Kategori: Mat och prat (Sida 191 av 386)

Kylig första maj

Solen sken på oss. Men värmen uteblev. Dessutom blåste det.

Däremot var det erfekt väder att vädra sängkläder. Fick dock se till att förankra dessa väl för att undvika att hitta täcket hos grannen.

promenaden såg vi både storspov och sjöfåglar. Men det var skönt att komma hem – och in – efteråt.

När vi ätit lunch började jag baka grekiskt pitabröd. Dessa ska sen grillas vid servering så det gäller att inte grädda dom för hårt.

Vi satte även fläskkarrén i marinad i en kryddpasta.

Sen dammsög vi och bäddade rent i sängarna.

Upptäckte att flera av vitlöksklyftorna vi petade ned i jorden den 15 november förra året har kommit upp. Coolt… måste läsa på lite om att odla vitlök.

När det så var dags för middag grillades karrén, en strimlades och serverades i nygrillade varma hoprullade pitabröd.

Gyros i pita – precis som i Grekland.

Recept finns här: https://www.candygirl.nu/gyros-i-pita/

Sen påbörjade vi nästa del i vårt Starwars-race: Rouge One.

Idag är planerna lösa. Men jag tror vi trotsar det kylslagna vädret och monterar upp studsmattan.

Valborgsmässoafton 2021

Vilken härlig dag!

Solen sken men värmde inget. Barnen på jobbet påstod dock att de inte alls frös om fingrarna när de käkade den grillade valborgskorven.

Åkte till Lilla Gula efter vi inhandlat sallad och där förberedde vi kvällens middag: Grillad entrecote.

Kvart i tio på kvällen klädde vi oss riktigt varmt och gick ut för att tända på brasan.

Och den tog sig perfekt. Och den brann verkligen jättefint.

Stannade ute en och en halv timme… sen var det heller inte mycket kvar av brasan. Sjuttonåringen petade in de sista kvistarna så allt kunde brinna upp.

Avslutade valborgsmässoafton med att duscha av oss röklukten och sen lite film i soffan.

Nu har vi maj. En kall 1a maj. Här är bara 2-3 grader. Men solen skiner i alla fall….

En riktigt bra torsdag

Började torsdagen just före sju med fys. Och jag fick Sjuttonåringen med mig på morgonens tabata.

Sen frukost, dusch och så full fart mot jobbet.

Otroligt lugnt på jobbet. Många barn hemma med förkylning. Förhoppningsvis vanlig sådan.

Värre är det på Sjuttonåringens gymnasieskola. Där är smittspridningen av Covid-19 just nu riktigt stor. Så det känns näst intill omöjligt att vi inte kommer få hem skiten snart. ..

Efter jobbet åkte vi direkt till Lilla Gula.

Först fixade vi middag. Och medan den var i ugnen gick vi ut och ordnade till majbrasan.

Sen käkade vi.

Spenatpannkaka med rökt lax.

Innan vi styrde hemåt klyvde vi lite torr ved att ha till att tända på brasan.

Och så gosade vi lite med Svea.

Nu ska vi bara sova och jobba så får vi välkomna våren i morgon kväll. (I minusgrader.. för fredagkväll ska bli kylig).

Lång tisdag

Först jobb. Och sen möte på det. 10,5 timmar på jobbet.

Så det blev inte mycket mer gjort idag än just jobb.

Satt och lekte med vanliga vattenfärger då några barn övade måla. Och det går ju uppenbarligen att tona ihop färger även om det inte är varken akvarellpapper eller dito färger.

Blev en riktigt supersmarrig fiskgryta när jobbet väl slutat för dagen.

Och så Lyxfällan i TV-soffan.

Söndagsslö och vildsvin

Inget snöande. Men såååå blåsigt.

Efter morgonkaffe, Nyhetsmorgon, lite film och en dammsugning började vi med kvällens middag.

Det skulle bli spjäll från vildsvin.

Ca 2 kg spjäll saltades och gneds in med en kryddblandning:

2 msk paprikapulver

2 msk rökt paprika

2 msk torkad ingefära

Peppar.

I en gryta fräste vi

1 gul lök

1 hackad chili

1 vitlöksklyfta

Sen tillsatte vi

2 msk tomatpuré

1 msk senap

1 msk honung

100 g hackade torkade plommon

2 dl vatten

1 dl vin

(Och sen missade vi en slatt viltfond.)

Ribbsen geggades runt i denna sörja och åkte sen in i ugnen i 125 grader. Där stannade dom 4,5 timme.

Undertiden var vi en 7 km stormig prommis, vi åt lunch, vattnade blommor och packade oss hemåt. Grytan med spjällen ställde vi bara på golvet i bilen – precis som den var.

Hemma behövde vi bara dela spjällen och rosta färskpotatis. En klick yogurt passadetill. Tyvärr hade vi typ inga grönsaker. Mango Chutney skulle också smaka bra som tillbehör.

Resten av söndagen användes till att förbereda sista veckan i april.

Sabla helg att ta slut fort!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑