Kategori: Mat och prat (Sida 175 av 386)

En riktig toppenlördag

mysigt lördag. (Fast jag varken fick upp ljusslingan eller beställningen till LYKO ivägskickad. Däremot en massa annat.)

Först var det dimmigt. Vi var en sväng i skogen och där var så fint.

Sen räfsade vi löv och packade in rosor och blåbärsbuskar i dito.

Hade lovat mig själv att inte räfsa mer barr denna säsong. Men huga vad barr som blåst och regnat ned senaste veckorna. Så det blev några kärror.

Efter lunch gick vi en promenad. Solen gjorde oss sällskap och det var ljuvligt ute.

Tillbaka på gården gjorde vi en stor brasa och passade på att elda upp lammbenen som blev över då vi förberedde middagen.

Middagen sen…lamm kleftiko. Fast inte i foliepaket – utan i järngryta. Ett experiment som lyckades perfekt.

Rekommenderas skarpt. Och vårt påhittade recept finns här (klicka).

Blev en film också. Handen som gungar vaggan. Har inte sett om den sen den kom -92. Men den höll ju riktigr bra.

Söndagen är regnig. Än så länge. Hoppas det upphör. Vill gärna fortsätta vara ute och fixa.

Favvodagen

Ville inte alla vakna 5.25. Men det var bara att svänga benen över sängkanten och sparka igång fredagen. 5.56 var jag på plats på jobbet.

Hade lite tid att plocka ut så jag var hemma redan klockan ett. Det var sonen också. Och maken kom en kvart senare.

Började helgen med att kasta rosorna från 24 september. Fortfarande ganska fina… men dom hade inte fixat ett byta köksbord en fjärde gång.

Köpte istället fina tullisar.

Lite konstigt, dock, med tulpaner i oktober!

På plats i Lilla Gula redan före tre. Och jag började genast baka.

Det blev tekakor i långpanna.

Sen gjorde vi middag.

Pasta med rökt lax, räkor och fänkål.

Sista delen av fredagen satt vi i soffan och såg om filmen The Rock.

Lördagen är alldeles dimmig. Ekorrarna busar runt och fåglarna mumsar av fågelmaten.

Vi ska hänga upp en till ljusslinga, laga lammgryta och promenera. Och jag ska klicka iväg en order till LYKO. Större planer än så har vi inte denna lördag.

Grå lördag med mycket gjort

Lördagen var grå. Och regnig lite till och från. Och därför fick vi massor gjort. Det blev både skurat, dammsugit, vädrat sängkläder, tvättat och renbäddat.

Sen bestämde vi oss för att plocka in våra växter som ska övervintra inomhus. Det visas inga minusgrader närmaste två veckorna så egentligen kan dom stå kvar ute men det känns som om de stackarn träden får stå i konstant väta, utan sol och ingen chans att torka upp.

Så nu är växtbelysningen tänd för kommande 8 månaderna!!

Gillar ju inte hösten, men däremot gillar jag ljus och nu har den ljus- och mysbelysningssäsongen kommit igång på riktigt.

Till middag blev det moules frites. Mmm…

Sen såg vi en dålig film, som avslutning på en bra dag.

Ikväll ska vi på bio. Bond. Den hoppas jag är bättre än gårdagens tråkfilm.

Grillat, julshopping och helg

En riktigt bra fredag. Lugnt på jobbet. Gjorde ett par ärenden på lunchen. Både jag och maken hade sena skift så direkt efter jobbet gasade vi mot Lilla Gula.

Hann i princip bara packa upp och byta kläder innan vi skulle på Roady för att käka grillbuffe.

9 vuxna och 2 små. Så mysigt. Och sååå gott. Och så länge sen.

Vi skildes åt vid 21-tiden och vi knallade hemåt i mörkret.

Packade upp våra beställda julsängkläder. Vi kommer få så mysigt i december. Och gosivarmt. Dom är nämligen i flanell.

Vi avslutade så med kvällens Svenska Nyheter.

Klockan hann bli 01.00 innan vi hade kvällens sista dialog;

– Hej Google. Släck alla lampor.

– Absolut. Släcker 20 lampor.

Födelsedag

En gråare onsdag än tisdag. Men det blev ändå skogen på lunchrasten.

Efter jobbet började vi bums att fixa med kvällens middag – som blev extra unnsig eftersom maken fyllde år.

Vi fixade tacos med både scampi och vanliga räkor frästa i chili och hemmaodlad vitlök.

Mangosallad, guacamole, grönsaker och chiliaioli til det.

Jösses så gott.

Självklart lite presenter oxå. Fast dom glömde jag fota. Men bland annat var det ett gäng såna..

Jobb 06.00 i morgon. Kudden ropar…

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑