

Fick upp min lummerkrans på väggen.

Kortade sidenbandet och satte dit ett ljus.

Supermysigt.

Fixade en vitlöksaioli med chili och citron samt grillade lax, torskrygg och räkor.

Till det sötpotatis med spenat.

Sist Kronprinsen som försvann och halva Love Actually (vi har aldrig sett den!!) i soffan under filten innan godnatt.

Mandlar och lummet

En onsdag i december. Massa sjuka barn = småtrist på jobbet.

Fick mina Hair talks omsatta idag. 8 veckor sen dom sattes i och nu behövdes dom verkligen flyttas upp.

Städdag. Och gokyckling till middag.

Sen julpyssel.

Igår fixade jag ett gäng brända mandlar att ge bort.

Idag blev det en krans av lummer.

Ganska dumt att först städa och sen binda krans.

Men fin blev den. (Och även köket blev snyggt igen, så småningom)

Nu återstår bara julkalendern innan godnatt.

Promenad, medelhavsdusch, kola och musslor

Maken anlände till gula huset vid halv tio på lördagsmorgonen. Då vaknade jag och sonen.

Fixade frukost och efter lite morgonmys gick vi ut. -4⁰. Lätt snöfall.

Blev inte en lika lång sväng som under fredagen, men nästan 1½ timme fick vi ihop.

En stor del av eftermiddagen använde jag till medelhavsväxterna. Flyttade in allihopa i duschen. Såpaduschade. Och när dom torkat fick dom en riktigt rejäl vanlig dusch. Sen såg tvättstugan/duschen ut som ett potatisland. Bara att skura.

Samtidigt kokade vi kola. Som blev extra god i år då vi slängde i lite salt.

Till middag gjorde vi musslor. Uppdaterade ett gammalt beprövat recept.

Fräs lök och chili i olivolja.

Tillsätt vitlök och en tärning fiskbuljong.

Släng i massa färska cocktailtomater.

Tillsätt 2 dl vin och låt koka upp.

Häll i två förpackningar frysta blåmusslor. Låt koka upp. Koka under lock ca 6 minuter.

Fiska upp musslorna. Pressa i en halv citron i vätskan samt adda en kruka hackad persilja samt rökt paprika. Låt vätskan reducera.

När det är lagom mängd kvar tillsätt nykokt pasta. Och så musslorna.

När grytan var tom flyttade vi till vardagsrummet. Där provsmakade vi julgodis samt såg om första avsnittet av en serie vi såg när den var ny: Ghost whisperer.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑