Kategori: Mat och prat (Sida 211 av 386)

En lugn lördag

Lördagen blev jättemysig. Enligt prognosen skulle det regna hela dagen, men det stämde inte. Mest uppehåll och vi fick till och med se solen.

Började dock dagen inomhus. Medelhavsväxterna fick duscha (vilket är ett pyssel i sig då dom är stora och tunga) och så lyckades vi fixa lite översvämning i garaget då vi höll på vattna övriga övervintrare (!)

Skurade före lunch och efter tog vi en 7 km prommis.

Hann mysa i soffan framför en eftermiddagsfilm: The possession of Hannah Grace. Riktigt bra, trots avsaknaden av cool filmmusik.

Grillade karrékottisar till middag. Dessa serverade med ugnsrostade rotsaker: tre färger morötter, palsternacka, jordärtskockor och potatis.

Blev för sent för en till film men vi avslutade med musikquiz och att casta Marcus Oskarssons inslag från nyhetsmorgon (som vi missat på morgonen) och ett avsnitt av serien Världens värsta sjukdomar!

Nu har vi vaknat till en helt vit värld. Och vi har sommardäck på bilen (i en och en halv vecka till). Blir att köra försiktigt medan det är ljust.

Räkmackans dag

Lång onsdag. Först jobb. Sen APT.

Men solen lös. Jag lånade hem en stickad långväst/kofta/tunika (eller vad?) på lunchen (som jag ska behålla) och så firade jag och Sjuttonåringen räkmackans dag.

(Maken fick inte va med… han åt surströmming med jobbet.)

Så jäkla gott. Vitlöksrostat lantbröd, mosad avokado, sallad, cocktailtomater, gurka, ägg, massa räkor, chiliflakes, dill, citron och chiliaioli.

Riktig unsdagsmiddag.

Sen lite Sabaton och kvällssurr innan maken kom hem.

Det närmar sig helg. Synd bara på huvudvärken jag haft sen i natt… den vill inte ge sig! Hoppas den lämnar mig denna natt (vilket inte brukar ske… jag är dålig på sova bort huvudvärk).

Äppelmustens dag

En till grå dag. Och från lunchtid regnade det! Känns som att det är länge sen vi såg blå himmel.

Vi hann i alla fall en prommis utan att bli genomsura.

Efter lunch dammsög vi, vattnade blommor och diskade innan vi åkte hemåt.

Kunde konstatera att vi fått gjort det vi tänkte under helgen… plus en hel del till!

Hemma blev det thaimat. Och så firade vi äppelmustens dag!

Resten av kvällen tillbringar vi i soffan. Tända ljus och partiledardebatt.

Längtar redan till nästa helg!

Höstmys

Det blev en mysig lördag. I princip utan sol. Men varmt och skönt.

Perfekt väder att hänga upp ljusslingor. Inga kalla fingrar. Ingen risk att någon sladd knäcks.

Den vid ytterdörren tänder vi några dagar före Halloween. Den på altan närmare första advent. Men nu är dom på plats.

De tjusigt höstförgade blåbärsbuskarna blev också inpackade för kommande snö och kyla.

Och självklart blev det en prommis.

Med hjälp av hårtork och hushållspapper tog vi bort gammal stearin från ljusstaken jag fyndat i veckan.

En Sverigekrona/Toarpskrona.

Sååå fin. Älskar den.Måste köpa fler ljus. Och så vill jag även ha blågula dekorationer inför nationaldag/midsommar.

Hann med en eftermiddags film: Happy death day 2U.

Började lite segt… men den tog sig!

Grillad lax med ugnsrostade rotsaker, romsås och haricovertes till middag.

Och ett avsnitt </scorpion> med nyplockade jordgubbar. Haha… 10 oktober och så goda bär….

Fredagsmys

Inget regn när vi vaknade till fredag. Och inget regn på g enligt väderprognosen.

Så direkt efter frukost stack jag ut för en jogg.

När jag öppnade ytterdörren duggade det lätt. Suck… jaja… lite regn har ingen dött av.

50 meter senare vräkte regnet ned. Jag vände!

Blev en tabata istället!

Lugn fredag på jobbet. Och sen mot Lilla Gula. Där blev det grillat!

Mixed grill.

Sen Svenska Nyheter.

Och riktigt tokigt ösregn.

Myyyyysigt!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑