Kategori: Dagar med Linda (Sida 605 av 1264)

Från minus 32 till nollgradigt – på ett dygn

Sov länge. Maken väckte mig nio… men jag ville sova mer.. Så just före tio klev vi upp. Till 20 grader varmare än då vi somnade…

Ungen däremot vägrade vakna.  ..

Innan lunch drog vi mot Lilla Gula Huset… vi köpte med thailunch. Och möttes av 11 grader på övervåningen. 10 på nedre. Brrrr ..

Tur vi kan komplettera luftvärmepumpen med oljeeldning en sån här gång .
Några timmar och en jäkligt ”grinig” promenad senare  (vet ni vad  grinig betyder/menas?) hade vi normal inomhustemperatur. 

Till middag serverades paella

….och sen skrattade vi till Grotesco på Scala på SVT. ??????

Ett dygn efter vi knallade hemåt i går kväll-  i minus 32 – är det nu nollgradigt. ?

Sov gott.

103 graders skillnad

Det har legat runt -30 hela dagen…. och till kvällen kröp det under. Minus 32. Inte helt fel att då bli bjuden på bastu och efterföljande middag. På gångavstånd.

Skillnaden mellan ute och bastun var cool….

… och maten fantastisk. TACK SNÄLLA.
Lite gokaffe till efterrätt och sen var vi mer än nöjda.

Sen var vi ju bara testa det här med att kasta vatten…. alltså att slänga kokande vatten ute i så kallt som 32 grader…

Och vilken cool effekt…

 

 

 Kyligt promenad hem vid midnatt.


Sover hemma i natt. I morgon ska vi ta hand om det Kalla Lilla Gula Huset

 

 

 

Copy

Det här känns ju lite onödigt. (Och nedre tempen är inte inomhus – som tur är – utan insidan av inglasade balkongen). Värre ska det bli… 5-6 grader kallare… hm. 

Behöver jag säga att den planerade joggingen blev inställd. Fick ersättas av ett styrkepass framför Skam

I övrigt håller jag på ladda upp ett gäng favoritskivor  (det finns ju typ dryga 1000 att välja bland) i mitt GooglePlayMusic-moln. Då kommer jag åt dessa även när jag kör snålversionen av Spotify. 🙂 (Förresten finns inte alla album på S!!)

Har dragit över ett gäng metall. Nu är jag inne på eurodisco och 80-90-talspop. Kommer kunna ”roa” mig måååånga kvällar med att rippa

Trots kylan blev vi lata och promenerade ut och köpte middag. Thai.  Och i morgon har vi fixat det bra – bortbjudna på trettondagsaftobsmiddag. Och med tanke på att det lovas 32 minus är det skönt att det är på gångavstånd. 🙂

Vanlig tisdag

Eftersom vi var lediga igår kändes det som måndag idag… trots att det var tisdag. Skönt att hoppa över tråkdagen.

Efter avslutat jobb fick sig lägenheten en genomgång…. och på den efterföljande promenaden hittade jag fina gröna ljusa gardiner på rea. 

Så efter middagen blev köket ljust…

Eller ljust och ljust… det var ju helsvart ute…

Azalean visade sig bli naken när jag rörde i den… men amaryllisens andra stängel är på G. Och nyårsrosorna håller sig upprätta.

Januari är fortfarande mörk. Så det går åt mycket ljus. 

Det här får ett sånt där häftigt spetsmönster när det brinner… vad det nu kallas.

Kallt ska det bli nu också… 31 grader på torsdag… hm. Undra vad Lilla Gula Huset säger om det?

Underbar nyårsafton 

En snabb summering av nyårsaftonen är att allt blev jättebra.

Maten – dukningen – raketerna – umgänget – vädret – allt!

Menyn blev jättebra. Här ovan är olivsnurrorna under tillverkning.

Dett fanns såklart bubblor

Och gårdsplanen var smyckad med sex stycken facklor, en eld samt den ”vanliga” utebelysningen. Tjusigt.

Dessutom fick vi fantastiskt norrsken – trots att det bara var några få grader under noll. Så starkt att det till och med gick att fota med mobilkameran.

Dukningen gick i rosa, blått och silver.

Och jag matchade det blåa med både klänning och ögon!!!!

Vi höll nästan på missa tolvslaget men hann precis få fram bubblet till Pernilla började nedräkningen.

Våra raketer var fantastiska. Och vi skickade även iväg några lyktor.

Innan vi gick på date med John Blund hann vi med lite löjrom…. och efter 2.30 ca la sig tystnaden i Lilla Gula Huset.

(Fast i förmiddags när jag klev upp  (10.45) snarkade det minsann ljudligt från både gästrum och TV-soffam!!!)

Nu är allt skräp bortrensat från gården. Soporna sorterade. Huset dammsuget och dammtorkat. Tid för soffhäng. Och så småningom  en sen middag.  Kyckling får det bli.

God Fortsättning på 2017

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑