Hela Gävleresan på ett och samma inlägg

Bara för att ha kvar inför nästa fotobok så ska jag nu skriva ned allt vi hunnit med under våra dagar i Gävle. (Det är ju ett halvår innan det är dags för nästa sådan så bäst att ha ordning på minnesanteckningarna)

Onsdag 26 maj
Vi fick skjuts av svärmor till tågstationen i Luleå och 19:57 avgick tåget mot Gävle. Vi hade enbart bokat sittplatser – utan bord (för 95:-/vuxen och 5:- bus) men fick husera fritt i hela tågvagn 20 eftersom vi var de enda som bokat platser i den vagnen. Det innebar att busungen fick sträcka ut sig över två säten och jag och maken kunde hitta hyfsat sköna sovställningar vi med.

Torsdag 27 maj
Framme i Gävle ca 1 timme sen – 8:15 – och hämtades upp av makens kusins  sambo – J. Lagom möra efter tågresan tog vi det lugnt, duschade av oss resdammet och blev sedan bjudna på supergod spagetti med köttfärssås. Sen var vi redo för att leta rätt på Gävle Centrum. Vilket vi lyckades bra med. Inhandlade dock inget. Men promenerade runt rätt länge. Och insåg att Gävle är en vacker stad. Verkligen!

På kvällen gick vi till Pizza House och käkade – just det – pizza. Och det var gigantiska dito. Ingen av oss orkade äta upp så bus fick gå begära en kartong så vi kunde bära hem resterna. Haha…

Sen blev det hyfsad tidig kväll. Även om vi sovit på tåget så är det ju liksom inte samma som att sova i en skön säng

Fredag 28 maj
Vaknade utvilad. Och utan konstiga rygg- eller armstöd pekandes i ryggen. 😉 Följde med J på spinning. Det var nog sju år sen jag satt på en spinningcykel sist. Gick mycket på spinning när jag var barnledig, men sen har jag inte fått tiden att räcka till, liksom. Men nu kom jag ihåg varför jag tyckte det var så kul. Härligt svettiga gick vi sedan och helghandlade drickbart på systemet (eftersom vi skulle duscha hemma!) Det var nog första gången jag vandrade runt på ett köpcentra i svettiga träningskläder.

Efter lunch och dusch åkte vi sedan på fängelsemuseumet. ( Och bus fick prova på åka nedcabbat – vilket såklart uppskattades!) Museumet  var verkligen jätteintressant. Jag är glad att jag hittade deras hemsida så jag kom på idén att besöka det.

Fredagkväll tillbringades sedan på Church Street. Med sjukt god mat, can-can-flickor och chiliätande bus! Helt proppmätta promenerade vi sedan hemåt och gjorde busungen uppmärksam på att det inte fanns några andra barn ute och promenerade vid 22:30 tiden en fredag. :mrgreen:

Lördag 29 maj
Skönt med sovmorgon. Men så blev det nästan stressigt för att hinna till bussen. Vi skulle ju på Furuviks djurpark. Säsongsöppning och allt. Fint väder. Lite blåsigt men soligt. Tror vi fick se nästan vartenda djur som fanns på djurparken. Kängurur, kameler, apor, lamadjur….

Lagom till vi kommit runt och gick in på tivolidelen började det blåsa kyligt. Och himlen blev farligt mörk. Vi hörde åskan mullra på avstånd. Alltså passade vi på att gå in för att käka lunch. Hamburgare. Men innan vi ätit upp maten och druckit upp kaffet var det sol igen. Och jag och bus kunde gå lös på karusellerna. Han och jag köpte åkband. De övriga tre kuponger. Men bus och jag är tokiga i karuseller så vi åkte, och åkte.. Piratgungan 4 ggr, Snurrgungan 4 ggr, Spökborgen 4 ggr, Fritt fall 1 ggn, Kaffekoppsvirvelvinden 1 ggn och så den Larviga larven 1 ggn.  Och så åkte han nån attraktion själv också… då jag pausade! Bäst? Piratgungan (typ Vikingaskeppet, alltså)

En trött bus fick sedan stanna hemma medan vi åkte och provianterade. Jag och maken lagade lax inlindad i lufttorkad skinka med klyftpotatis, sparris och mangosås. J skulle dessväre åka sen, eftersom hon skulle jobba på söndag. Men vi och K satt uppe till 2:30 och pratade. Och provsmakade…Flytande varor, alltså!

Söndag 30 maj – morsdag

Strålande väder. Som gjort för pick-nick. Vi åkte och handlade latmansmat och åkte sen till Boulognerskogen. Där låg vi på filtar och tittade på folk, bus lekte i parken och vi smällde i oss potatissallad, rostbiff, köttbullar, pannkakor med sylt och färska jordgubbar.

Dessutom klämde jag in en  snabb blogg-date med gulliga Camilla som smet från jobbet, mitt emot parken, så vi kunde träffas som hastigast vid SOS-kiosken. Snabbt men ack så roligt att få en bild av någon man annars bara har kontakt med via nätet. Tyvärr kom jag inte ihåg att ta nån bild (så jag knycker helt enkelt hennes header från hennes blogg!!! Hoppas jag fick det!)  Och bus ville inte tala om sitt riktiga namn åt henne. Han ville förbli ”bus” och blev därmed lite förargad när jag avslöjade namnet!

Framåt em tog vi oss ut till Valbo-köpcentrum. Inte för att vi skulle handla nåt. Men lite småplock blev det allt. Och en fika.

Dagens mest snopna var att jag ringt på en nästan ny SonyErikson Satio-mobil som vi skulle åka och kolla på när vi var på hemväg. Och precis när jag sitter med pengarna i handen för att ringa och tala om åt säljaren att ”nu är vi på G” får jag SMS om att telefonen är såld! :sad:

Nåja… det kommer väl fler chanser.

K lagade ostfyllda baconinlindade kycklingfileér med ris och sås som smakade toppen och lagom till efterätten (glass och hjortronsylt) kom J hem från jobbet i huvudstaden. Lite tidigare än beräknat, vilket var bra, för då hann vi kika på hennes bilder från Kebnekaise.

Sen blev det plötsligt bråttom. Fort ned till tågstationen för att 22:50 åka norrut igen.

Hemresan hade betydligt mer folk i tågvagnen. Denna resa var något dyrare 😉 (216:-/ vuxen och 5:- för bus) men nu hade vi garanterat ett bord! Haha… Vi hade dock sån tur även denna resa så vi kunde flytta på oss för att sova. Perfekt

Måndag 31 maj
Bus sov gott på sina tågsäten. Till nio på morgonen. Sen blev det frulle på tåget. Halv tolv var vi i Luleå. Då packade vi in väskorna på busstationen och passade på att göra stan osäker några timmar. Vi var ju ändå lediga även denna dag. Thai-lunch och lite shopping. Sen buss hem.

16:35 var vi på busstationen på hemmaplan. Vi fick lift hem av svärmor och sen var det bara ta i tu med uppackning och proviantering.

Sammanfattar man så kan man säga: Massa aktiviteter, grymt god mat och väldigt trevligt!