Kategori: Mat och prat (Sida 161 av 386)

Fredsgsfix

Älskar fredagar. Veckans bästa dag. Denna fredag var inget undantag. Visst – jag fick bråka med ett onlinedokument vi skulle skicka in. Efter många försök och nästan lika många telefonsamtal slutade det med att jag fick ringa supporten. Och hoppsan. Sidan saknade en rullgardinsmenyn vilket gjorde att det inte gick att fylla i uppgifterna korrekt. När dom fixade det var det piece of cake att slutföra.

Åkte mot Lilla Gula redan efter 16. Väl på plats dammsög jag, torkade golv samt dammtorkade. Allt för att kunna nyttja köket i bara strumplästen.

Grillade regnbåge till middag. Den serverades med ugnspotatis och romsås.

Inget soffhäng. Bara disk och godnatt.

Idag ska vi slita ned elkablar och tapeter. Typ!

49+1

Alltså… vilken helg. Ska försöka summera lite kort. Med massa bilder.

FREDAG:

Fredag klev jag över tröskeln. Då blev jag 49+1. Vi hade (innan pandemin) tänkt fira denna helg i London. Nu blev det inte så. Vi firade i Lilla Gula Huset.

Hade tagit semester och började med en lugn morgon. Överraskades av detta när jag vaknade.

Sonen hade haft i uppgift att fixa när vi lagt oss.

Gofrukost och tårta. Och såååå fina presenter.

Bubblor… både äkta och oäkta. Gin. Och en ny ritplatta❤❤❤ (som jag inte hunnit installera).

Efter lite soffmys och mera kaffe åkte vi till Luleå. Lunch på Bastard Burger.

Och köp av färsk norrbottniska oxfile hos kötthandlaren. Plus en tapasbricka. (Och en himla massa annat. Bilen var full. Allt från grillkol och tapeter till löparskor och doftljus)

Plock och champagne till förrätt.

Och sen helt galet god file med hemmagjord bea till middag.

Fantastisk fredag med de två viktigaste personerna i mitt liv. ❤

LÖRDAG:

Vaknade efter nio. Så fort frukosten var avklarad började vi förbereda dagen. Gjorde våffelsmet av 22 dl mjöl. Och klockan 13 kom första gänget.

Maken gräddade sen våfflor nästan non-stop till sju på kvällen. Och smeten räckte inte. Sista omgången blev på en sån där färdigköpt mix.

Våflor med lax, räkor, skagenröra, rom, lufttorkad skinka, bresaola, potatissallad, färska jordgubbar, blåbär, jordgubbs- och hjortronsylt och grädde gick åt som smör.

Fick så mycket fint. Och nästan allt hade mat- och/eller dryckanknytning. Presentkort på restauranger, bubbel, en murika… hur bra???🙏👍🥰

Och kolla det här personligt utformade grattiskortet. Så häftigt! Alla detaljer rätt (kolla bara teckensnittet mitt namn står med)

Vid niotiden på kvällen gick sista gästen. Vi skuttade i duschen och kom på att vi knappt käkat nåt på hela dagen. Så vid halv elva blev det nattamat: mozzarellasallad.

Och så hann vi se lite norrsken.

SÖNDAG:

Förutom fortsatt firande stod start av köksrenovering på schemat.

Det här köket ska få en ansiktslyftning.

Redan vid elvatiden fick vi hjälp med att koppla bort diskmaskinen och bar ned den i källaren (och nu läcker avloppsslangen i bänken så vi får komma ihåg att tömma glasskålen jag satte dit som skydd). Den gamla trasiga kylen åkte ut på gården.

En stund senare kom mina föräldrar samt syster med familj. Mera (mat)presenter 🥰 . De här gästerns fick dock hålla tillgodo med överblivna våfflor samt glass och fika från frysen. Samtidigt som vi testade ta lös skåpluckor, klösa tapet på dessa och måtta diskbänksplåt.

När gästerna/hantverkaren åkte flyttade vi ut matbordet i gästrummet samt tömde skåpen som ska bort för att få plats med ny större kyl.

Hemma i Kalix först vid sex på kvällen. Blev jätteglad över ett kuvert i brevlådan som innehöll ett presentkort på ena Kinarestaurangen i stan. Det fick bli söndagsmiddagen.

Perfekt ju. Och sååå gott.

Nu är tvätten klar och räkningarna gjorda. Tyvärr fick jag inte klickat hem diskbänksplåten eftersom jag inte kunde välja annan leveransadress än hit. Nåja… det löser vi en annan dag.

Helt galet bra helg. Otroligt intensiv. Men sååå rolig.

Nu är det fokus på köket närmaste tiden. Ja och så måste vi väl jobba också.

Tack alla som försett denna helg med kul umgänge, skratt, och fina presenter. Ni är bäst!

Freedag… nej torsdag

Torsdag och fortsatt finväder. Varmt. Blött. Slaskigt.

Full fart på jobbet. Och lite lugnt emellanåt. Som här nedan: sovvila.

Direkt efter jobbet drog vi till Lilla Gula. Trots att det vara var torsdag. Vi låtsades dock att det var fredag.

Hemmafixad pizza med olika sorters rester från frysen.

Sonen gjorde skolarbete. Vi kikade på Benjamins.

Tidig kväll då vi var trötta. Maken efter öppning på jobbet. Jag efter två dygns huvudvärk.

Fredagen hoppas jag blir toppen. Den har i alla fall börjat toppen. ❤

Vårvintersol

Vårvintersolen jobbar på. +6-7⁰ mitt på dagen och det smälter duktigt.

Finns inte en torr unge efter utevistelsen och Skillan har tittat upp vid husväggen.

Prommis med podd på lunchen(jobbar för att lyssna ikapp mina tre måste-poddar som fick stå åt sidan när jag körde ljudbok i två månader).

Och sen städning och sista unnsdagsmiddagen som 40-plussare. Då önskade jag extra god städmiddagpasta med fänkål, gravad lax och räkor.

En torsdag återstår denna vecka. Sen tar vi helg.

Blåst, skidor, bakning, musslor och jordgubbar

En riktigt blåsig lördag. Men varm. Dessutom hälsade solen på. Nästan 10+ som varmast (9.4)

Åkte ut på skidor, trots vinden. Tänkte åka i skogen men det såg så galet fint ut på fjärden så vi trotsade stormen.

Åkte så rakt ut mot vinden vi kunde. Allt för att få medvind hem

Bara vi i hela världen… typ.

Nya stavarna var toppen. Och jag hade fortfarande bakhalt.

1½ timme blåst och sol fick vi ihop..

Sen åkte vi och handlade. Och grillade korv och burgare till en riktigt sen lunch.

Bakade Silviakaka i långpanna

….och kikade på fredagens Talang. Hade dessutom lyckats hålla mig undan info om vem som vann!

Till middag gjorde vi musslor.

Och om man äter lunch kl 15, middag 21.30 så serveras efterrätten närmare midnatt.

(Samtidigt som vi skrattade till båda parodierna Svenska Nyheter och Herr Talman)

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑