Kroatien – dag sex – dagen Poddy flyttade hem till bus

Fortsättning på Kroatiendagboken

Sjätte dagen – torsdag – dagen vi hörde åskmuller

Vaknade av ett himla liv utanför hotellägenheten: En kroatisk pappa (?) stod och räknade ned från fyra till noll och klappade igång sina barn för en löprunda runt huset (och jag tror även genom hotellet) Gahhh….. 4-3-2-1 KLAPP. Varv på varv på varv….

Men likväl kunde vi somna om till närmare nio.

lime

Såg att det var ett dis över havet denna morgon. Vi hade planerat att gå upp till kyrkan och fota och gick ändå, trots icke utlimat fotoväder. Hittade även en mystisk kyrka – nästan lite Moskélik men det var en Jesusfigur inne så det var inte en muslimsk byggnad.

gravsten

0Vi köpte pizzaslice-bitar med oss hem till lunch, vilka vi åt tillsammans med en gigantisk sallad. Medan vi åt hörde vi misstänkta muller. Muller som sedan visade sig vara ordentliga åskdito. Jag och bus gick upp en bit i backen och kollade – vi såg inga direkta åskmoln men det kändes i luften att det fanns åskrisk, helt klart.

moln

Vi gick på stranden ändå. Där var det soligt och jättejättevarmt. Och vattnet var kanonskönt. Någon åska blev det inte och vi vart kvar rätt flera timmar.

När vi kom tillbaka till lägenheten tog jag hand om lite tvätt samtidigt som vi mös i govärmen.

kissegos1

kissegos3

Middag sedan blev på samma fisketaverna som vi fick fel mat åt bus förra gången. Denna gång valde ungen grillade kalamares. maken åt grillad Scampi och jag tog tonfisk och potatis kokt i vitt vin. 🙂

musslor

Efter maten tyckte bus att han orkade en crepes och Urban köpte citronglass. Sen ville ungen, för fjärde kvällen i rad, försöka vinna ett gosedjur i en sån där lotteribur där man styr en klo. Han hade provat många gånger redan, men denna kväll blev det äntligen vinst. En hund: Poddy!

gosedjursautomaten2

Innan vi gick tillbaka till lägenheten inhandlade jag mig ett par snygga flip-flop med klack och ”diamanter”. Tanken var att dom skulle hålla resten av semestern eftersom priset var 48 sek.