Kategori: Mat och prat (Sida 184 av 386)

Semester – dag 14 – svalare, blåsigt och tabata

Bara 18 grader när vi vaknade. Och jätteblåsigt.

Så istället för att gå en förmiddagsprommis möblerade vi om i vardagsrummet så tre personer kunde köra en helkroppstabata med hantlar.

Sååå svettigt.

Sen åkte maken till Kalix för att klippa håret.

Vädret hade återhämtat sig och nu var det riktigt skönt.

Jag och Sjuttonåringen gick och handlade samt beställde en familjepizza tills maken var tillbaka. Han åkte direkt och hämtade den.

Sen åt vi i solen på altanen.

Stannade utomhus och eftersom jag och Sjuttonåringen glömt köpa bacon gick vi en sväng. Nu var det så skönt ute så vi gick hela 7km rundan när vi ändå påbörjat.

Till middag blev det sedan grillat från havet: fjällröding, lax, torsk och tonfisk.

Väderrapport 16 juli – förmiddagen var sval (18) och blåsig. Resten av dagen betydligt varmare (23) Men det var för kyligt (18) att käka middag ute kl 20.30. Solen lös dock på oss hela dagen. Temp: 18-23,4. Betyg 3,5

Semester – dag 11 – bara mys

Tisdagen var supersoft. Och varm.

Gjorde absolut ingenting. Var bara ute och gick, solade, käkade, grillade och vattnade.

Lunchen blev lika vacker som den är god. En sommarfavorit – om man gillar grönsaker.

Iskall Gazpacho.

Halv fem – precis när vi skulle cykla och bada – dök det upp dumma moln. Så pass många att solen förlorade slaget en stund senare. Och jag blev därmed utan bad!

Som tur är stannade värmen kvar så vi kunde ändå tillbringa resten av dagen utomhus. Inklusive käka på altanen. Grillat. Kottisar och chorizo.

Väderrapport 13 juli: sol. Varmt. 27,4 som varmast. Tyvärr molnigt efter 17. Men betyget blir ändå: 5

Semester – dag 10 – ren bil och havsbad

Jag kan lätt behålla semesterrutinerna i måååånga veckor:

  • Vakna runt 9.
  • Kliva upp, kolla tempen – yes… varmt idag med!!!
  • Frukost.
  • Nyhetsmorgon.
  • 7 km Promenad.
  • Lunchfix.
  • Klippa gräs/rensa ogräs/tvätta/annat…
  • Cykeltur.
  • Bad.
  • Altanhäng.
  • Vattna.
  • Dusch.
  • Middagsfix.
  • Middag på altan.
  • Sitta ute till 22-22.30.
  • Diska undan.
  • Se film/TV-serie.
  • Godnatt.

Mer än så händer inte här då vädret är tipptopp.

Dagens ”annat” var att maken och Sjuttonåringen tvättade bilen.

Och cykelturen gick till havet.

Vattnet var inte riktigt lika varmt som i älven – men tillräckligt för att vi skulle bada ett bra tag.

Och middagsfixet blev denna kväll en favorit: pastasallad med mozzarella.

Receptet finns sedan tidigare i det här inlägget

Fast idag hade vi färdigmosad tomat som vi istället lät rinna av lite olja från. Och så bytte vi ut ena mozzarellan mot en halv galiamelon

Kvällens TV-serie blev en vi precis påbörjat. War of the World (2019). Vi har hunnit till avsnitt 3.

Och så väderrapporten 12 juli: Sol. Såg några moln, men dom skymde aldrig solen. Lite vind. Temp: 23-26. Betyg: 4

Semester – dag 7 – bad och räkfross

En till underbar dag. Solen lös på oss, precis hela dagen.

Rosorna från förra fredagen är fortfarande lika tjusiga.

Började förmiddagen med att kratta kottar. Helt sjukt många landade på vår gräsmatta när det blåste och regnade under åskskuren dagen innan. Och klipper man, som jag, gräsmattan med handjagare är miljoner kottar inget som underlättar jobbet.

På väg hem från promenaden stannade vi till och beställde gyros i pita. Kändes passande en sån här solig och varm dag (drygt 28 grader). Den åt vi sen i solen på altanen medan vi lyssnade på grekisk musik.

Sen tänkte vi cykla och bada. Dock hade jag drabbats av punktering på min mammas farmor gamla pärla. Som tur är har vi en reserv. Nu fick jag cykla lite modernare då jag istället tog makens farmors Husqvarna från 50-talet!

Premiärbad för mig och maken (men inte för Sjuttonåringen).

Och jäklar så skönt det var. Det fanns ingen risk att man skulle drabbas av frostskador i lederna

Tillbaka på gården låg jag och torkade medan maken tog hand om alla kottar jag krattat ihop på förmiddagen.

Till middag blev det sedan räkfrossa. Drygt 1 1/2 kg styckfrysta räkor, mozarellasallad, skaldjurssallad, chiloaioli och hembakt baguetter med flingsalt och örter.

Jösses…

Satt ute till halv elva. Då tyckte jag att 20 grader blev kyligt på mina bara ben.

Avslutade dagen med sista avsnittet av Big Sky.

Väderrapport 9 juli: soooool. +28,3 som varmast. Betyg: 5

Semester – dag 6 – åska och basilikamos

Strax efter 01 natten mot tordag fick jag ett gäng bilder skickat till mig. Det var Sjuttonåringen som var ute och dokumenterade den vackra solnedgången.

Onekligen en tjusig natt. (Fast jag stsnnade kvar under täcket)

Torsdagmorgon bjöd sen på varmt och soligt. Men redan efter frukost hörde vi muller på avstånd.

En koll på Blixtvakt visade att ett riktigt kraftigt åskoväder var på väg precis rakt mot oss.

En stund senare såg vi den komma.

Och sen brakde det lös.

Rejält med blixtar, som synes ganska nära…

Graderna kröp ned till bara 15 medan det åskade och regnade som mest, men vädret återhämtade sig snabbt.

Vi passade på att göra helgfint medan solen och värmen återvände.

Sen blev det lunch på altan.

En svettig prommis avslutades med 1 1/2 timmes mys på studsmattan.

Till middag blev det enkelt. Frysta (älg)köttbullar och mos. Men moset pimpade vi med ett gäng hackade tomater, en chili, en finhackad rödlök, massa, massa basilika och riven ost så maten smakade allt annat en enkelt.

Plockade fler jordgubbar. Denna kväll fick vi fyra var. Nu börjar det snart mogna i sån mängd att det räcker till goda efterrätter.

Väderrapport 8 juli: Först sol och 24 grader sen regn och åska. 10 mm regn. Därefter sol och temp mellan 22-25. Betyg: 4

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑