Författare: Candygirl (Sida 967 av 1685)

Stolt ägare av egen klösbräda

 

Sådan mor sådan son kan man väl säga… Men men…

Köpt för egna pengar – och jag antar att det gagnar för att han kommer vara rädd om sin nya ”leksak”.

Ikväll har vi laddat ned lite appar som han säkerligen inte alls behöver men som kan vara roligt att ha… typ spel och ringsignaler och coola bakgrunder. Antar att det där med mobilbanken, skolans matsedel, väderappar och QR droid inte känns lika lockande som youtube och vapenappar.

Som synes valde han vitt ”skinnfodral” till sin mobil  – han ämnar försöka hålla den lika repfri och fin som modern brukar göra.

– Om det kommit nåt damm på den torkar jag bort det!

Sånt gillar en teknikpedant att höra.

För övrigt har även min nya leksak kommit. Men jag hade inte uppmärksammat att man var tvungen ha micro-SIM så jag har inte testkört ännu. Hoppas kortet kommer i morgon. Borde dyka upp innan helgen i alla fall…
Skulle vara intressant att höra hur ni tror att mitt ”fodral” ser ut – det är ett typiskt Linda-dito om ni vill ha en ledtråd!

 

Jobbrelaterat, förskola. Tema: Jag

Ovanstående är en del i arbetet med TEMA: Jag  (som finns att läsa mer om här).

Jag har fotat barnen i helfigur, klippt ut och limmat på tjocka stadiga papprör märkta med barnens namn. (Här hade jag först en tanke på att barnen skulle skriva sitt eget namn, men insåg att vi inte har ett enda barn i gruppen som fixar det – ännu.

För att bilderna sedan ska sitta stadigt – eftersom dom är tänka att användas i samling och lek – lackade jag två varv med lim för hållbart resultat.

Som  synes är rullarna ganska stora – det är i min hand den här hålles. Och på bilden nedan syns dom i fönstret där dom står när dom inte används.

Barnen är väldigt facinerade av dessa. Dels av sig själv men även av kompisarna. Detta är ett material som funkar till mycket. först och främst för att visa vilka barn som är med i gruppen och hur JAG ser ut. Men sedan är det bra som grund att träna språket, barnens namn, öva färger och möster på kläder, sortera pojkar, flickor, klänningar, byxor, färger, Räkna antal, Hur många är sjuka, Vem är älsds, vem är yngst, hitta sina bokstäver i andras namn, lära sig känna igen sitt namn… osv…

Och dessutom används dom i leken. JAG kan få åka dockvagn eller traktor eller sitta med vid det dukade lekbordet. Perfekt!

Och så ett litet pysselprojekt…

Först lacka lite…

Och sen fixa lite el-jobb

Och så montera…

Och TADA!

Myspys va???

Fast den lampan som inte var lågenergi, den aprikosa på den här bilden,
är bytt idag. Den målades gul.
(efter jag inhandlat ett gult nagellack – jag ägde inget sånt, hör och häpna!).
Så nu ikväll lyser det rött (rosa sken), grönt och gult.
MYYYYSIGT!!!

Naglarna i höstfärger

Lika bra jag slänger in ett inlägg om hur mina naglar ser ut just nu. Dom blommar  liksom i höstiga färger. Och som synes blev blommorna rätt bra även på högerhanden. Det är lite pillrigt att fixa blommorna. Jag gör dom med en tandpetare. Och den uppmärksamme ser att det är två typer av blommor. En med runda blad och en med spetsiga. Helt beroende på om man drar i blombladen in mot mitten eller ut från mitten. Och självklart är det lättare att måla vänsterhanden snyggt, eftersom jag är högerhänt. Men som tur är så har jag lätt för att använda även vänster. Har till exempel musen i vänster hand. Och enligt Cia så håller jag golfklubban i vänstergrepp. (nu har jag aldrig spelat golf – än mindre provat – men ändå…) Och så gör jag ju även när jag spelar bandy. Påsar knyter jag ”åt fel håll” enligt högerhänta. Och jag fixade inte att lära busungen knyta eftersom jag knyter vänsterknut.

Först målade jag naglarna typ fransk, men i dessa färger. Tog bort det nästa morgon. Blev inte nöjd. Så idag gjorde jag detta istället. Mycket bättre. Det här får sitta på ett tag.

(Och ja, jag vet att jag missat att ta bort lite färg som kommit utanför på bilderna ovan. Men det är åtgärdat nu. jag lovar)
« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑