Författare: Candygirl (Sida 978 av 1685)

Duva, fontän och drinktime – Bilder från Kretaresans 8e dag

Bilder från sommarens Kretaresa. Dessa är från den 20 juli. För dagbok – klicka in på Liverapport från Kreta 2012

Många duvor fanns det. Men inte alla satte sig så här snyggt inför plåtandet. 🙂

Detta är en fontän (eller heter det fontän om det inte sprutar vatten utan bara rinner liksom? ) från favvotavernan Valentino. Lite mystisk sådär… ja inte tavernan, utan fontänen.

Mums.. drinktime på Corissiapark. Den här snygga goda saken var till mig

Ja skål då!!!

Frukost, trampbåtsutfärd, gäss och fisketaverna: Kretabilder från 19 juli

Bilder från 19 juli i sommar, Kreta, Georgioupolis. För dagbok läs: Liverapport från Kreta 2012

Frukosten  fixar vi alltid själv när vi är i Grekland. Eller jag.. det brukar vara jag och bus som går och handlar bröd och sen gör jag frukost. Och jag älskar dessa tomatmackor. Just den här dagen drack bus oboy – men oftast äter han yoghurt med honung när vi är i Grekland.

Den här förmiddagen hyrde vi trampbåt och tog en tur uppåt floden. Vi såg olika sorters djur, matade ankor och fick lite skrubbsår när vi körde fast i den snåriga smala och jätteströmmande floden – inte helt enkelt att vända en tung trampbåt då. Men kul var det

Trollsländorna finns i olika färger. Här en blå, men vissa är röda, andra gröna… så vackra..

Efter avslutat trampbåtstur matade vi giriga gäss. Bus blev så skraj när dom kom skränande och ville ha mer att han la benen på ryggen och sprang. Jag fick mata dom istället. Och ta några nyp i låren av hårda gåsanäbbar.

Och så blev det lunch: världens godaste GyrosPita. Och stora. Kolla bara på bilden. 2:30€  styck och då blev man duktigt mätt. Fast vi brukade ändå komplettera med en god sallad.

Middagen denna dag intogs på en taverna vissa kallar för turistfälla. Dom serverar bara färsk fisk av diverse olika sorter – och beroende på vilken kväll man kommer är utbudet olika. Man pekar på vad man vill käka, det man valt vägs och sedan läggs det på grillen, enbart kryddat med olivolja, citron och salt. Så jäkla gott. Mmm.. men ganska dyrt. Men skitsamma. En gång per resa till Gerogioupolis brukar vi äta där. Den här kvällen åt vi: Octopus, Jätteräkor, ett grillspett med haj och en liten vitrosa fisk jag glömt namnet på. Mums….

 

Solen?

 

Alltså… nån knyckte solen? Jag hade ju beställt den till min sista semesterdag. Men tji fick jag tydligen. Blä… Nåja… jogga kan man ju göra i mulet också. Men resten av dagen skulle jag ju sola. Hm!

Jaha.. då är det i princip över för det här året…

För att göra det bästa av den sista lediga dagen då man får sova dagen efter (jag är alltså ledig i morgon också, men det kommer ju kännas som en ”söndag”…)  så gjorde jag och bus det bästa möjliga…

Vädret visade sig inte från sin allra allra bästa sida men vi hade i alla fall mellan 19 och dryga 22 idag (oxå.. har varit riktig fint väder sen vi kom från Grekland). Ömsom sol, ömsom moln.

Började dagen (nä nu ljuger jag – ett par timmar efter vi käkat frukost menar jag…) med en 7 km jogging. Och sen fick bus önska lunch. Han valde plättar. Sen gick vi och provianterade – och även då fick bus välja. Han ville ha grillade hamburgare till middag. Vilket beviljades. Och sen fika och sol. Men  jag struntade i bikinin eftersom det blev mulet emellanåt. Istället fick trekvartjeansen och linnet fick åka av och på och så solade jag i underkläderna när det vart en soltimme här och där… 🙂 Funkar ju också bra. Kaffe på altanen och lite mys med läsning – både för mig och bus.

Och sen – efter en skön dusch (ja min andra då – men vad sjutton , man blir ju svettig av att sola!!) –  började vi middagsfixet. Och det fick bli måndagsmys – bara jag och bus (maken är ju ”hemma”… han jobbar ju)

Och den uppmärksamme ser att jag lyckades tappa ned en burgare mellan grillgallret. Och det fotade såklart busungen. Fast jag ”räddade” den.Så det så!

Nu blir det soffmys – lite Lotta på Liseberg, lite popcorn, senare lite melon och så har jag lovat bus en speltimme Call of Duty Black ops innan troligen sen godnattsaga.

I morgon ska ja sooooola…. (jag har beställt fint väder)  och innan middag åker jag ”hem”… 🙁  Bus har dock ganska mkt sommarlov kvar. Med farmor.

Badar och badar. Och dansar… Kretabilder från dag nummer 6 – den18 juli.

Här är ytterligare ett gäng foton från  sommarens Kretaresa. Dessa är från den 18 juli och för dagbok från resan: Klicka in på Liverapport från Kreta 2012

En av mina favoritblommor (jag hade solrosor i min brudbukett) Och dessa finns det ju gott om i Grekland.

Här är en bild på vår balkong. Båda gallrena tillhör vår uteplats så vi hade gott om utrymme att torka handdukar och mysa på.

Och sen ett gäng badbilder från en av dagarna med häftiga vågor. Just den här dagen var det kraftiga undervattensströmmar så man fick bada med försiktighet. Bus gick för  långt ut en gång och jag hade det lite kämpigt att få honom i land. Och en tonårspojke fick dom rädda upp på land. Man måste ha respekt för varingarna och bada med tanke.

Den här dagen var även tiger med på stranden. Han var nytvättad och behövde stark sol för att torka inför natten. 🙂

Och dagens sista bild: en till dansbild. Det var livemusik på torget och bus ville upp och dansa. Såklart.

Och mycket snyggare danspartner än så här är nog svårt att hitta. Och här Cia – syns mina snyggskor bättre.

 

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑