Kategori: Mat och prat (Sida 171 av 386)

Nu har julförberedelserna börjat

Lördagen var lite småkall. 7-8 minus på morgonen. Och 3-4 när vi tog en promenad. Såååå vackert ute. Sol. Frost. Och isen som nu lagt sig.

Vi gick ned på älven och kollade läget.

På andra sidan åkte dom skridskor.

Efter lunch var vi och hämtade julgran(ar). Den här lilla ska in i vardagsrummet nästa fredag. En lite större står på gården redo att lysa upp samma kväll.

Årets första julgodis: Negerbollarna, är också rullade.

Hade glömt köpa havregryn men det vi hade räckte precis!

Till middag blev det paella.

Med kyckling, blåmusslor, räkor och salami.

Sen orkade vi inte se något mer än fredagens avsnitt av Svenska Nyheter.

Idag ska julen flytta in i Lilla Gula. Men bara för att allt ska vara redo att tändas och mysa med när vi kommer nästa fredag.

Först ut är sängarna. Dags för julsängkläder.

Bakat och Limmat

Ja, inte behöver vi gå sysslolösa på jobbet minsann. Snarare nog så mycket att göra. Vi hinner inte allt vi ska, så viktiga saker som, till exempel, att planera undervisningen får därmed strykas. Tyvärr…

Solen var snäll och tittade fram en stund. Den var ju bara uppe mellan 08.22 och 14.01 idag (och i morgon 7 minuter mindre) så då blir man ju glad då den strålar så här på lunchpromenaden.

Bakade resten av delarna till peppisbygget efter middagen. Och det blev dessutom över deg till ett par plåtar vanliga kakor.

Sen kunde jag ju inte låta bli att börja limma… och när jag väl börjat så kunde jag ju inte sluta.

Nu står det lilla höghuset (!?) redo för att fullkomligt drunkna i dekor. Ska bli så kul.

Fredag i morgon. Känns väldigt välbehövlig.

Nu är jag igång

Började jobba 06.00. Dagen innehöll allt från inskolning, eldat hår (!) avslappningsövning och datajobb. Och håret tände vi på med avsikt ..

Slutade tidigt och hann fixa med julkalender innan sonen kom hem.

Sen hade han beställt ett pass så jag satte ihop ett nytt som vi genast testade.

Därefter hann jag både dammsuga, tvätta, hänga upp en ljusslinga på balkongen (men jag tände inte… inte än!) och laga middag innan maken kom hem.

Nu har vi också smakat årets Blossa. Och i år blir det många tummar upp! Jättegod.

Efter middagen skulle maken plugga Nationalekonomi med sonen så jag satte igång med att baka delarna till årets bygge.

Dock hade jag på tok för lite deg. Fick bara bakat bottenhuset och lite av tornet. Får ta resten en annan dag.

Så här gör jag iaf när jag bakar: skär direkt på plåten. Lämnar lite ”sömnsmån” och sen eftetskär jag direkt plåten kommer ut ugnen.

Visst det blir lite svinn… men å andra sidan behåller delarna rätt storlek.

Och i och med att pepparkaksbygget är påbörjat så körde jag även igång julmusiken. Åtminstone medan jag bakade.

Nu är jag skittrött. Och proppmätta.

Duschen nästa.

Rimfrost och Ragu

Ca 5 minus hela dagen. Precis allt är täckt i vacker rimfrost.

Och vid älven har vattnet skapat otroligt vacker iskonst.

En stund av dagen användes till fotobokstillverkning. Mjukiskläder, ulltrumpor och yllefilt. Kanske inte den mest ergonomiska arbetsställning, men mysigt att slänga ett öga på TVn och det maken kikar på.

Började fundera på julen och inventerade och skrev handlingslista över ingredienser vi behöver för att fixa julgott.

Middagen stod i ugnen nästan hela dagen. Vi lagade Ragu genovese – fast med fransyska istället för kalv.

Massa, massa lök, morot, selleri, och vitlök frästes.

Och sen vin, vatten och kalvfond och ca sex timmar i ugnen.

Sen, när vi tärnat köttet fick det koka ihop en halvtimme till.

Därefter fräste vi på mer lök, vitlök, chili och tomatpuré innan köttet och pastan gick i.

På med ost och persilja.

Alltså! (Och sen blev det över i frysen till 3 middagar till).

Farsdag bjuder på kalla grader. Var minus 11 när vi vaknade. Så idag får vi klä oss lite varmare när vi går på promenad.

Händelsefattigt

Synnerligen händelsefattig dag. Förutom jobb blev det inte mycket mer än fajitas..

… och tjuvstart med julmusik. Fast Majestica och A Christmas Carol är väl ändå lite i gränslandet mellan metall och jul.

Nu vill jag ha helg.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑