Kategori: Mat och prat (Sida 209 av 386)

Ugnsbakad lax med kålsallad

Halloweenmiddagen blev så lyckad så jag måste spara receptet som vi gjorde det.

En laxsida ugnssteks i 200g ca 15-20 minuter med en fantastisk god glaze som gärna kan ösas en gång mot slutet.

Glaze:

1 riven vitlöksklyfta

0,5 dl äppeljuice

1 dl ketchup

1 msk fond

1 msk soja

0,5 dl vitt vin

0,75 dl muscavadosocker

Salt och Peppar

Vi serverade laxen med ett par nävar solrosfrön.

Och en enkel grönkålssallad:

200g hackad grönkål

2 msk pressad citron

1 msk honung

3 msk rapsolja

1,5 dl granatäpplekärnor

Salt och peppar

Rör allt kraftigt. Försök typ mosa kålen med sleven!

Och så en fetaostkräm:

150g fetaost

En dryg dl grekisk yogurt

1 1/2 tsk honung

Lite pressad citron

En tsk fond

Salt och Svartpeppar

Hackad gräslök.

Hade även till ett nybakat grovt rågmjölsbröd med Philadelphia.

Mums!

Halloweek

Fredag i Lilla Gula. Jättefint väder. Sol och krispigt.

Vi började med att skotta grus. Traktorn skottade in galna mängder grus från grannens gård den helgen här blev tillfällig vinter. Och vi vill inte ha kilovis med grus på vår gräsmatta. Så vi grävde bort det innan det fryser fast.

Sen blev det 7 km prommis.

Jättefint ute.

Sen blev det äntligen lite Halloweenigt hos oss. Lyktor och pumpor letades fram. Eftersom maken hade sin kompensationsledighet för 6 juni fick Svenska flaggan också hänga med.

Sen blev det grillad korv.

En riktigt dålig film rullade sen på TV medan mörkret sänkte sig. Och samtidigt låg ribbsen i ugnen och lågtempades.

Supermöra fick dom en slutfinnish på grillen och serverades med rotsakstrips och grillade grönsaker.

Avslutade kvällen med Svenska Nyheter. Och sen Blacklist på Via Play. (Orange is the new black var så dålig så vi överger den serien efter 3 avsnitt).

En riktig unsdag

Denna unsdag unnade vi oss något alldeles extra. Vi unnade oss att göra helg!

När vinterdäcken var pålagda packade vi bilen full (bland annat med allt lammkött) och stack till Lilla Gula.

Och jag invigde mina nya skor. Sååå fina!

När vi parkerade kom det omedelbums en kissegumma och hälsade. Som att hon noterat att vi inte varit här förra helgen.

Packade upp och fixade mysstämning. Blommorna från i fredags hänger med!

Timjanoljan vi gjorde med den fina örterna vi fick förra lördagen fick flytta i fin flaska.

Och sen blev det kyckliggyros.

Sjuttonåringen och kompis skulle se film. Vi började också kolla men avslutade. Var för trötta för att kika på en film som bara var halvbra.

Nu har vi vaknat till en semestertorsdag. Grå. Varm. Men ledig!

Väldigt regnig tisdag

Jösses vad det har regnat idag. Exakt hela dagen. Öst ned. Så nu kan vi nog påstå att all snö är borta igen.

Blött och mörkt.

Fixat personliga galgar åt oss på jobbet. Bara för skoj skull. Och för att hålla reda på kläderna nu när vi fått arbetsdito!

Hemma var det full rulle. Först handling. Sen trollade vi ihop supersnabb middag. Färsk tortellini med chilicremefresh, överblivna räkor, rester av lite hamburgare (!) samt babyspenat.

Därefter snabbstädade vi samt betalade räkningarna.

Allt för att kunna göra helg i morgon efter jobbet.

Vinkade precis av Sjuttonåringen som tar sista bussen till Lilla Gula för en filmkväll/natt. Vi åker i morgon eftermiddag – så snart vinterdäcken är påsatta.

Nu återstår bara dusch och godnatt.


Edit: Det var visst någon som missade bussen! Oops!

Sista måndagen i oktober och potatisens dag

grått. Inget regn. Men varmt. Sex plus när jag gick iväg 5.50 i morse. Och massor av snö har tinat bort.

Fick meddelande i förmiddags att Sabatonkonserten i början av nästa år är framskjuten. Till 16 januari 2022! Gahhh… inte direkt förvånande – men så sjuuukt långt bort!

Direkt efter jobbet blev det en jogg. Vädret såg verkligen skittrist ut, men det var jätteskönt. Och superdimmigt.

Här en vy över älven.

Och här en över Vassholmen!!!

Jag var jätteblöt efter en dryg sjua. Och då inte av regn utan av just dimman.

Dessutom var det totalt onödigt med dubbskor. Bar asfalt hela vägen.

Firade sen Potatisens dag med bakad knöl, romröra och räkor!

Mums.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑