Sagospelet

sagospelet
Såhär ser det ut.. spelet. Det består av fyra A4-sidor som man pusslar ihop till en stor spelplan. Jag har det fortfarande bara i datorn, men ska strax messa över det till svärmor så får hon äran att printa. Sen ska det lamineras så det inte går sönder när vi ska spela. Måste även skaffa guldpengar eftersom man kommer behöva dessa på vägen mot slottet.

Man behöver
Guldpengar (många)
Spelpjäser
Två tärningar. Helst i olika färg. Den ena är speltärningen och den andra hör till när man ska möta alla spelfigurer/skattkistor på spelplanen.

Uppgift:
Slottet har blivit bestulna på hela sin guldskatt. Som spelare ska du försöka föra så många av de förlorade guldpengarna tillbaka till slottet. Flest guldpengar i mål vinner.

Spelregler:
Varje spelare förses med lika många guldpengar från starten. Förslagsvis 6 stycken. Yngsta spelaren börjar. Slå med tärningen och gå lika många steg som tärningen visar.

Vid dom gröna prickarna måste man alltid stanna till. Oavsett vad tärningen visat. Det är bara om man redan duellerat en gång mot de elaka sagofigurerna man kan passera utan att stanna.

Varje gång man passerar en grön prick vid en god figur tar man sin egen tärning samt tärningen som hör till figurerna på spelplanen och slår båda tärningarna samtidigt.  Visar din egen tärning lika eller mer än den goda figuren förstår denne att du är i sagolandet med goda avsikter. Hon hjälper dig och ger dig 1 guldpeng samt låter dig slå ett extra slag.

Vid en grön prick vid en skattkista gör man likadant. Lika eller mer på din egen tärning gör att du lyckas låsa upp kistan och får därmed två extra guldpengar. Dock inget extraslag.

När man passerar och stannar vid en grön prick vid en ond figur kan man bli av med pengar. Mindre än den onda figuren gör att du förlorar två guldpengar samt får backa två steg.  Slår du däremot lika eller mer än den onda figurer besegrar du denne och kan lugnt fortsätta vandringen mot slottet. Har du förlorar mot den onda behöver du inte stanna hos den onda en gång till utan kan gå förbi den gröna pricken utan att duellera, såvida du inte slår en tvåa – för då hamnar du rakt på den gröna pricken och måste göra om samma sak en gång till!

Hamnar man på en blå prick vid någon av broarna är det bara att gå över bron. Annars måste man räkna bron som ett eget steg.

När man är framme vid den gröna pricken vid draken är man nästan i mål. Nu måste man besegra draken. Detta måste man göra innan man får gå vidare på stenarna mot mål. Oavsett hur många steg man fått på tärningen måste man stanna på drakens gröna prick, precis som vid alla andra gröna prickar.  För att besegra draken gäller det att slå lika eller mer än draken på sin tärning. Då får man gå vidare mot mål. Får man däremot mindre än drakens tärning knuffar draken bak dig fem steg, du förlorar tre guldpengar och måste duellera med draken igen för att ta dig in i slottet. Men då får samtidigt chansen att öppna en skattkista igen och därmed kunna tjäna tillbaka två av de nyss förlorade tre pengarna.. När man besegrat draken kan man slå sig vidare mot mål.  Man måste inte slå jämt för att komma i mål.

Flest gulpengar kvar när alla gått i mål vinner.

Ska bli intressant om spel-idén håller på riktigt också.. dvs.. om bus gillar den!

4 kommentarer

  1. Cia

    Jamen då kommer ni att ha något att göra i lilla gula huset i helgen även om ni är möra efter sjukdom.

  2. Cia

    Guldpengar kan du väl också rita och laminera och sen klippa ut?

  3. Sofie

    Åh, vilket fint spel…roligt verkar det också.
    Hoppas Bus gillar det, så kanske jag får chansen att prova spelet när jag kommer på besök 🙂

  4. Pikegirl

    Helt makalöst fint. Du är så himmla duktig du! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2024

Tema av Anders NorenUpp ↑