Dag: 8 augusti 2013

Min joggingkompis är sjuk

sandisk

Min gamla kompis  har visat sig inte vilja vara med längre…Gurglar och låter knepigt när vi springer. Inte bra, inte bra alls…

 

Men eftersom min gamla polare är digital så är det inte så allvarligt som det låter. Men låtandet är dessvärre det som inte fungerar. Bok-uppläsaren får lätt tendens till Smurfröst – hon läser för fort, liksom. Det gjorde hon inte när vi sprang igår ju!!!

När jag kom hem efter min runda provade jag synka om spelaren…samma sak. Då avinstallerade jag boken jag lyssnar på nu och la in en jag lyssnat på tidigare – samma sak. Alltså är det INTE ljudfilen det är fel på, utan spelaren.

Nåja den har sprungit många många mil med mig sen jag köpte den… bara i veckan har vi hunnit jogga 3  mil tillsammans…

 

Så i dag satte jag mig och försökte komma fram till vad jag skulle ha för spelare nu då. Jag vill ju inte ha mobilen med. Den är för stor, för tung, för ömtålig. Jag vill ju knappt ha husnyckeln med mig när jag joggar så en stor Samsungtelefon går definitivt bort.

Kraven jag har är just: Liten och lätt!
Sen ska den ha: Display
och så måste den ha: Clip så jag kan nypa fast den i Bh-bandet. (inget i fickorna som skumpar, då blir jag KNÄPP!!!)

Och eftersom de flesta använder sina mobiler som mp3-spelare idag var det svårt att hitta bra recensioner.

Men jag kom i alla fall fram till att den ovan får det bli. Och jag snålade och tog med bara 4gb-minne. Detta eftersom jag i dagsläget har EN skiva (visserligen en dubbel sådan) och EN ljudbok på min mp3-spelare. För när vi reser och när jag vill lyssna hemma (och inte använder dator eller vanlig stereo),  då använder jag ju, precis som alla andra, mobilen och även Spotify. Så nåt stort minne på jogginkompisen behövs inte. Där ska ju bara finnas plats för boken jag lyssnar på för tillfället!

Nu är det bara vänta…

Och fram tills den kommer så får jag Smurflyssna på nuvarnade bok.. :shock:

Kroatien – fjortonde dagen – sista ”riktiga dagen

Nu är snart alla inlägg från Kroatien juli 2013 publicerade

 

Fjortonde dagen – Fredag – sista ”riktiga” dagen på resan

Busungen hade svårt att somna natten mot denna men han fick ändå vackert kliva upp före nio, oavsett vad han tyckte. Frukost och sen blev det en annorlunda dag – annorlunda i bemärkelsen att vi gick direkt till stranden efter frukost – enbart med omväg förbi vår lilla supermarket (med otrevlig personal) eftersom bus skulle ha glass. 1 timme och 45 minuters sol och bad (på en ovanligt full strand) innan vi lämnade våra bastmattor på vårt inpinkade revir och gick upp till lägenheten och gjorde lunch. Denna dag blev det vitlöksstekta potatisklyftor med bacon och ägg. Samt en jättesallad, såklart.

lunch3

Kaffe på det (och lite solande på terrassen) innan vi återvände till våra bastmattor. Stranden var inte lika full men väl ruskigt varm. Vi solade och badade i ett par timmar till innan vi gav upp och gick hem och duschade samt började packa. Och ingen åska blev det!!!!!

Efter en och halv timme var alla duschade och allt vi inte skulle använda mer denna resa låg fint packat i väskorna.

familjen

Mamman till sonen som verkar äga hotellet (som hyrs/styrs av Apollo) kom och pratade. Hon berättade att hon var 64 år, hade slutat jobba men var här i Caklje mellan maj och september varje år (annars bodde hon i Split). Vi fick reda på att det aldrig är snö i Caklje på vinter, bara i bergen, att hon hade två söner och att den som drev hotellet inte hade öga för affärer!!!! Hon berättade också att dom hyrde ut åt Apollo, för billiga pengar, eftersom hotellets läge var svårt – det går inte att ta sig hit med bil, bara med taxi och buss. Sen tyckte hon, förstås, att vi hade en fin son!

buspojken

linda_utsikt

Middag sen, lite sent… Gick på en pizzeria med ruskigt goda pizzor men med onödigt hög musik. Jag och maken åt en pizza med bacon och lök och bus en med skinka och champinjoner. Sen beställde vi även fem pizzabitar när vi gick hem från Podgora – för att stoppa i frysen. Förhoppningen var att dessa skulle hinna frysa sig hårda och sedan klara hela dagen i kylväskan och sedan agera middag på flygplatsen på lördagkväll.

sunset2

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑