Kategori: Mat och prat (Sida 145 av 386)

+15⁰

Vilken lördag vi fick. Strålande sol och riktigt varmt. +15⁰ som mest (fast det var bara +1⁰ på natten)

Efter en långfrukost och soffhäng blev det 10 km promenad.

Det var spegelblankt vatten och inte så mycket höstfärger ännu.

Efter en god lunch tog jag ut strykbrädan på altan och strök gardiner till tre rum.

Och när jag kollade närmare på bilden där jag kisar mot solen var det en kul reflektion i strykjärnet.

När gardinerna var klara bytte jag strykjärn mot fönsterputsare. Någon timme senare var 8 fönster rena och tre rum hade fått höstigare gardiner.

I köket hängde jag upp helt nyinköpta.

Maken och sonen lagade ribbs men glömde bort tiden och startade lite senare än planerat. Men då kunde vi se både Svenska Nyheter och Herr Talman medan ribbsen lågtempades. Fattar inte hur dom hinner skriva skämt och spela in avsnitten. Det är ju dagsfärska nyheter som ironiseras!

Efter en snabbis på grillen hade vi middag bra prick klockan 21.

Mumsigt värre.

Och när allt sen var diskat och klart var det bara att krypa till kojs. Vilken toppenlördag!

Tidig fredag

Tidig fredag. Inte så mysigt att kliva upp tidigt. Men desto roligare att gå hem när det är mycket dag kvar.

Slängde ut alla sängkläder och jag och sonen tokpiskade/skrapade allt. Ett riktigt fyspass.

Medan de sen hängde på vädring dammsög jag och så gick vi och köpte fetaost, lantbröd och en bukett rosor.

Hann precis bädda rent innan maken kom hem.

Styrde kosan mot Lilla Gula där vi kunde konstatera att solrosorna vuxit sig höga men ännu inte slagit ut, det fanns fler mogna krusbär och basilikan såg förvånande fräsch ut trots några nätter med 0⁰.

Till middag serverades grillade musslor, grekisk sallad och bröd.

Sen var tanken på att se både Svenska Nyheter och Herr Talman, men klockan blev för mycket och vi på tok för trötta.

Höstfix

En riktigt grå lördag. Och kall. 10 grader och blåsig.

Efter frukost började jag tvätta upp sommarkläder samt plocka undan lite uteblommor. Sen gick vi en promenad. I skogen var det skönare.

Efter lunch fortsatte vi utomhus.

Bort med möblerna från altan.

Hann dock inte så långt innan vi fick kaffegäster.

När vi sen blev själva igen plockade vi ned studsmattan och satte undan fler sommarsaker. Sonen eldade upp krabbskalen från fredagkväll.

Sonen hade bjudit en kompis på en försenad födelsedagsmiddag.

Det blev mixed grill.

Karrékottisar, kycklingfile, entrecote, chilikorv, grekisk sallad, pommes, bea och vitlöksyoghurt.

Innan godnatt hann vi ett 911 och andra avsnittet av Herr Talman.

Ute blev det norrsken. Jag tänkte jag skulle prova fota med riktiga kameran. Men innan jag fipplat färdigt med inställningarna hade norrskenet försvagats och nästan försvunnit. Men det blev en coolare bild på kvällens marschaller i alla fall.👇

Senare framåt natten blev det kraftigt norrsken igen, men då hade jag tagit plats under täcket så det struntade jag i.

Veckans bästa dag

Det är nåt alldeles extra med fredag. Visst… non-stop ledigt `a la semester är ju det allra bästa, men att gå på helg efter en jobbvecka är en magiskt känsla. Hela helgen kvar…

Började helgen med tillplattade tuttar.

mindre än 20 minuter hade jag trampat till lassat, blivit undersökt samt hunnit tillbaka in på jobbet igen. Snabbt fixat!

Var på lunchpromenad med en kollega och hon styrde mig raka spåret på en klänning hon tyckte passade mig.

Såklart den gjorde!

Kanske lite för varm ännu, men snart så är det kyligt i Lilla Gula när vi kommer.

Kvällens middag var enkel att tillaga. Bara fram med största kniven och dela två färska krabbor.

Vitlöks- och örtbröd samt lite ost till så var middagen fixad.

Avslutade kvällen med lite satir. Både Svenska Nyheter och Herr Talman.

Idag är det blåsigt och grått. Har massor jag vill göra, men hinner säkert bara en bråkdel. Börjar i alla fall med att plocka upp fika ur frysen!

28 augusti – flyttat hem lite…

Lördag. Grå sådan. Det regnade inte när sonen cyklade på jobbet. Men när det var dags för promenad började det stänka.

Vi åkte till Kalix istället. Eftersom söndag är hemåkardag- på riktigt- så har vi ganska mycket som ska flyttas från huset till lägenheten. Frysvaror, torrdito, kläder… och vi vet dessutom att söndagskvällen kommer bli nog så fulltecknad så vi gjorde bort en del av flytten.

Hade lunch med oss och käkade mellan uppackning och sortering.

Hann en snabb sväng på stan innan vi rattade åter mot Lilla Gula.

Varmt ute. Nästan lite kladdigt. Vi gick omedelbums en promenad. 10 km fick vi ihopoch när vi var 1 km från hemma cyklade sonen ifatt oss, när han kom från jobbet.

När vi kom hem började det regna igen. Snacka om timing.

Rosen vi fyndade i måndags har slagit ut.

Och via hjälp på FB har vi kommit fram till att det är en New Dawn. Så nästa vår behöver vi ett klätterstöd åt vårt rosa nytillskott. Om den överlever vintern, vill säga. 🌹

Innan vi började med middagen fyllde vi upp nya kylen/frysen. (Och sen gick vi fel resten av kvällen varje gång vi skulle ha något kallt)

Det blev grekisk middag även denna kväll. Soutzokakia. Mums.

Semestervädret lördag 27 augusti: mulet. ☁️ 1 mm regn 🌧 uppdelat på två omgångar nederbörd. Ganska varmt. Skönt prommisväder. Runt +19⁰ hela dagen. +19,9⁰ 🌡 som varmast. Betyg: 3️⃣

Avslutade kvällen med säsongens fösta norrsken.

Först vid 22-tiden.

Och sen kraftigare efter midnatt.

Ides inte starta upp min nya kamera utan slängde bara upp mobilen. Men senare i höst ska jag testa fota norrsken med stativ och lång slutartid!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑