Kategori: Mat och prat (Sida 143 av 386)

Fredag, mandala, vinterdäck och laxburgare

Favoritdagen. Och jag vaknade, helt enligt plan (och statistik) utan huvudvärk.

Lugnt på jobbet. Många fick ledig fredag, eller hämtades tidigt.

Jag fixade till ett tidigare filmålat fönster som blivit skadat av en fönsterputs.

Gjorde en stor kvarts mandala av det som fanns kvar!

Läckert insyns/solskydd.

Maken och sonen åkte och fick vinterdäcken påsatta.

Och sen åkte vi mot Lilla Gula.

Denna kväll gjorde vi egna laxburgare.

Laxfärs, persilja, chili, svartpeppar, gräslök och salt. Sen grill.

Till det limepicklad gurka; ½ tunt skivad gurka, 1 msk färskpressad lime, 2 tsk socker 1 krm salt. Blanda. Rör ibland. Klart.

Och ärtguacamole; 2 dl tinade ärtor, 1-2 avocado (beroende på storlek, en kruka färsk persilja, lite limejuice och skal, svartpeppar och salt.

Blev väldigt gott.

Svenska Nyheter och vindruvor till kvällsmys.

Långpromenad, kissebesök och firarmiddag

En grå lördag. Men trots den nollgradiga natten orkade tempen upp till +10,4⁰.

Före lunch var vi ute och fixade på gården. Soptunnorna är uppskurade. Vattentunnor, rännor/rör och vattenkannor undagplockade. Fåglarna fick mat. Jag hängde upp 2 ljusslingor (och upptäckte att vi ju kasserade den tredje förra vintern. Måste skaffa ny.) Fler utblommade växter klipptes bort och sonen eldade kartong.

Grillade korv till lunch. Och sen en promenad. När vi hade gått 9 km och det bara var en dito kvar hem fick vi sällskap av en kisse. Den promenerade så fint bakom oss hela vägen. Stannade vi stannade den. Men så fort vi gick följde den oss.

Genom tunneln under R10an… genom tunneln under E4an…. hela vägen hem på gården

Där undersökte kisse precis allt; carporten, grunden, trappan, trädgårdslandet, bodan, under bodan….

När en annan katt kom förbi blev det lite skrik och gorm men vår påhälsande kisse gjorde inga ansatser att gå hem.

Tillslut kände vi oss tvungna att gå tillbaka samma väg. Ville ju inte riskera att sötnosen skulle få för sig att korsa E4an.😲

Det lustiga var att när vi ropade: Kom nu. Nu går vi! slutade kisse undersöka och kom gladeligen efter oss.

Samma väg tillbaka. Med kisse i hasorna. Den stannade dock för att spana på hundar och folk lite här och där men när vi ropade kom den.

När vi var tillbaka på samma ställe som kisse hakat på oss frågade vi om det var deras katt. Och ja, det var det. Vi förklarade att den tagit sig en långpromenad och att vi var orolig att den skulle ta en farlig väg hem. Ägaren såg supersnopen ut. Ungefär som att: så har den aldrig gjort förut!?!?🤔

Vi lämnade kisse och gick hem. Och blev lite irriterade på oss själva då vi glömde fråga vad den heter.

Då vi stannat ute på gården med vår besökare samt även följt densamma hem blev klockan mycket innan vi gick in. Bara att börja med middagen.

Ikväll blev det den riktiga firarmiddagen för maken som fyllde år i torsdags.

Först invigde vi de nya GT-glasen

… och sen grillad entrecote med rostade småpotatisar, tomatsallad och hemmaslagen bea (måste passa på innan dragonen fryser).

Och jag lyckades nästan fixa hpret lika bra som min frisör gjorde i fredags.

Film i soffan innan godnatt.

Favvodagen

Äntligen fredag.

Började 06.00. Det var bara +2⁰ när jag cyklade på jobbet. Men vi fick en solig dag.

Slutade redan klockan 13. Då hade det orkat upp till +5⁰ och jag skyndade ut i skogen. En sexa jogg hann jag innan jag hade annat på agendan. Lyckades tyvärr trampa rejält snett med vänsterfoten precis halvvägs på min runda. Som tur är inget allvarligt utan jag kunde springa vidare efter jag ojat mig en stund.

En snabb dusch och sen frissan.

Bort med slitna toppar. Och i med lite kopprig färg.

Jättenöjd.

Vågorna försvann såklart i första duschen. Och kommer absolut inte vara på plats en vanlig vardag.

Om två veckor ska det sättas in ljusa slingor i peach/pink. För det ville inte min frissa göra själv!

Fort hem. Och ännu snabbare mot Lilla Gula.

Där serverades kycklingtoast.

https://www.instagram.com/reel/CjKWEaKKLNT/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Glömde fota mitt i allt filmande. Men en printscreen från Reelen ovan visar att det blev gott.

Påbörjade ett Screamrace. Del ett denna kväll.

Lördagen är sval. Nollgradig natt och nu bara någon plus. Vi ska skura upp soptunnor, ta in trädgårdsslangen, hänga ljusslingor och laga entrecote.

Hoppas på en prommis, men jag måste känna efter lite. Så här såg min vrickade vrist ut när vi gick och la oss igår.

Som tur är bättre idag! 🙂

Firartorsdag

Torsdag. Och sol. Riktigt fint och skönt. Lunchpromenad med en kollega. Och sen en eftermiddagsdito med sonen och make.

Sen firade vi makens födelsedag.

Massa presenter.

Och sen krabba till middag.

Inte helt fel en torsdagskväll.

Lite Andor på det och sen godnatt.

Eller förresten… jag hämtade ju ett LYKO-paket på den nämnda eftermiddagspromenaden.

Jag har helt klart blivit ett fan av Maria Åkerberg.

Grå lördag

Såg inte solen alls denna supergrå lördag. Men eftersom det inte regnade gick vi ut en promenad. Dock kom det regn. Ibland mycket. Ibland lite. Och stundtals inget. Vi gick vår runda men var ganska blöta vid hemkomst.

Plockade in solrosorna som ännu inte slagit ut. Bladen har frusit men inte knopparna. Kompletterade med grönt i form av dragon och rosmarin!

Grillade burgare till lunch. Och jag bakade.

Ostfrallor. (Fast några fick vallmofrön).

https://www.instagram.com/reel/Ci5OH_LqxpA/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Medan degen jäste såg vi tredje delen av Andor.

Senare framåt kvällen tände vi grillen igen. Nu för fisk.

Tonfisk. Lax. Skreitorsk. Vanlig baconlindad torsk. Scampi. Och så vitlöksfrästa pilgrimsmusslor.

Strips, sallad och chiliaioli kompletterade det hela.

Medan ljusen brann ned såg vi Secrets of sulphur springs och åt choklad.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑