Kategori: Naglar (Sida 2 av 23)

Helg mitt i veckan

Sååå skönt med en ledig torsdag. Prognosen lovade mulet men det brydde sig solen inte om. Efter en lite svag start – medan vi promenerade – kom den sen fram med full styrka. 14 plus orkade tempen upp till.

Det mesta är fortfarande brunt. Det går långsamt i vår. Men lite lökar har orkat upp och slagit ut.

Rabarbern är på G och faktiskt börjar det anas lite grönt i vissa björkar.

Efter lunch tog vi fram spadar och järnspett. Nu skulle det grävas ett par gropar. Båda två där vi snart ska kratta ut 13 ton matjord.

En grop skulle bli stor och riktigt, riktigt djup – till ett träd. Den andra grund – till nåt blommande.

Som vanligt när det ska grävas på den här tomten så krävs lite djävlar anamma. För den här gården är byggd på sten. Inte grus utan storsten. Bumlingar.

Fördelen är att när stenarna väl är uppe så har gropen grävt sig själv. Typ.

Här är en del av sten vi grävt upp under åren. Och de inringade är de tre största från detta fyspass.

Förutom sten hittar vi också alltid glas och en massa skräp. Dagens fynd: en skinnsko. En ringklocka. En flaska läggningsvätska. Och en tub Skandia Kaviar.

Hittar ingen bild på kaviaren på nätet men den omnämns i ett recept från KF 1961 men läggningsvätskan finns det reklam för. Denna från 1965.

När vi var klara med groparna flyttade vi oss till trädgårdslandet. Nu grävde jag bort alla gamla jordgubbsplantor (Men råkade spara dom i komposthögen i skogen) och sen flyttade vi armeringsjärnet som fungerar som klättervägg åt sockerärtor. Vi utökade platsen för gubbar och krympte således utrymmet för potatis.

Fyllde på med ny fräsch jord och lite sand! Nu saknas bara jordgubbsplantor. Och så ska väl potatisen i jorden snart…

Pustade en stund på altanen innan middagsfix: grillat, såklart.

Och så fixade jag helgnaglar:

Nu har vi vaknat till en solig fredag. Och vi är leeediga. Sextonåringen har lovdag. Maken semester. Jag har kompledigt.

Och vi har planer….

Mot helgen

Fredag i morgon. En riktigt bra (hittills) jobbvecka går mot helg. Det firar jag med att fixa helgnaglar.

Färg från RITUALS och glitter från Mavala. Cool kombo!

Idag har vi firat förskolans dag. Helt ok väder. Sol. Och vi slapp frysa. Hinderlopp. Varmkorv. Lek. Och ballonger.

Gick till elljusspåret på min lunchrast. Tänkte undersöka hur blött det verkade och när jag kommer kunna börja springa där.

Det var inte ett dugg blött. Det var snöigt. Det kommer dröja lääänge innan där är joggingläge. Suck.

Fick bli en lite motig halvmil asfalt efter jobbet.

Sen städning, en sväng till soptippen när maken kom hem och sen ides vi inte laga middag. Det fick bli rullkebab.

Nu längtar jag efter John Blund…

Fredag

Älskar fredagar. Och denna fredag var jag lite extra glittrig.

Annars var det en annorlunda fredag. En av mina två närmaste kollegor gjorde sin sista dag på jobbet. Nu väntar pensionsliv för henne. Kommer kännas konstigt. Vi har jobbat som ett arbetslag sen hösten 2007 och nu saknas en av oss!

Hon bjöd på smörgåstårta och vi fick blommor av henne. På tisdag ska vi käka middag tillsammans hela huset. Som en riktigt avslut!

Shoppade böcker på extrembokrea på min lunchrast. Alla bokreaböcker 20 spänn. Oavsett tidigare pris!

Blev ett gäng kokböcker. Inte för att vi behöver. Faktum är att vi har inte plats för fler. Vi får helt enkelt kolla om dom duger till nåt och sen göra en rensning!

Sen kom det även en nyköpt bok. Jill och Marias taverna. Får jag inte åka till Kreta så får jag väl läsa om Kreta. Och laga grekisk mat!

På plats i Lilla Gula blev det sen räkfross. Det var jättelänge sen! Sååå gott.

Lördagen är grå. Och kylig. Bara fyra grader. Men nåt kul ska vi väl kunna hitta på!

Höst

Nu är det nog höst. Den klibbiga varma tunga luften for efter gårdagens regn. 9 grader och frisk solig luft när jag och Sabaton stack ut en 6km runda 7.40 i morse.

Gick toppenbra. Och min onda tå var snäll som helst. Behöll filtringen över nageltrånget, men det behövdes knappt.

Snabbt dusch och sen jobb. Utan filtring!

Och under dagen kom det onda tillbaka i tån. Efter lunch åkte filtringen på igen.. Men innan jag var hemma var tån röd, irriterad och öm igen. Jag som glatt meddelat att det gått över i tån!

Men suck. Var det för att jag plockade bort filtringen i morse?

Vädret var i alla fall fint. Blev väl sådär 16 grader, typ. Och jag fick mitt skal till nya mobilen och Hammerfalls nya cd i rikigt fysiskt format. (Som jag troligen aldrig sprättar plasten på!)

En prommis fixade jag också. Och sen satt jag med foten i såpbad resten av kvällen.

Nu har jag kletat på kådsalva på lilltån – det kanske hjälper.

Vattentryck, styckmord, plättar och nymålade naglar

Onsdagen innehöll det mesta. Roligast var nog barnens reaktioner över upptäckten av vattentrycket när de fick göra flaskspöken (perfekt till halloween).

Den far ut och in, var en av deras förklaringar till att vattnet tryckte ut luften ur flaskan och sen in i handsken!

Mindre kul var tidningsrubrikerna i eftermiddag/kväll:

Och än vet vi typ ingenting. Huga!

Ärtsoppa och plättar till middag…

… och bort med småspökena från naglarna.

Lite mer diskret i väntan på nåt annat skoj.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑