Författare: Candygirl (Sida 1017 av 1686)

En torsdag i mars

Så stampar vi i gång torsdagen.

Känns både segt och som att veckan går för fort.

Segt för att jag längtar till helg. Att den går för fort för att busungen har sportlov och verkar njuta av varje sekund. Snart är det över. (idag följer han med sin pappa på jobbet för att inspektera lite där… dom skulle bara ha två barn och en annan av personalen skulle ha med sin flicka som är jämngammal med bus)

Torsdag är det oavsett hur jag känner.

Och ute blåser det isvindar trots att termometerstapeln bara letar sig ned just under nollan

Pluto

Busungen har fortsatt skapa gosedjur. Förutom kissekatten och den lilla musen har han nu även sytt en hund – den ovan –  och en Piraja. Fast den sistnämnda har jag inte fotat.

Hunden här heter Pluto och var en present till busungens far. Nästa djur blir en… tja… han pratar eventuellt om en Kanin. För han är fast övertygad om att sy ytterligare ett djur. Eller flera…

Is-ägg

På avdelningen jag jobbar får barnen dyka djupare ned i en klassisk saga per månad. Dom hör den i flera olika versioner, på cd, kan få se den tecknad (om den finns). Dom funderar över innehåll, pratar, diskuterar. Dom ritar bilder ur sagan, leker bitar ur den, dramtiserar ibland och lite annat smått och gott.

Till tre små grisar byggde dom bland annat alla tre grisarnas hus.
Till Hans och Greta la dom ut spår som kompisarna fick följa.
Till sagan om när Gubben och Gumman bytte jobb provade dom göra eget smör
Och här ovan  ser ni  äggen dom gjort till sagan om Den fula Ankungen.

Isägg. Gjorda i ballonger. Det handlade alltså både om teknik och naturvetenskap.  Det stora ägget har jag gjort. Och för att få det lite mer annorlunda än bara till storleken knölade jag in lite svart silkespapper och glitter i ballongen innan jag frös den.

Barnen har själva tillverkat redet – av träull och garn. Och sedan hämtat in isäggen och ”skalat dom”.

Fast dom tror inte det kommer komma några ankungar ur äggen. Dom påstår att dom kommer spricka när dom blir varma av vårsolen.  🙂

Sångtime!

Någon som är sugen på sjunga barnvisor? Lite Honky Tonk? Huvud Axlar..? Klappa händer och stampa lite fötter? Och nåt eget klämmer jag nog också in.

Jag finns på bibblo halv två med avsikt att sjunga med och för barn i morgon.

”Mina” barn – dom som inte har sportlov  – kommer. Däremot tror jag min egen busungen bojkottar mig. Han gillar när jag spelar och sjunger. Men han är inte hemma och dessutom anser han sig liiiiite för stor för ”barnvisor”…

Men ni som är i närheten… KOM MED ERA BARN. Egna eller jobbets.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑