Kategori: Mat och prat (Sida 164 av 386)

Freeeedag

Äntligen fredag.

Skönt ute. Ingen sol. Och ännu mera snö. Lunchprommis för att fixa tullisar.

Mot Lilla Gula vid 16. Spårigt före. Men inte så mycket snörök.

Skön innertemp. Trots -22 som kallast under veckan. (Och ‐0 som varmast).

Fixade plockmiddag och satt länge och surrade.

Ställde fram den nya coola (Alla Hjärtans-) tvålen. GT med bubblor!

Och så aktiverades farsdagspresenten.

Började genast kolla Cobra Kai säsong 4!

Lördagen verkar ge oss än mer snö. Men. Det är väl som det ska vara. Vi hittar nog på nåt annat kul än att åka skidor….

Riktigt bra onsdsg

Började redan 06.00. Och jag hade ingen som helst lust att kliva upp.

Men väl på jobbet gick allt i en himla fart.

Sista OS-dagen för barnen. Final i Nordisk kombination. Och 5-milen på skidor. Prisutdelning och fika.

Efter jobbet bums på annat. Städning. Och direkt sonen kom hem körde vi ett riktigt svettigt pulspass.

Lagade kycklingtoast med salami och teriyaki.

Sen blev det Big Sky. Och nu längtar jag efter sängen..

Kallt

Kallt. Minus 20 när jag gick till jobbet. Men bara man rör sig funkar det bra att vara ute.

Idag OS dag 2 på jobbet. Dagens gren: vår egen Nordiska kombination bestående av slalom, backhoppning, skidskytte samt freestyle. Samtliga utan skidor!

Dessutom gjorde barnen snöskulpturer. Skippade dock att ställa ut barnens iskonst från förrådet då det inte lockade att arbeta utan handskar, vilket brukar behövas då ballonger, mjölkkartonger och burkar ska bort för att frigöra isen!

Skön lunchpromenad med deckare i öronen. Och sen en kort kvällspromenad för att köpa scampi.

Käkade färdiga köttbullar med magiskt hemlagat potatismos med basilika, tomater och chili.

Använde sen kvällen till att leta nya roliga recept till vardagsrätter. Och till Lyxfällan.

Dessutom städade jag telefonen.

Bakat och grillat

Kylig lördag. Låg runt 15 hela dagen. Så någon skidåkning på isen blev det inte. Men väl en lång prommis

Grillade hamburgare till lunch. Sen bakade jag Stompabröd (som det stod i receptet). Fast vi tycker nog det blev som riktigt gott Mjuktunnbröd.

Lite knepigt att kavla då degen var väääldigt kladdig. Det gick åt mycket mjöl.

Sen hade det varit bra med två stekpannor. Blev lite drygt att bara kunna grädda en åt gången.

Till middag blev det megagrill. Mixed Grill (för 8 pers… eller?).

Karré. Flank. Och Älgfärsbiffar med bacon. Timjanpotatis och vitlöksyoghurt till.

Trots att vi gjorde heder av anrättningen har vi (såklart) över till både lunch och middag.

Kvällen bjöd sen på riktigt tjusigt norrsken.

Och graderna sjönk. 22 grader innan godnatt.

Mös i soffan och såg både Svenska Nyheter och Big Sky.

Söndagen är inte ett dugg kall. Bara 7 grader. Men nu vräker snön ner… igen!

Bästa fredagen

Var tredje fredag slutar jag tidigt. Och vissa av dessa plockar jag dessutom ut extra tid för arbetsplatsträffar och sånt. I går var en sån dag. Redan klockan 13 var jag hemma.

Och eftersom sonen också slutat kickade vi igång helgen med ett dubbelpass. Först ett 32×40 styrka och sen direkt på det 28×30 bål.

Hann även tvätta, skala räkor och handla bakkryddor och helgtullisar innan maken slutade.

I Lilla Gula lagade vi grekiskt.

Räksaganaki. Fast vi hade i även musslor och bläckfisk.

Hembakat grekiskt lantbröd till.

Så himla gott.

Kikade varken på film eller serie. Däremot bjöd kvällen oss på riktigt fint norrsken.

Älskar när det lila kommer fram.

Somnade redan vid midnatt. Och sov till efter 9.

Nu är vi redo för lördag. Planen var skidor. Men det är onödigt kallt ute. Typ 15 minus och då blir det nog bara promenad.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑