Kategori: Mat och prat (Sida 207 av 386)

Lördag och söndag

Började helgen med att blanda ihop en deg. Här skulle bakas kardemummaskorpor. Och medan degen jäste tog jag och Sjuttonåringen var en snab sväng i skogen bakom huset… Vi blev galet blöta på bara en kvart. Ösregn!!! Därför stannade vi inne resten av dagen.

Maken tog den nyköpta S10+ och Sjuttonåringen hans S9+. Så det blev ett par överföringar fixade.

Bakade ut skorporna. Åt lunch. Och sen kokade vi clementinmarmeladgodisar. Dom skulle ju sedan stelna typ resten av eftermiddagen och kvällen så medan skorporna torkade och marmeladen blev dallrig började vi se Walking Dead s.10.

Och sen lågtempade vi lammracks. Precis innan middag gick dom på grillen.

Till dessa blev det Grekisk sallad, vitlöksyoghurt och kulpoatis.

Avslutade lördagen med en dålig film: Us! Blä. Undvik.

Söndagen hade bättre väder. Perfekt för att vädra sängkläder.

Och klippa upp snoret till marmelad i bitar. Alltså! Såååå kladdig. Sjuttonåringen kom dock på den briljanta iden att rulla godiset i florsocker.

Det funkade perfekt. Himla goda blev dom också.

Tog en prommis. Men jäklar så halkigt. Skönt. Och halt.

Efter lunch bäddade vi rent i alla sängar och sen julpyntade vi. Nu är rubbet på plats. Allt utom granen som vi tar in på fredag. Inget är dock tänt. Huset står bara helt redo för adventsfredag.

Hemma i lägenheten blev det lite likadana sysslor: vädra sängkläder, dammsuga, tvätta och bädda rent. Här får dock pyntet vänta till torsdagskväll.

Testade årets Blossa. Och till skillnad från många andra gillade vi den skarpt. Tummen upp!!!

Souvas i libabröd till middag. Och beroende på om Sjuttonåringen tänker plugga hela kvällen eller inte så blir det kanske lite Walking dead.

Bäst att försöka ladda inför en till galen vecka. 50 % av personalen saknas i morgon. Och enligt schema är typ alla barn på plats! Tjoho! Not!

Full fart

En fredag med många barn och få personal. Vi slog ihop avdelningarna så fixade vi dagen ändå. Dock med ändrade arbetstider och lite övertid.

Fick syn på mig själv i spegeln på väg ut i mörkret, en timme innan hemgång. Rufsig var bara förnamnet. Haha… syns att det varit full fart.

Var snabbt iväg till Lilla Gula. Värmde upp huset. Tände ljus. Och grillen!

Till middag serverades mixed fish grill. Grillad lax. Tonfisk. Och pilgrimsmusslor. Mums…

Sen blev det säsongsavsutning av Svenska Nyheter. Och godis!

Pyssellördag

Grått. Blåsigt. Och framåt kvällen regn.

Det vi gjorde utomhus var promenera samt sätta vitlök. Ok. Lite sent. Vad jag förstår ska dom hinna rota sig innan tjälen och här väntas minusgrader från nästa helg! Men det kan ju inte mer än misslyckas!

Inomhus pysslade vi med lite olika. Vi kokade clementinmarmelad.

Väldigt enkelt. Och den blev väldigt god. Tänkte baka kardemummaskorpor nästa helg. Borde passa fint till marmeladen.

Gjorde även kanderade clementiner. Dom blev också goda… och fina!

Fick med mig de mina på en 32 minuters tabata. En riktigt svettig sådan. Lite ommöblering i vardagsrummet så får vi plats alla tre!

Och till middag blev det grillat. Entrecote. Då regnade det så maken stod i carporten för att slippa bli blöt.

Avslutade lördagen med film: Jojo rabbit. Mycket bra. Både rolig och tänkvärd.

Älskar fredagar

Veckans bästa dag: fredag. Hela helgen kvar.

Väldigt lugnt på jobbet. Många hemma med symtom.

Hann en sväng i skogen på lunchrasten och sen klämde jag och Sjuttonåringen en 32-minuters tabata innan maken kom hem. Precis när sista pipet slutade tog han i dörrhandtaget.

I Lilla Gula var det lite kyligt. Men luftvärmepumpen jobbade på bra så vi klarar med andra ord ytterligare en helg utan att vrida upp värmen på elementen.

Planen var att baka – men det jag tänkte baka tog för mycket tid i anspråk samt krockade med middagen. Så jag gjorde kalljästa rågfrallor med lingon istället.

Jättegoda.

Till middag blev det musslor och sötpotatisstrips.

Och sen en riktigt bra film i TV-soffan: ANNA

Träningsvärk

Idag kämpar jag med träningsvärk deluxe. Typ hela kroppen värker. Bidde nog lite to much i trx-banden igår.

Så därför fick det bli ett tabatapass i morse! Haha.. ont ska med ont fördrivas.

Sen jobb. Så här fin väg har jag till arbetet – om jag tar vägen genom skogen. Där – i slutet av stigen skymtar förskolan.

Jobbade sent. Så det var pang på middagsfix när jag kom hem.

Ostgratinerad currytorsk med spenat och svamp. Mycket lyckad kombo.

Resten av kvällen blev Kemiläsning.

Och nu återstår bara en kvällsdusch!

Älskar att det är fredag i morgon.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑