Kategori: Mat och prat (Sida 185 av 386)

Tomatpaj med fetaost, chili och färska örter

En fantastisk god och enkel paj.

Pajdeg (som inte behöver förbakas):

  • 50 g rumstempererat smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 11⁄2 dl mjölk
  • 2 tsk bakpulver
  • 1⁄2 tsk salt.

Blanda ihop till en deg. Tryck ut i en springform. Nagga.

Fyllning:

  • 400g körsbärstomater, delade (gärna i olika färger)
  • 100 g fetaost, smulad
  • 1 purjolök, sköljd och fint skivad
  • Lite smör och olivolja till stekning
  • 4 skivor surdegsbröd, tärnat
  • oliver utan kärnor, hackade
  • 1 klyfta vitlök, hackad
  • 1 chili, hackad
  • Färska örter, typ persilja och oregano
  • 3 ägg
  • 1 liten burk lätt cremefraishe
  • salt
  • Peppar

Gör så här:

  • Salta tomaterna och låt dom ligga i ett durkslag och rinna av i ca 30 minuter. Vänd dom då och då.
  • Fräs purjolöken mjuk i smör och olja. Tillsätt chili och vitlök.
  • Blanda cremefraishe med ägg, salt och peppar.
  • Blanda de avrunna tomaterna med fräset, fetaost, bröd, oliver och färska örter.
  • Blanda med stanningen.
  • Häll i pajskalet.
  • Grädda i ugn ca 40 minuter.

Servera med tex ruccolasallad och cashewnötter samt en klick chiliaioli.

Stucken

Kändes lite kyligt i morse, kl 5.48, då jag cyklade till jobbet. Bara 12 grader. Dock fixade det till sig under dagen. Drygt 20 landade vi på idag.

En stund efter avslutat jobb kunde jag sedan rätta in mig i ledet med dom stuckna. Visserligen bara ett stick, men ändå…

I skrivande stund ingen biverkning, utan möjligen lite tungt huvud… kan ju i och för sig bero på annat också.🙄

Eftersom jag fick träningsförbud av sköterskan (– du behöver ju inte köra nåt superhårt pass just idag) ställde jag in mitt och Sjuttonåringens tabata och tog en lätt (10 km! 😜) prommis med maken istället.

Sen städade vi. Och lagade unnsdagsmiddag.

Pasta med rökt lax och Vannameiräkor.

Lite nyhetsuppdatering i soffan innan godnatt.

Trött är jag. Om det beror på sticket eller pga att den här veckan aldrig verkar ta slut är ännu oklart.

Dock är det nu endast två arbetsdagar kvar. (Såvida jag nu inte blir däckad av fakecovid). Två!!!

Superhärlig midsommardag

Sooool. Precis exakt hela dagen. Och 23 grader.

Innan vi gick ut pimpade jag mina bråkiga hälar så de skulle orka ränna runt hela dagen.

Gräsmattan är nu klippt. Det var verkligen behövligt.

En prommis blev det. Först elljusspåret och sen strandpromenaden. Drygt 7 km.

Till lunch blev det Gazpacho.

Så enkelt. Så gott.

Bara färdig soppa på tetra från ICA. Rejält kylt, med isbitar i. Och sen bara toppa med vad man är sugen på.

Tvättmaskinen jobbade precis hela dagen och exakt allt hann torka i det fina vädret.

Faktiskt satt jag även helt still i solen en stund. Det hör ju inte till vanlighetet. (Och lite solskydd inte skadat 🙈)

Grillade lite olika sorters fisk till middag. Och självklart lite film på kvällen: Behind enemy lines.

Midsommarsummering

Undra hur många statusuppdateringar/instagrambilder/blogginlägg som har ”Midsommar” i titeln/#? Mitt med!

Vi fick en riktigt, riktigt fin midsommar. Tvärtom utlovat svalt och regn fick vi varmt och växlande. 24 grader som varmast.

Det första jag gjorde denna midsommar var att gå ut och plocka ihop en bukett blommor till frukostbordet.

Använde sen förmiddagen till att baka midsommarbrödet: foccacia. (Och det får eget inlägg här (så jag har kvar receptet)

Och ska det va så ska det va!

Sen kokade jag rabarbersoppa som vi tog till lunch. Med vaniljglass i!

En sju kilometer prommis blev det också.

Och på hemvägen plockade vi massa, massa blommor.

Det räckte både till midsommarkransen och till en bukett på trappan.

Bakade traditionsenliga olivsnurror som vi mumsade i oss på altan.

Till middag blev det sedan Mixed Grill: entrecote, kotlett, chorizo och lammfärsbiffar. Potatis halvor, yoghurtsås och foccacia till det.

Så sjukt gott.

Avslutade midsommar i soffan med lite godis framför filmen Airforce one.

Foccacia med extra allt (aka Midsommarfoccacia)

25g jäst

3 dl ljummet vatten

0,5 dl olivolja

2 msk flytande honung

1 msk flingsalt

550 g vetemjöl

Grönsaker till kransen. Jag hade cocktailtomater i olika färger, rädisor, röd lök, knipplök, oliver, röd paprika, gräslök, basilika, oregano, timjan, rosmarin.

Lös upp jästen med vatten. Tillsätt olja, honung, salt och sist vetemjöl.

Blanda ihop till en deg.

Låt jäsa under duk 30 minuter.

Ta upp på bänk och knåda. Platta ut. Lägg över i smord långpanna och platta ut helt. Låt jäsa 30 minuter till, även nu under duk.

Sätt ugnen på 225 grader. Skär grönsaker och fundera ut mönstret.

Nagga hela brödet med knogarna. Lägg över mönstret. Jag la det helt klart, förutom blad och strån, på sidan om plåten så jag bara kunde flytta över kransen sen.

Ringla över olivolja. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Jag la ett bakplåtspapper över brödet efter ca 7 minuter för att tunna blad och strån inte skulle brännas. Sen plockade jag bort pappret och lät brödet få riktigt fin färg sista 3-4 minuterna.

Superfint. Och jättegott. (Frös mittendelen som var fri från grönsaker. Resten åt vi upp under midsommarhelgen).


« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑