Kategori: Mat och prat (Sida 177 av 386)

Freeedag

Började tidigt. Fredagen bjöd på ganska fint höstväder. Var dock inte ute något alls på förmiddagen.

Efter lunch parkerade jag mig vid datorn och förutom att jag hann exakt precis det jag ville (med inte ens en minut tillgodo) så träffade jag även på huvudvärken.

Slutade redan 13.30. Och eftersom de andra två redan var hemmavid gasade vi bums mot Lilla Gula.

Nyttjade både att vi var på plats redan tidig eftermiddag samt det fina vädret och gick ut en 7 km lång skogspromenad.

Sen lagade vi jäkligt god pizza.

Ett avsnitt 911 hann vi också med innan vi gjorde kväll.

Ungefär då plingade det i min telefon. Det kom en pushnotis om att det strax var chans för norrsken.

Struntade i det. Ides inte klä på mig och gå ut. Men sonen kollade.

Det var inte helt klart ute. Men uppenbarligen ett starkt norrsken då det syntes bra trots molnslöjorna.

Sov gott (under tjockare täcke. Bytte ut sommarditot innan godnatt) och har vaknat utan huvudvärk.

Idag ska vi samla granris, kanske hänga upp ljusslingor (innan man behöver frysa om fingrarna) och grilla lamm.

Bara jag kommer mig upp från under filten i soffan.

Höst, snabbmiddag och föräldramöte

Vi fortsätter pussla med personal på jobbet. Men trots det lyckades vi genomföra årets Bamselopp. Fint höstväder. Glada springsugna barn. Glass. Och medaljer.

Efter jobbet hade jag typ 60 minuter på mig att både fixa middag och käka eftersom jag sen skulle tillbaka för att genomföra året föräldramöte.

Det fick bli pasta med pimpad färdig Barillasås (basilikakryddad). Ibland måste man ta genvägar. I med lök, vitlök, chili, paprika, sockerärtor, tomatpuré, vin, vatten, grönsaksfond, en slatt pastavatten och så riven mozzarella.

Snabbt och sjukt gott. Klart precis när maken kom från jobbet. Och jag hann äta.

Föräldramöte utomhus även detta år. Otroligt bra uppslutning. Och typ 5 grader varmt. Skönt att det är avklarat för i år.

Sen blev det te och första avsnittet 911. Verkade ju riktigt bra.

Vilken bra lördag

En perfekt höstdag. Solen sken på oss hela dagen och tempen orkade upp till 15 grader.

Före lunch började stannade jag ändå inomhus. Putsade fönstren i både kök och vardagsrum. Dessutom hann jag få upp gardiner i båda fönstren i köket.

Sen åkte vi och köpte lunch. Det var ju Kebabens dag och det måste ju firas.

Resten av dagen tillbringade vi utomhus.

Först grävde vi ned vita vinbärsbusken på sin rätta plats. Och som vanligt när man ska gräva på denna tomt är det mest sten man stöter på. Med andra ord blev vårt stenröse större. (Den till vänster är vinbär. Det andra är krusbär)

Sen planterade jag 60 tulpanlökar. Och en hel hög små blomlökar jag fått av mamma. Och dessutom alla sparade lökar från vintersäsongen, typ hyacinter och påskliljor.

Vi monterade bort kantskyddet och nätet från studsmattan. Så skönt att ta bort medan det var sol och torrt. Själva studsmattan kan få hänga med ett tag till. Den nyttjas flitigt så det är synd att ta bort den för tidigt.

Passade också på att skruva ned jordankaret till utegranen. Och sätta om en aloe vera som vuxit enormt i sommar. Den ryms inte i ett fönster längre. Tog reda på några små skott också.

Hela tiden vi var ute brann en brasa.

Dessutom hade vi en liten hjälpreda i närheten vad vi än gjorde.

Gick in först vid halv sju. Påbörjade middagen som senare fick bli blandad grillad fisk. Sååå gott.

Avslutade med Siren men fick avbryta innan avsnittet var färdigt eftersom Disney + hade nåt strul.

Söndagen är grå och regnig. Jag ska stryka gardiner. Och putsa ett fönster.

Fredagskänsla

Efter en jobbig vecka kändes det ljuvligt att det äntligen blev fredag.

En fredag som faktiskt flöt på riktigt fint.

Gasade mot Lilla Gula så snabbt vi bara kunde.

Grävde provisoriskt ner den vita vinbärsbusken i potatislandet och vattnade rejält.

Och så konstaterade vi att nu är nog även våra Rödluvan mogna.

Dom är i alla fall riktigt stora.

Vi har dock inte smakat ännu.

Grillade fläskfilé, lök och paprika till middag. Och till det blev det örtklyftpotatis gjort av stora bakpotatisar.

Tog fram och tände första lyktan på trappan för säsongen. Passande eftersom det denna dag var 6 år sen svärmor lämnade oss.

Lördagen är solig. Och kommer nog bli rätt varm. Vi ska fira kebabens dag, gräva ned vinbärsbusken på rätt ställe ,(och troligen bygga mer på vårt stenröse!) och kanske putsa fönster. Dessutom ska vi grilla fisk.

Massmörderska

Himlar vad mycket vi fick gjort denna söndag. Allra mest utomhus.

Blev både promenad och räfsning av barr. (Igen)

Vi plockade undan trädgårdsmöblerna och lite annat smått och gott som hör sommaren till.

Maken spolade rent hängrännorna från barr (såklart) men kom inte riktigt i mål. På sista stället stegen skulle upp kryllade det av getingar. Alltså massa, massa.

Jag klättrar inte upp dit.

Så jag klädde mig heltäckande och tog insektsspray med mig som vapen.

Tre svängar upp på stegen (eller var det fyra?) för att spraya in under taket. Och jösses så tokiga dom blev. Såg ut som värsta kamikazepiloterna.

Sådär 45 minuter efter mitt försök att vräka våra snyltgäster kunde maken klättra upp och spola rent det sista.

Men jag måste ha dödat typ 100 getingar. Det tog liksom aldrig slut. (Förrän till slut då.) Blir intressant att se om det är någon aktivitet där nästa helg.

Hemma blev två fönster putsade. Och så gjorde vi pasta med sparris, chili, paprika och salami.

Dessutom hann vi med ett avsnitt Siren.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑