Kategori: Mat och prat (Sida 186 av 386)

Pre-midsommar

Drygt 20 plus och sol. Tack för det.

Jag och Sjuttonåringen jagade rätt på jordgubbar på lunchrasten, och lyckades med det uppdraget på bara 33 minuter!

I Lilla Gula var det soligt och skönt. (Och en gräsmatta som behöver klippas).

Den röda apeln är numera rosa! Så galet fin!

Till pre-midsomnar-middag dukade vi upp gravad lax, räkor, kycklinglår, lufttorkad skinka, löjrom och en fantastisk sallad med jordgubbar och fetaost.

Midsommarafton har sen börjat bra. 23 grader. Halvklart. Jag plockade blommor före frukost och har just nu en foccacia på jäsning.

Nu håller vi tummarna för en supermidsommar.

Mörkt

Inget fantastiskt väder idag heller. Mest grått och lite regn.

Fast lagom till middagen på balkongen dök den upp – solen.

Så vår gnocchi med ugnsrostade grönsaker och bönor kunde förtäras utomhus.

Även kvällsprommisen blev ljus. 🙂

Annat var det mitt på dagen – då fick jag tända lampan för att ha koll på vad och i vilken ordning vi skulle köra våra tabataövningar.

Och som städväder passade det ju fint.

I morgon ska vi äntligen få lite sommar. Självklart ska vi sitta inomhus och utvärdera läsåret då!

Sju arbetsdagar kvar….

Junilördag

Lördagen blev ju inte så tokig alls, när det gäller vädret. Faktum är att den blev helt ok. 20 plus. Sol fram till eftermiddagen.

Vi var ute hela dagen.

Först en promenad. Sen lunch på altanen.

Därefter blev gräsmattan klippt och så skottade vi upp ännu mera grus som traktorn dumpat på vår gård i vinter.

Vi planterade om en blomma samt satte lagerskotten i jord (det går trögt med rottillväxten så vi testar direkt i jorden nu).

Hittade massa små nyponrosor i vägrenen mitt emot vår uppfart. Dom grävde vi upp och flyttade in till vår slänt.

Maken och Sjuttonåringen fixade hemmagjorda burgare.

Jag plockade liljekonvaljer.

Och innan godnatt hann vi mumsa melon och se ett avsnitt Big Sky.

Fredagsfeeling

Det regnade på morgonen. Sååå grått och trist. Men känslan att det är fredag fanns ju ändå!

Började morgonen med ett 8×4 minuters tabata tillsammans med Sjuttonåringen.

Riktigt svettigt pass.

Sen fick vi skynda oss att duscha och käka frukost och gå på – vårt för tillfället gemensamma – jobbet.

Hann en på bibblo samt en promenad på lunchen. Och efter jobbet blev det direkt Gula Huset, efter en omväg till ICA för att hämta ut ett paket.

Nu blommar vår röda Apel. Sååå vacker.

Till middag blev det musslor och pasta.

(Och Sjuttonåringen hittade några riktigt, riktigt små)

Käkade så sent att när maten var slut och disken omhändertagen var det bara att borsta tänderna och hoppa in under täcket.

Lördagen verkar bjuda på lite sol. Dock ingen värme. Bara 17 nu på förmiddagen. Men ändå roligare än regn. Och jaga maskrosor funkar ju!

Regnet det bara öser ned…

Sååå grått. Det regnade precis hela dagen. Ibland mycket. Ibland lite.

Tänkte ta en promenad medan det duggade, men ändrade oss då det plötsligt ökade i styrka igen.

Åkte och köpte pizza till lunch istället.

Konstatera att första potatisen tittat upp. Det har däremot ärtorna inte gjort… än…. Inga blommor i blåbärsbuskarna. Verkar som vi blir utan blåbär i år… 🙁

Passade på att baka baguetter (med flingsalt och örter) då vädret ändå var tråk.

Dom blev jättefina men åkte i frysen direkt dom svalnat.

Såg ett avsnitt Big Sky innan middagsfixet tog vid.

Grillade. Trots regnet. Karré och till det potatisgratäng med timjan och gräslök.

Kvällen avslutades sen med film. The Marin.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑