Kategori: Mat och prat (Sida 204 av 386)

Så blev det (en) annan dag

Annandagen. Lite kyligare. Minus 11.

Före vi gick en promenad började julen försvinna från Lilla Gula.

Och efter lunch försvann den helt! Förutom granen. Den får hänga med till 1a januari.

Eldade upp allt omslagspapper och kartonger innan vi gick in och såg film : Sune – Best man. Riktigt rolig ju!👍👍👍

I vårt numera avjulade kök serverades sedan grillad fisk: lax, torskrygg, tonfisk och musslor.

Och när maken och Sjuttonåringen spelade Call of duty gjorde jag en insats med att få de överblivna skumtomtarna att minska i antal samtidigt som jag bråkade lite med telefonen. Den gjorde inte som jag ville. Men jag fick min vilja igenom, eftersom jag tog datorn till hjälp!

Avslutade med Walking Dead innan kudden ropade!

Lugnt och skönt

Vaknade kvart i tio och sen blev det mysfrukost.

Använde förmiddagen till att sätta undan julklappar och sortera skräp.

Sen blev det prommis.

Sex minus. Krispigt. Jätteskönt.

Efter lunch såg vi sista avsnittet av julkalendern. Så himla bra den har varit. Riktigt lyckad! Och sen blev det film. Nyinspelningen av The Grudge.

Nja… Helt Ok, inte mer.👍👍

Maken och Sjuttonåringen testade nya spelet och jag lyssnade på sista avsnittet av julkalendern på radio. Också den har varit riktigt bra!

Till middag blev det gravlax till förrätt. Och sen grillade spjäll och kycklingvingar till varmrätt.

Avslutade sen juldagen i soffan med ett avsnitt Walking Dead.

Fjärde advent

Fjärde advent. Helt galet, alltså. Bara fyra luckor kvar att öppna i RITUALS-kalendern (toppen, som alltid) Fyra avsnitt av SVTs Mirakel (så himla bra). Fyra avsnitt av SRs Knäckarbanketten (gillar den skarpt). Och tre jobbdagar. (Det var väl mindre kul 🤪)

Söndagen var varm. Ett par plus hela dagen. Perfekt snögubbesnö, och vi såg många såna på vår prommis.

I Lilla Gula förberedde vi jul: gravade laxen. Dammsög. Städade.

Och hemma bäddade vi rent och tvättade en massa. Dessutom blev det hemmagjord pizza med extra allt. Gjorde frysrace så det blev skinka, lövbiff, kyckling, krabba och räkor.

Såg färdigt filmen från lördagkväll: Underwater. En undervattensskräck som i princip tagit Alien och flyttat den under ytan. Riktigt bra. 👍👍👍👍

Jobb i morgon. Och det känns jättemärkligt. Har liksom mentalt julledigt redan. Julstämningen är på max så jobb passar liksom inte in i den bilden.

Nåja… Bara härda ut.

Decemberlördag

En riktigt fin dag. Det snöade delar av dagen och graderna höll sig just under nollan. Perfekt.

Började dagen med att göra en deg.

Och medan Farinlimporna jäste tog vi en prommis.

Gräddade bröden…

… och grillade korv till lunch.

Sen blev det film: Fast and the Furious – Hobbs & Shaw Helt ok soffhängsfilm.👍👍👍

Stekte en fransyska till middag. Den serverades med en potatisgratäng med vitlök och timjan.

Påbörjade ytterligare en film innan godnatt, men den pausade vi halvvägs. Får bli söndagsfilm senare….

Sista fredagen innan jul

Tidig start på fredagen. Och eftersom jag hade en kort dag så jag gick hem strax efter lunch. Började med att köpa en julblomma!

Den lilla julgranen i hallen hemma har börjat skjuta skott. Så gulligt. Hoppas den stora slår ut under helgen. Lilla Gulas gran är alltid lite senare eftersom den står svalare under veckorna.

Hemma slängde jag ut alla sängkläder, skrapade, piskade, dammsög och hann köra en maskin tvätt.

Dessutom tog jag och Sjuttonåringen ett tabatapass i väntan på maken.

När tvätten sen var hängd drog vi.

En snabb paus hos mina föräldrar innan vi körde upp på en nysnöad uppfart vid Lilla Gula.

Massor att packa upp eftersom vi hade med även julmat och andra tillbehör.

Sen blev det kräftor. Sex dagar till julafton – då vill vi äta något helt ojuligt.

Avslutade fredagen med julkalender och första avsnittet av Dips s.2.

Lördagen är snöig och med ett par grader kallt. Perfekt prommisväder. Tänkte göra en deg innan som får jäsa medan vi är ute!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑