Kategori: Mat och prat (Sida 215 av 386)

Mysfredag

En otroligt lugn fredag. Hela veckan har haft lågtempo. Får försöka njuta och ladda inför tid som blir precis tvärtom. För den tiden kommer!!!

Slutade redan tidig eftermiddag så jag hann mycket. Slänga ut sängkläder, tvätta, dammsuga, lågtempa ribbs. Och träna.

Det var regnvarning ute (men varmt… nästan 20 grader) så träningen blev inomhus: en styrke/konditiontabata 8×4 (32 minuter).

Och eftersom Sjuttonåringen också slutat tidigt fick jag sällskap.

Maken kom hem vid halvfem och då packade vi in oss i (den redan – av IKEAsaker – ganska fulla) bilen.

I Lilla Gula packade vi upp och fick bland annat två nyköpta lampor på plats.

En i köket. Och en i Sjuttonåringens rum. (Det var förövrigt han som såg lamporna på IKEA och ville ha en!).

Ribbsen som legat i ugnen i två timmar (100 grader) fick en slutfinnish på grillen och vi kunde avsluta middagen med nyplockade jordgubbar. Det var otippat. September, liksom!

Sen ska jag visa en busig sexåring! Fick messat en bild på mig själv, från 1978, i eftermiddags.

Och lite bus verkar det finnas kvar i blicken även på en 48-åring. Sista bilden taget idag, just efter avslutad tabata!

Helgmys

Vilket underbart (höst?)väder lördagen serverade oss. Ljuvligt prommisväder. Gick både i skogen och efter älven.

Lunch kunde vi käka på altanen.

Och det var perfekt väder att både klippa gräs och sitta i solen och nätshoppa.

Bakade tårta och även fikat kunde vi avnjuta utomhus.

Vi jagade getingar… eller försökte i alla fall. Verkar inte fått död på alla, men endel.

Men, efter 18 började det kännas kyligt så vi förflyttade oss inomhus.

Sextonåringen hade önskat middag: Till förrätt en brushetta och sen fiskgrill. Det var både tonfisk och lax. Plus musslor.

Satt uppe alldeles för sent. Ute var det stjärnklart och vi spanade efter norrsken, eftersom vi såg att det började läggas upp sånt på sociala medier. Men vi såg tyvärr inget..

TGIF

Fredag. Jag började dagen med ett styrkepass

…och sen bums på jobbet.

Riktigt härligt väder. Men nu känns det att hösten är här.

Så fort arbetet var fixat stack vi till Lilla Gula.

Det har varit kyligt på nätterna under veckan. Fredagmorgon var det bara sex grader. Men jag blev ändå förvånad då det visade sig ha varit så lite som 0,7 som kallast! Oops. Frostvarning ju!

Hoppas det var tillfälligt för vi tänkte spara ute växter några veckor till!

I Lilla Gula fixade Sextonåringen och maken rökiga högrevsburgare med chili som senare gick på grillen.

Klockan gick fort och vi hann inte med nåt Netflix. Däremot satt jag en bra stund och sökte musik på Spotify.

Lördagen har börjat med regn. Som nu upphört. Hoppas det håller i sig. Har inget emot om solen behagar visa sig!

Blåsig dag

Lördagen var nästan bara grå. Men varm. Och riktigt blåsig.

Jag hann klippa gräsmattan bakom huset innan vi gick på en promenad.

Ganska precis när vi startade började det småstänka. Inte farligt alls, så vi fortsatte.

Men när vi var längst bort från Lilla Gula kom det riktiga regnet. Alltså riktiga, riktiga.

Det var inte långvarigt men tillräckligt för att vi blev blöta in på bara kroppen!

Efter lunch började vi bums med middagen.

Pulled Pork.

Fläskkarrén skulle steka 5 timmar så vi hade tid att göra annat.

Till exempel ta en till promenad då solen tillfälligt tittade fram.

Det blåste så mycket att jag nästan inte tordes fram på kajen för att fota!

Middagen blev precis så god som vi planerat för.

Avslutade lördagen med lite retrofilm: Tillbaka till framtiden 3.

Nu är vi redo för en söndag vi hoppas ska bjuda på sol. Vi anar den, bakom molnen.

Vanlig fredag igen

Så blev det fredag. Och nu en vanlig fredag med jobb före helg.

Riktigt fint väder. Soligt och varmt. Drygt 20.

Skön prommis på lunchen. Då jag fyndade en jacka och köpte helgblommor.

Och hemma hade sommarens tredje fixade fotobok kommit. En som liksom kommit på efterkälken.

Men nu är jag i fas. Foton fram till i början av juni detta år är sorterade och säkerhetskopietsde och finns nu i bokform.

Åkte sen direkt efter jobbet till Lilla Gula. Hann mysa lite i solen, vattna och sitta och surra på altan, innan middagsfix.

Maken och Sextonåringen fixade Mozarellafyllda högrevsbiffar medan jag gjorde vitlökssås och örtpotatis. Vår Amadinpotatis i landet är såååå himla fin!

Sen blev det bara soffhäng innan godnatt.

Lördagen är grå. Och varm. Har ännu inte bestämt vad vi ska hitta på. Men nåt blir det nog….

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑