Kreta, Onsdag 9/7: Dagen då vi svettades och fick gosigt besök.

dag3kisse

Fortsättning på Kretadagboken

Dag 3:

Det var extremt varm denna dag. När jag var och köpte apelsiner till frukostjuicen visade termometern +38 grader. Och då var klockan 9:30. Det blev alltså än varmare mitt på dagen…Detta innebar att förmiddagspromenaden blev toksvettig. Men med mycket vatten så gick det bra ändå. Och när vi sedan promenerat klart passade det bra med lite lunch. Vi stekte bacon och nudlar och gjorde en gigantisk sallad. Bus hade ingen större aptit i värmen, vilket är förståeligt, men när det kom fram överblivna pannkakor från gårdagen blev han plötsligt hungrig! 😯 😉

Badstranden var om möjligt ännu ljuvligare än dagen innan. Stranden vi badar vid är inte så jättestor och ligger i en liten vik, vilket innebär att även om det är stora vågor och röd flagg vi den annars till synes oändliga stranden i Georgioupolis, är det bara ytterst lite vågor och blåst vid den lilla. Ganska skönt. Är fullt medveten över att om man frivilligt väljer bort stora vågor får man ganska många vuxenpoäng, men det är skönt att inte behöva ha stenkoll på bus hela tiden. Och så är ljudnivån betydligt behagligare..Enorma vågor innebär ju även högt ljud, hela tiden!

Efter badet, när vi återvänt till lägenheten och pysslade med sysslor som dusch, drink (vi) dvd-tittande (bus) fick vi främmande. Det jamade utanför dörren och där stod hotellkissen Marmada. Hon betedde sig verkligen som att hon kände igen oss från förra gången och var vekligen kelsjuk. Inte blev hon mindre glad över att vi dessutom bjöd på en skål mjölk. Men trots att jag bara klappade henne jättelite, och mest ägnade mig åt att kika på när bus gosade, hann min näsa börja rinna och jag fick börja nysa… Atcho! Jag tycker det är så orättvist att vissa måste vara allergiska mot katter!

Till middag fick det idag bli var sin ½ grillad kyckling. Och det var inga små kycklingar vi pratar om här inte… Jösses vad mätta vi blev. Jag åt den med Garlicpotato (alltså potatisgratäng med massor av vitlök) och maken tog strips. Idag ville bus ha egen middag och han åt Soutzokakia (grekiska köttbullar) med god aptit. Maten kostade 4.50 € för oss vuxna och 3 €.

dag3kväll

Efter maten gick vi och köpte glass åt bus och sen promenerade vi ned till den helt mörka stranden och satt och hade det mysigt på en solstol. Fast bus lekte sig både svettig, blöt och sandig , så han åkte raka spåret in i duschen när vi kom hem igen.

Godnatt för bus vid elvasnåret. Jag och maken satt uppe till halv två. Det var helt sjukt varmt inne då men vid 2-tiden på natten slog jag upp båda balkongdörrarna (det var ju myggnät i båda så det gick bra) och sen sov hela famliljen gott i ett ljumt vinddrag hela natten (fast vid 6-tiden tassade jag upp och stängde dörrarna igen. Dels skulle det ju strax bli ljust och dessutom kommer ju den grekiska vardagagen igång rätt tidigt och det finns ju roligare saker att göra än att vakna till soptömning och mejeribilar och sånt…)

Fortsättning följer (vare sig ni vill eller inte)…