Kategori: Mat och prat (Sida 168 av 386)

Varm onsdag

Varmt. Låg runt nollan hela dagen superskönt. Men jätteblåsigt. Satsade på skogspromenad på lunchrasten.

Hemma gjorde vi pasta med rökt lax och räkor.

Tog en skön kvällspromenad – och nu var det varmgrader.

Sen såg vi Boba Fett. Och därefter var jag så galet trött så det var bara sängen som gällde.

Jag vill isolera mig

Sååå skönt ute. Bara fyra grader på morgon. Och nollgradigt när jag slutade. Blev en prommis – i dagsljus – på lunchen. Och sen en till – i mörker – efter jobbet.

Fixade bulgursallad med köttbullar och vitlökskräm till middag.

Smått panik över att skolan börjar i morgon. Smittan rusar på orten och det känns omöjligt att hålla sig undan. Bekanta, föräldrar och snart säkert även klasskamrater som har covid. Skulle helst villa åka och gömma mig i Lilla Gula, slippa jobba, slippa träffa så många människor och bara smyga ned på ICA och handla när det är typ tomt där.

Men… får tänka positivt: Det är ju unnsdag i morgon.

Klämfredag

Vanlig vardag. Men ändå inte. En klämfredag innebär att många är lediga. Vi jobbade – men det var allt annat än körig.

Typ 15 minus. Tog en promenad på lunchen och hämtade ut ett paket. Och när jobbet var över åkte vi mot Lilla Gula direkt.

Slängde in ribbs i 125 grader och sen målade jag kryddhyllan ett första varv.

En huvudsäkring sprättade då elpatronen gick för fullt, luftvärmepumpen likaså, varmvattenberedaren tömdes och ugnen var på. Oops…

4 timmar senare blev det grillat, då ribbsen fått sällskap av kycklingvingar och avslutat tillagningen över glöd.

Och sist en halv film (orkade inte hela): Maze runner 2 – eller Scorch Trials som den egentligen heter. Får se resten idag.

Nu är julen slut – på riktigt

Sista riktiga juldagen. Fast hos oss är ju julen bortstädad sen ett tag – förutom peppisbygget, som ännu lyser fint. Vet faktiskt inte hur jag ska göra med det. Ser ju ovanligt juligt ut, men tycker samtidigt det är synd att riva redan.

Trettondagen användes på bästa sätt. Efter sovmorgon och gofrulle började jag baka. Först kolasnittar med hallonlakrits-choklad.

Och sen citronrutor med frosting.

Medans rutorna var i ugnen passade vi på att tömma både frysskåp och box. Minus 13 ute så det var perfekt läge.

Efter bakningen gick jag och maken ut och åt lunch: kycklingsandwich.

Och sen blev det en timmes promenad.

Frysarna var redo att torkas ur när vi kom tillbaka…

…och innan middag hann vi även se första avsnittet av Big Sky säsong 2.

Riktigt mysig middag: räkfross.

Och sen fastnade jag i Spotify och upptäckte nya band.

Jobb i morgon. Men också fredag. Underbart med helg igen. Det gäller att passa på njuta. För sen blir det lääääänge till nästa trasiga vecka/långhelg. (Fyra dagars arbetsvecka borde vara standard.)

Trettondagsafton

Tidig start på dagen. Just innan sex på morgonen hade jag och kollegan fyllt våra rejäla kaffemuggar.

Bara tre barn på hela förskolan. Så det funkade utmärkt att städa, slänga, sortera, planera och fixa.

Efter jobbet var jag och köpte årets andra julpynt (en adventsljusstake för levande ljus fyndades på rea i måndags och en svart ren jag spanat in redan i december plockades upp på halva priset denna dag), hämtade ett paket från LYKO samt införskaffade årets (men garanterat inte sista) tulpanbukett.

På hemmaplan satte jag och sonen igång en chiligryta. Det tog en timme att få fräst all kött och lök då vi lagade på nästan 2,5 kg nöt.

Ett tabatapass med flås avverkades innan jag även hann städa innan maken kom.

Testade en ny mascara. Bambi oversized eye.

Alltså! ❤❤❤

Sen blev det chili i libabröd. (den godaste ever) Med hummus, bönor, grönsaker och yoghurt. (4 1/2 timme på spisen!)

Och sist Boba Fett samt Lindtchoklad i soffan.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑