Här är jag…just nu. Hoppas på en bra kväll
Författare: Candygirl (Sida 943 av 1685)

Den här sötnosen följde med våra monstergran in i lägenheten. Och efter bus burit omkring på den ett tag fick den flytta tillbaka i granen igen. Sen har vi sett den ett par gånger, men nu är det ett par dagar sedan sist. Får väl kika lite extra noga nån kväll…
Förövrigt hade granen ”bara” druckigt 1½ liter i natt – mot tidigare 2. Så därmed borde dygnsmängden minskat till ca 3 liter nu – eftersom jag hittills har fått fylla på lika mycket på kvällen som på morgonen.
Varje vardag fram till jul kommer barnen ha fått en bild och en text i en brevlåda ute på förskolegården. På fredagarna är det adventsversen, som vi ökar på med en vers för varje fredag och sedan tänder ett ljus i staken utomhus. De övriga dagarna kommer texten vara en saga, en saga som egentligen är en sång dom känner igen och redan kan. Tanken är att dom genom att höra texten jag skrivit samt ser bilden jag ritat ska koppla dessa till en sång som vi sedan gemensamt sjunger.

Mitt i skogen ligger ett stort, jättestort, brunt, lurvigt djur och sover. Det är björnen. Han har hittat en mörk, mysig grotta som han gjort till sitt hus, sitt bo. Och han sover tungt. Han snarkar, och verkar inte kunna bli väckt av någonting som låter eller kommer förbi
– Snark, snark…
Han är inte det minsta farlig. Inte ett dugg. Bara man är försiktig och inte stör honom.
Men gör man det! Då! Då måste man passa sig. För då kan man inte lita på honom. Då kan björnen bli farlig. Riktigt farlig….Och då kanske han kommer….
– Roarw…
Björnen sover, björnen sover, i sitt lugna bo
Han är inte farlig
bara man är varlig
Men man kan dock, men man kan dock,
honom aldrig tro!!!

Busungen har ju till uppdrag att välja modell inför julens pepparkaksbak och då väljer han som regel uteslutande utifrån vad som intresserar honom för tillfället.
Och just nu handlar det mesta om Titanic. Alltså vill han bygga Titanic.
Hmmm…
Nu har jag i alla fall byggt mallen i kartong – 26 delar. Skorstenarna ska inte luta sååå mycket, men resten är väl som vi planerar att bygga. Naturligtvis med master. OM vi fixar det.
Tidigare byggen har ju i alla fall blivit lyckade
Här är fjolårsslottet
Stridsvagnen från 2010
Pyramiden från 2009 och så
Borgen från 2008

Så här såg det ut i lördags i Lilla Gula Huset…
Vanliga knäck och pistage-dito kokades och hamnade i formar. Och i år var samtliga överens om att pistageknäcken blev allra godast – recept här (och i år använde jag två dl pistage och det räckte då till 108 stycken).


Så här säger ni