Kategori: Mat och prat (Sida 181 av 386)

Utbildnings- & planeringsvecka dag 4/5

Riktigt trevligt väder. Skönt. För vi var ute en hel del idag. Både fix på förskolegården samt genomgång av sensomotorisk träning för barn… och dessutom lunch på uteservering.

Tillbaka i Lilla Gula ville vi nyttja finvädret så vi tog en 70 minuters promenad redan före middag.

Lagade sen en vegetarisk gryta på vår egen färskpotatis (den ena helt röd- även på insidan) morötter, lök, vitlök, chili, mammas gurka, ärtor samt egna örter

Mums…

Resten av kvällen gick åt till att fixa helgrent.

Plockade även in en liten skål körsbär som jag kärnade ur (läs: slaktade!). Blev drygt 100 g som jag genast frös. Några påsar till och vi ska koka körsbärsmarmelad.

Nu längtar vi till helg.

Nedräkning till semester: en dag kvar!

Utbildnings- & planeringsvecka dag 2/5

Bara att masa sig upp ännu lite tidigare. Denna dag bjöd nämligen inte kommunen på frukost så nu var det bara att fixa egen.

Dagen var mest uppkopplad via länk. Om jämställdhet. Om minoritetsspråk. Om språkinlärning. Information från bibblo. Och om naturkunskap.

Däremellan hanns det märkas upp stolar, hyllor och fixas grattiskort till läsårets barngrupp.

(Och kludda lite….)

Efter jobbet handlade vi innan vi gasade mot Lilla Gula.

Fixade vardagsmumskyckling och sallad med melon och fetaost.

Och så här ser man ut efter en fullmatad dag.

Såååå trött.

Borde egentligen gå ut en sväng eftersom det är lika tjusigt ikväll som under gårdagen (då denna bild är fotad).

Men jag tvivlar på att vi orkar. Blir nog duschen. Nyheterna. Och sen godnatt.

Nedräkning mot semester: 3 dagar kvar.

Semester dag 29 – oväntad solig

Vi var förberedda på gråväder men fick sol. Och riktigt varmt. Oväntat och härligt.

Det blev en skön skogs- och strandpromenad före god broccolisoppa.

Sen klippte jag gräset och därefter kom solfilten fram.

Frossade i fisk till middag.

Fjällröding. Havsöring. Torsk. Och tonfisk. Sååå gott.

Kvällen användes till säsongsavslutningen av Siren. Och så stod vi på altan och spanade efter fladdermöss. Dom var riktigt närgångna och flög nästan runt huvudet på oss. Jag stängde faktiskt altandörren för att inte riskera att någon skulle flyga in.

Väderrapport 31 juli: Växlande molnighet, men mest sol. Det hade kommit en halv mm regn på natten men inget vi märkt av. Temp: 22,4 som varmast. Betyg: 4

Semester dag 28 – gråväder, bakning och middagsbjudning

Grå. Gråare. Gråast. Typ. Inget regn. Men svalt. Blä…

Nåja… Vi hade planer. Och höll oss mesta delen av dagen i köket.

Började med att plocka röda vinbär.

Sen satte jag och Sjuttonåringen igång att baka.

Knäckig vinbärskaka i långpanna. Den blev riktigt lyckad.

Sen var det redan dags att fixa lunch. Och med lite tänk fick vi tre överblivna skivor gravad lax att räcka till tre personer.

Och sen massa melon till efterrätt.

Direkt från lunch till middag. Nu skulle vi fixa långstekt fläskfilén. (Receptet finns här – fast då gjort på lamm Men vi har gjort det även med fläskkarré. Och nu då med filé.)

Under paprikan och löken gömmer sig drygt 2 kg filé i en yoghurtmarinad. Klockan 14 gick den knökfulla grytan in i ugnen. Och vi kunde städa upp i köket.

Och göra oss redo för middagsgäster.

Tyvärr var ju vädret inte lämpligt för att äta coronasäkert utomhus.

Filén serverades med hummus, massa grönsaker och yoghurt.

Och sen blev det min och Sjuttonåringens kaka samt Salted Caramel-kaffe. Man fick pimpa sitt kaffe själv. Jag hade både grädde och kolasås i mitt!

Vid 23-tiden hade hela sällskapet lämnat och vi kunde röja upp i köket.

Väderrapport 30 juli: Grått. Inget regn. Tempen låg kring 16 hela dagen. 17,9 som varmast. Betyg: 2,5

Semester dag 27 – städning, sol och grillat

Vi trodde torsdagen skulle bjuda på gråväder. Men det var tydligen fel.

Förmiddagen var solig och varm. 23 grader redan när vi vaknade. Jag startade dagen med att plocka jordisar till frukost.

Sen började det blåsa. Jättemycket. Det gick inte att ha dörrarna öppna. Dörrstoppen blåste bort. Det anades åska lååångt bort så vi förberedde oss för innefix. Det blev städning. När alla hjälper till går det ju fort så en bra stund innan lunch var vi klara.

Det blev varken åska eller regn. Och blåsten lugnade sig.

Vi kollade årets potatis. Jättefin.

Och till den blev det nygravad lax.

Efter lunch tog vi en prommis. Denna dag valde vi skogen. Nästan 25 grader!

Sen blev det glass och bok i solen.

Vid halv fem kom det några moln. Då klev jag upp från ryggläget och rustade mig för att gå med trimmern.

Till middag blev det sen grillade kycklingklubbor och Sjuttonåringen gjorde sallad med melon och fetaost.

Ett avsnitt Siren (otroligt bra serie) hann vi också innan John Blund ropade på oss.

Väderrapport 29 juli: lite åskvarning på förmiddagen med det blev varken regn eller blixtar. Istället fick vi sol och varmt. 24,9 som mest. Blåsigt. Men inget som störde. Betyg: 4

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑