Författare: Candygirl (Sida 1016 av 1686)

Vårvinter

Både lördag och söndag bjöd på sol och värme. Nästan sex plus båda dagarna. Och det innebar att snön från taket på Lilla Gula Huset kom till marken med DUNDER och BRAK på lördagnatt/morgon.

SEN HADE VI MYCKET ATT SKOTTA.

Bron var helt täckt i snö. Vårt sovrumsfönster (vi sover ju i källaren) gick inte att se bakom snömassorna. Inte heller något av fönstrena på andra sidan bron.

Lördagen skottade vi fram vårt fönster. Och idag har vi skottat fram andra sidan. )Hur baksidan ser ut kan ni bara ana. Men den ligger i söder så där får naturen sköta smältningen själv…)

Och i och med att vi jobbade och slet med den bitvis ganska tunga snön blev det ju MASSOR med bra byggbitar.

Så från att jag tittade lite lätt bekymrad över all snö som plötsligt låg över hela halva infarten och liksom vällde ut så har vi knappt någon utskottat snö kvar. Allt är numera uppbyggt –  på höjden. ..

Bus och kompisarna (två till antalet) byggde och byggde och byggde. Och ja – vi hjälpte visst också till.

Tre hus blev det. Och borgen från förra helgen står kvar på kullen ovanför – om än synligt påverkad av det varma vädret. Den har liksom krympt. Borgen är byns slott. Och husen dom byggde idag är just by-hus.

Anar lite Mine-craft över det hela. För både bus och kompisarna är näst intill besatta av det spelet…

Nåja.. ”byn” är lämnad. Sportlovet slut. Imorgon är det vardag igen.
SNYFT

Ett grönt rum efter en ljuvlig dag

Duschrummet i Lilla Gula huset är inget vackert rum. Golvet är fint. Och duschväggen. Och sen har vi fin tvättmaskin och en tillika fin tvättbänk. Men resten är ganska anskrämligt – om man bortser från lavoaren ovan. Rummet är grönt – tre nyanser dessutom Och ena väggen är prydd med handmålade skitfula klöverblad. I grönt – såklart. Taket är i behov av målning och väggen vid duschen behöver lagas.

Men rummet fyller sitt behov. Vi kan duscha och vi kan tvätta och vi kan hänga saker på tork. Perfekt. Och därmed har rummet inte så hög placering på ”att-fixa-listan”.  Men för att slippa se det mörkgröna, limegröna och illgröna när vi duschar så släcker vi lampan och kör med bara levande ljus. Ovan syns några. Det lös ytterligare fyra till – i fönstrena – igår när jag duschade.

Och oavsett hur grönt det är i duschrummet så är det en förbaskat skön dusch. Mysig, på nåt sätt. Och nån gång ska väl taket bli vitt och väggarna lagade och vita dom med. Men det limegröna elementet tänker vi behålla. För det är coolt. Speciellt om resten av rummet blir vitt.

Och till detta rum tänker jag bege mig strax. För efter flera timmar ute i solen – promenerandes, skottandes snö som rasat från taket samt skottat just ett tak – så blir man varm. Och svettig. Så en dusch behövs innan lite finare lördagskläder än strumpbyxor och yllekofta ska sättas på…

För övrigt bjöd lördagen på UNDERBART väder. Varmt och soligt. Tempen orkade upp till hela 5,6 grader i skuggan. Vinterkläderna kunde därmed läggas åt sidan för en dag. Och årets första fika på altanen kunde också intas. Sånt gillas.

I kväll ska vi grilla lamm. Mmmm

Solsnö

Sol och varmgrader. Och det måste det ha varit hela natten – ja inte sol då, men varmgrader. Det har nämligen rasat från taket i omgångar.

På baksidan är vi numera utan torkställning.

Och vårt sovrum var farligt nära att bli utan fönster. Det knakade oroväckande när lasset kom och snön ligger nu pressat mot halva vårt källarfönster.

Nu frukost. Sen satsar vi på utedag. Under förutsättning att solen håller sig framme resten av dagen.

Snölada

Foto: Samsung Galaxy S2

Riktigt uschigt väder idag

BLÅSIGT är bara förnamnet. Efternamnet lyder snö. Och den är så blöt så det blir som regn på en när man träffas. Och på fönsterrutorna.  Dock är ju marken kall så där blir det ännu vitare än innan.

Sista lovdagen för bus.

Vi drar till Lilla Gula och hoppas på kanonväder under helgen.

 

FIXAR

Jaha.. vad tror ni jag roat mig med ikväll då? Om ni kikar på bilden ovan….

.
.
.
.
.
.
.
.
v

Jo sånt här:

MONTERING.

Fyra IKEA-byggsatser. Och det krånglade inte en enda gång! Behövde inte ens be maken om hjälp. 🙂

 

Det som monterats är:
En vit skohylla – TJUSIG
En vit klädhylla- TJUSIG
Två höga TROFAST (som utgått ur sortimentet nu)

Och dessa ska in i denna hall:

Alltså.. det är väl inget fel på detta, egentligen. Förutom att vi inte valt klädhyllan själv – den hängde här när vi flyttade in typ förra årtusendet. Och många krokar saknas eller är trasiga. Skohyllan är arvegods (avlagd sådant) och byrån är trasig för femtielftegången (nedersta lådan GÅR inte att stänga – därav är den öppen).

Dessutom är det sjukt dåligt med förvaring.

Med det nya hoppas jag få bort skor, vantar och annat som ligger och slänger på golvet jämt. Ovan är det faktiskt lite städat ju… lite måste man ju fixa till innan man fotar.

Det nya hoppas jag få upp i slutet av veckan. Min pappa ska hjälpa mig hänga upp så det blir rakt och snyggt. Och sen väntar jag på hyllplan till TROFAST. Dom var slut när vi var till Happis. Men dom fanns på HANDLA HEMMA och kostade bara 95:- i frakt så jag klickade bums hem tio plan (5 frp) Även dom ska komma till veckan.

Det enda jag funderar på är: var ska jag slänga handväskan i fortsättningen?

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑