Kategori: Mat och prat (Sida 214 av 386)

Perfekt lördag

Fick en solig härlig lördag. Det blåste väldigt men inte så det gjorde nåt – annat än att man fick ta en tröja under jackan och hoppa över att räfsa!

Promenaden var superskön. I skogen blåste det inte. Och vi mötte en jättestor groda!

Efter lunch fortsatte vi utomhus. Klippte bort utblommade blommor, grävde ned lökar och planterade en stor mynta jag fått från vår köksa. Den får husera i ”komposten” så behöver vi inte oroa oss att den ”tar över”.

Vi ansade stora granen och packade in blåbärsbuskarnas rötter inför vintern.

Och så satte vi granris i blomlådorna under fönstren. Satte i belysningen redan nu, även om vi väntar med att tända.

Vi delade och satte om en gigantisk garderobsblomma och ett paradisträd fick ny form och jord.

Till middag blev det sen något vi längtat så länge efter: lammracks.

Har varit svårt att hitta men nu äntligen. Tzatsiki och grekisk sallad såklart. Och potatis från sista ståndet i landet.

Hittade ett gäng gubbar trots att vi läste 19 september i kalendern. Så det blev en liten efterrätt som avslut på lördagen!

Kebabens dag

Fredag. Åkte på ett stängningsskift men nyttjade sovmorgonen till max.

7.22 var jag ute i joggingskorna. Sju plus. Och solen kämpade för att visa sig.

En skön sexa, en snabb dusch och klockan 8.32 var jag på jobbet!

När jobbet var låst för helgen tog det inte många minuter innan vi satt i bilen på väg mot Lilla Gula.

Började med att göra en deg till rågfrallor. Och duscha medelhavsväxterna som stått i duschen sen i söndags.

Sen åkte vi och köpte Kebabpizza – kebabens dag till ära.

Onekligen ovanligt med pizza till fredagsmiddag, men gott var det!

Bröden gräddades…

… och så tände vi en rislykta, till svärmor, makens mor och Sjuttonåringens farmor, som lämnade oss för fem år sen i torsdags.

Dock blev det en flopp. Limmet hade torkat så den höll inte ihop lyfte inte som den skulle!

Vi tände en lykta istället.

Och så såg vi Cobra Kai.

Så kan vi snart skriva fredag igen

Soliga härliga höstvädret fortsätter. Tyvärr lovas det regn i helgen, men nu njuter vi.

Blev en prommis direkt efter jobbet. Fortfarande massor med hallon.

Plockade flera fulla nävar. Sååå gott.

På hemvägen hämtade jag även ut ett paket. Med min favoritparfym.

Den verkar vara på utgång och alla nätshoppar hade slut. Så när jag hittade en som faktiskt hade den i lager beställde jag två:

Katy Perry, Meow! ❤❤❤❤

Middag blev den galet goda vegetariska Huevos rancheros

Och sen fick jag för mig att börja putsa ett fönster. Men i och med att jag hamnade i Sjuttonåringens mattebok en stund (inte länge alls) hann det bli mörkt ute innan jag var klar.

Får väl se i morgon om det blev nog rent.

Nu ska denna tröttgumma hoppa in i duschen och sen koka te.

Fredag i morgon. Har fått byta skift och ska stänga i morgon. Men plus med det är att jag hinner jogga före jobbet!

Sköna Söndag

Igår var det lovat regn hela dagen. Det stämde inte. Halva dagen blev riktigt härlig.

Idag var det lovat grått. Det stämde inte heller. Mer sol än moln och 18 grader. Det tackar jag för.

Skog- och älvpromenad på förmiddagen. Och tvätt av alla sommarkläder.

Sen rensade vi hängrännorna och jag putsade alla fönster på övervåningen.

Dessutom flyttade vi in våra medelhavsväxter. Nu, första veckan, får dom bo i tvättstugan (passade på att duscha dom med diskmedelsvatten, i förebyggande) innan vi fått belysningen på plats i garaget. Citronträdet blommar, förresten!

Klockan blev nästan fem innan vi lämnade Lilla Gula.

Innan vi åkte hem passerade vi en guldglänta och plockade med oss lite gult.

Inte många. Men goda.

Räckte till var sin snitt i alla fall.

Och sen dumplings på det.

Nu är sängarna renbäddade, lägenheten dammtorkad och duschen väntar.

Är inte ett dugg sugen på måndag!

Så mycket gjort

Lördagen började regnigt. Ösregnigt!!! Så maken och Sjuttonåringen bänkade sig i soffan för lite Netflix.

Jag började sortera ljus.

Vi har såååå mycket ljus. Och de flesta huller om buller.

Men nu blev det ordning. Doftljus på ett ställe…

… och vanliga ljus på ett annat.

Och förutom att det blev ordning och lätt att se vad vi har, lönade sig jobbet.

Jag hittade ett kuvert med bortglömda pengar. Drygt tusen spänn!

Efter lunch kom solen fram. Vi tog en 7 km prommis. Riktigt skönt. 18 plus. Och blåsigt.

Tillbaka på gården tog jag hand om alla pellisar som ska övervintra. Tryckte ihop 12 stycken i två blomlådor. (Den största får bo kvar i sin jättekruka även över vintern) Förberedde även en till blomlåda med två styck som ska fyllas på med de fyra vi redan har hemma!

Och när jag ändå tömde pelargonkrukorna tog jag resten. Allt utom kryddorna. Tomaterna får mogna inomhus.

Ett himla blött göra att diska krukor och fat, men skönt att fixa när man slapp frysa om händerna.

Nu har ett av våra amerikanska blåbär har blivit blått! Lagom till dom snart ska packas in för att klara frosten!

Till middag skulle vi grilla entrecote. Men när köttet luktade surströmming ändrade vi oss.

Det fick bli grillad lax med spenatsås istället. Jättegott!

Kvällen avslutades i soffan framför Frozen 2. Snygg. Men inte lika bra som ettan!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑