Kategori: Mat och prat (Sida 195 av 386)

Effektivt

Jösses vilken effektiv dag.

Förutom jobbet (som man ju inte slipper undan) blev det 7,5 km jogg i faaaantastiskt väder. (Det var såhär det skulle ha varit mulna lördag och stormiga söndag).

Sen skrev jag handlingslista och tvättade. Och så fixade jag skitgod middag (samtidigt som jag vek ren tvätt).

Grekisk vegetarisk böngratäng med fetaost. Typ…

Därefter lyfte vi in den trasiga diskmaskinen i bilen och åkte och dumpade den på tippen. Och sen coronaveckohandlade vi.

Hann även med ett avsnitt Mandalorian samt klicka hem lite RITUALS-produkter.

Men sen fick det räcka för den här måndagen!

Vårdagjämning

Nu har vi längre dag än natten! Och nu börjar det gå fort. Redan nästa lördag är dagen 50 minuter längre än denna lördag! Weee…

Det var tyvärr grått hela denna dag. En blek sol kunde anas bakom molnen men den orkade inte genom.

Hade en lugn morgon och insåg att det skulle bli tight att hinna med en prommis före lunch.

Såg istället fredagens avsnitt av Svenska Nyheter. Ett riktigt vasst avsnitt där kritiken mot kommande fotbollsVM i Qatar. Och allra mest mot sponsorer som ICA, SVT, TV4, Estrella, Rexona och BAUHAUS.

”Slavenmärkt: För dig som är intresserad av kvaliteten som bara slavarbete ger. Tycker du också att det är bra om man fängslar gravida som inte är gifta och att man dödar slavar och homosexuella.”

Efter lunch tog vi oss ut. Kanonskönt – trots avsaknaden av sol. Plus fem och ingen vind.

Efter 90 minuters prommis jäste maken och Sjuttonåringen i soffan framför Die Hard. Jag jäste en deg!

Och sen förberedde vi kvällens middag: kinesisk tacos.

En kryddblandning av stjärnanis, kanel, nejlika, fänkål, peppar och chili kombinerade med soja och hoisin och gav en fantastisk smak på fläskfilén.

Den serverades sen i tortilliabröd med mera hoisin, chiliaioli, grönsaker och koriander.

Magiskt!

Fick sen veta att det var norrsken ute – trots plusgraderna.

Men när jag kom ut var det borta. Bara stjärnorna kvar.

Fast 30 minuter senare

…då hann jag med.

Beskurna med i övrigt oredigerade foton.

Vissa kvällar är tjusigare än andra.

Tabata, vitlöksmos och tbt

Började dagen med en tabata. Från sängen till mattan.

Sen väckte jag Sjuttonåringen, duschade, fixade frukost och gick på jobbet och checkade in 8.20.

Ganska effektiv morgon.

Resten av dagen var händelselös.

Torsdagsmiddagen blev super. Kotletter och mos. Kottisarna var rester från frysen och moset pimpades med vitlök, citronskal och dill. Mmmm…

Åkte och sopsorterade samt köpte tre kolsyrepatroner och sex påsar grillbriketter. Pris: typ 30 spänn.

Nyttjade bonuscheckar från vårt OKQ8Visa och hips vips kostade det inget!

Mandalorian på det. Älskar. … synd det snart tar slut. Bara ett par avsnitt kvar.

Och så lite Throw back Thursday på det.

Detta urklipp är från juli 1981. Jag 9 år ung.

Här har vi precis lagt körsången till vinylsingeln som spelades in då IFK-Kalix firade 60 år.

För sången stod Roger Johnsson.

Blev ingen hit direkt. Men kul var det.

Upplopp mot helg

Lite väl lång dag idag. 5.50 gick jag till jobbet. 18.00 gick jag hem. (Och dessutom med huvudvärk hela dagen)

Men jag orkade vika en himla massa hjärtan…

Hade dessutom planerat för ett träningsbrake mitt på dagen…

Så. När Sjuttonåringen kom hem från skolan (jepp! I veckan är han på plats på skolan på riktigt) gick jag hem, hoppade i träningskläderna, startade Spotify och rullade ut mattorna.

Sen blev det ett riktigt svettigt pass på prick 30 minuter.

Städade undan. Duschade. Och gick tillbaka. Dock blev lunchen/fysen 6 minuter för lång, men jag tycker nog det var bra jobbat/planerat.

Kom senare hem till en nästan färdigstädad lägenhet. Samt hemmagjorda chiliburgare.

Och därefter orkade jag inte mer än ett avsnitt Mandalorian.

Sköna lördag

skönt med lördag. Även om den var grå.

Tog en 7 km prommis före lunch. Och köpte pizza på hemvägen.

När vi sen var mätta gick vi ut och skottade snö samt eldade upp lite kartonger.

Riktigt skönt ute.

Klippte med mig fem kvistar korallkornell som sen fick blomfjädrar som extra piff!

Lite vårlikt i köket.

Såg en Netflixfilm. Sentinelle. Inte världens bästa direkt. Men helt ok. 👍👍

Till middag blev det sen ett fat med blandat grillat från havet:

Lax, torsk, tonfisk och scampi.

Och en grekisk sallad till det.

Eftersom klockan blev för sen för att se en till film såg vi istället ett avsnitt Mandalorian.

Nu har vi vaknat till en lika mulen söndag som lördag. Men ut ska vi ändå…

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑