Resedagboken: Dag två – Dagen åkte karusell och sa godnatt (tidigt på morgonen) i var sin solstol.

Onsdag 13 juli

Efter en på tok för kort hotellnatt åt vi frukost och checkade ut. Lämnade bagaget på hotellet och tog bussen ut mot Gröna Lund. Väldigt mycket folk och kanonbra väder. Men eftersom vi hade ett Stockholmkort fick vi gå före i kön och kom snabbt in på området. Detta innebar att vi hann åka rätt flera attraktioner innan köerna började hopa sig. Bäst var nya berg-och-dal-banan. Weeee….

(ser ni bus? Han sitter typ i mitten av bilden med armarna utåt….  jag blev grymt nöjd med  det här mobilfotot)

Efter fyra timmars karusellande (med paus för pizza-lunch) åkte vi tillbaka till hotellet, hämtade våra bagage och åkte ut mot Arlanda. Fick checka in bagaget nästan direkt, gick sedan genom säkerhetkontrollen och tog lunch på terminal 2. Maken åt en supersmarrig resturangtillverkad hamburgare, Jag en pastarätt med gräddig kyckling och Busungen tog spagetti och köttfärssås. Fast när han såg vår mat blev han sur och ångrade att han valde från barnmenyn.

Planet lyfte i tid, 21:00 och resan gick bra. Slumrade till en timme och landade sedan på en varm flygplats på Kos ungefär klockan 02:00, Grekisk tid. Tog Taxi ut till Mastichari (17 € ) och funderade sedan på var vi skulle ta vägen, tre på natten. Hittade solstolar på stranden alldeles vid hamnen och tog sikte på dom. Där la vi oss till rätta med var sin sarong och somnade gott. Det var varmt – men blåsigt så jag packade in Bus i några extra handdukar – för säkerhetsskull.

Fortsättning följer…

6 kommentarer

1. Åsa

Oj, att ni vågade sova där! Med all packning o allt…

Ja det var liksom folktomt på den pyttelilla orten när vi kom. Haha…. några som höll på städa bort på en taverna, typ.. hörde nån moppe och så.. men efter sex började byn vakna upp. Och innan färjan gick var det ganska bra med folk i farten…

2. ☆ Cia

Oj sova på solstolar, det var strapatsrikt!!!

Vi reser tydligen som ett par pensionärer 😉 (Vi bodde på en party/ungdomshotell 🙂 och muttrade en del om springet , knakcandet, gapandet i korridoren 😉 )

Ja alltså.. vi landade två på natten, var i hamnen i mastichari ca 03 och första färjan gick 07:45. Inte så stor ide att boka hotellrum då inte…

3. Maria Eliasson

Vilket äventyr!!! Så spännande läsning, ser fram emot fortsättningen 🙂 Kram

4. soffie

tjohooo va det går men va kul:)

5. Hanna

Oj, att ni orkade med Gröna Lund innan det var dags att åka!

Det där med att sova i en solstol låter ungefär som mitt sätt att resa. Har bland annat spenderat en ensam natt i Motala i väntan på första tåget hem. Försökte sova på lite olika ställen, bland annat på en bänk utanför en sporthall, i en lekpark och utanför en lokal i ett industriområde. En annan gång har jag suttit på färjeterminalen i Visby och byggt 500-bitarspussel en halv natt i väntan på båten hem.

Några nätter på arlanda har det ju blivit genom åren… även sen bus är född. Fast då har han haft vagn. Det här var dock första gången han var ”utan boende” när vi anlände till grekland. Vi har ju båtluffat tidigare. Men vi har aldrig blivit utan rum. Nu hade vi ju rum bokat när vi kom över till ”rätt ö”. Men dom där fem timmarna innan vi fick åka över kändes det ju grymt onödigt med ett rum.

6. Camilla

Jo, visst ser jag Bus! 🙂 Coolt foto. 🙂
    Hann ni med Gröna Lund också? Det var bra jobbat.