Kategori: Mat och prat (Sida 230 av 386)

No more fucks to give och en Pompi

Roligt med en annorlunda tisdag.

Efter jobb (kanonväder!) blev det bara en snabb vända hemma för dusch och klädbyte.

Sen blev det thaimiddag och sen No more fucks to give med kollegor.

Supermysig kväll.

Och Mia Skäringer är ju så galen. Bjuder så grymt på sig själv. Och trots ett tungt ämne får vi skratta massor!

Två och en halv timme väl spenderade slantar!

De mina var vakna… om än knappt…när jag anlände hem.

Så kul med nåt extra sådär en vanlig vardag.

Idag, onsdag, fick vi gråväder.

Och jag behövde få veta hur en Pompi se ut. Vet dock inte vad en Pompi är så jag frågade mina jobbarn:

– ett monster.

– huvudet ser ut som en apelsin

– den är rosa

– ögonen är svarta

– den har vassa tänder

– den här inga ben utan kryper

– svansen ser ut som en stjärna

– den har antenner på huvudet

Och det tolkade jag så här (en Pompi finns inte på riktigt men förekommer i en sång/ramsa som jag behövde illustrera):

Efter jobbet blev det städning och unsdagsmiddag: allt i ett kyckling på plåt med lite extra som råkorv, spetskål, svartkål och fetaost.

Nu är vi hyffsat nära helg!!!

Sol idag med

Tänk om vi kunde få ha detta väder varenda dag… ett bra tag i alla fall.

Kallt på nätterna. Det var minus 15 när jag gick till jobbet. Men sen jobbar solen på bra. Så kring minus 5 blir det efter lunch. Helt galet härligt.

Tyvärr verkar molnen ska dominera i morgon och sen ska det komma mera snö. Men till helgen hoppas vi på soool.

Gick och bytte ut Sextonåringens nyinköpta skidor. Vill inte riskera att han undviker att komma med oss ut ifall glidet uteblir.

Så nu är nya införskaffade och redo att hämta på fredag (trots att dom jag köpte förra helgen är kvar i Lilla Gula: Kom in med dom nån dag vid tillfälle!)

Hann en liten prommis både på lunchen och efter skidbytet. Och även en titt in till makens morbror.

Efter det middag: Thaisoppa. Världens enklaste.

Vanlig Kelda färdig Thaisoppa. Pimpad med äggnudlar, skivade färska champinjoner, färsk hackad chili, cocktailtomater, räkor (eller crabsticks) och koriander.

Nu blir det vilda djur i Serengeti.

Härlig fredag

Alltså… Vi har sååå fint väder just nu. Kallt på nätterna och sol på dagarna. Tjugo minus när jag knallade till jobbet 5.40. Men bara typ fyra mitt på dagen.

Tog jobbbarnen på promenad och kikade på estetelevernas vackra iskonst nere på stan.

Och efter jobbet slängde jag ut alla sängkläder på balkongen samt tvättade. Lågtempade samtidigt kvällens ribbs och yogade.

När Sextonåringen kom hem gick vi och skaffade nya skidor åt honom.

Drog till Lilla Gula vid fem. Där var det lite kyligt inomhus. Hade varit minus tjugofyra som kallast under veckan, och det märktes. Bara elva grader i vårt sovrum. Och sexton på övervåningen. Men bara ett par timmar senare hade vi gosivarmt.

Bakade lantbröd samt grillade hastigt på ribbsen jag ugnsstekt under eftermiddagen (två timmar på ca 120 och 45 minuter på 75).

Mums.

Sextonåringen hade lite skoljobb så vi skippade både Talang och Svenska Nyheter. Får bli play senare nån gång.

Tog vetekudden med oss i sängen när det var dags för godnatt. Skönt. För täcken och madrass hade inte hunnit bli varma!

Lördagen ser hittills ut att bli fin. Solen skiner och nattens minus tjugo har stigit till tio. Vi har käkat mysfrukost och sett på när ekorren äter solrosfrön.

Min pappa ringde och sa att Sextonåringens skidor fått dåligt omdöme. Men jag hittar inget sånt på nätet – och jag är bra på söka – så vi får väl kolla själva. Kanske redan idag?

Semmeldagen

Så fint väder. Strålande sol och typ 10 grader kallt i förmiddags. Underbart.

Efter en riktigt fullspäckad jobbdag hade solen ökat på graderna. 4 minus. Och fortfarande sol.

Så jag tog mig äntligen ut på en jogg. Det är säkert en månad sen sist. Bråkiga bihålor, hosta och snor har hindrat mig. Har klarat mig från feber (än så länge) så jag har ju kunnat promenera, yoga och styrketräna. Men jogg har fått vänta.

Men nu.

Började försiktigt. En femma. Halkigt och knöligt. Men skönt!

Direkt efteråt gick jag och Sextonåringen och köpte semlor.

Sen blev det supergod middag. Blomkål i curry. Så enkelt. Mums…

Efterrätten var självklart också smarrig.

Nu pluggar maken och Sextonåringen NK. Och jag har parkerat i soffan framför Efter Fem.

Blir kanske även lite Kalifat innan det sen är dags att avrunda denna semmeltisdag.

Jösses vilken helg

Fredagen bjöd på värme och slask. Skönt. Men blött.

Hemskt före efter E4:an till Lilla Gula. Men vi var på plats just efter 17. Hann i princip bara packa upp, få upp värmen samt börja förbereda middagen innan det tutade på gården: besök från huvudstaden.

Så kul. Och så länge sen vi sågs.

Fredagskvällen och en bra bit in på natten mot lördag blev vi sittande i köket. Vi käkade paella och surrade. Och surrade mer…

Först vid tretiden på natten hoppade vi ned under våra täcken.

Vaknade vid halv tio på lördag. Då luktade det redan gott av kaffe eftersom gästerna vaknat först.

En god frukost senare lämnade dom Lilla Gula för en liten turné runt Kalix med omnejd.

Vi tog en prommis. Helt galet bra väder. Fyra plus och strålande sol.

Skottade altan och gångar. Åt lunch. Och myseldade.

Som ni ser är utsikten från vårt sovrumsfönster rejält begränsad den här tiden på året!

Vi gick sen in och kröp vi ihop i soffan framför fredagens avsnitt av Svenska Nyheter.

Vid femtiden kom gästerna åter.

Denna kväll tillbringades också den vid köksbordet. Dock med ett avbrott för middag på lokala vägkrogen Roady.

galet gott. Jag, maken och Sextonåringen åt vitlöksbröd till förrätt och bräserat lammlägg till varmrätt. Och före maten fick jag smaka en ny favorit: GT med gurka och svartpeppar.

Beställde efterrätter precis i samma stund som köket stängde och när det såg ut som om personalen tänkte börja städa så gick vi!

Fortsatte med en hemmablandad GT – även den med gurka och svartpeppar. Sjukt god kombo.

Tänkte väl lägga oss lite tidigare denna kväll…. men klockan sprang ifrån oss. Den var näst intill tre innan vi somnade även lördag.

Söndag blev sen lugnare. Våra långväga gäster lämnade oss efter frukost. Hejdå. Ses snart!!!

Vi tog en prommis (plus 3 och soool). Sen, efter lunch, städade vi bort spåren av våra besökare. Dammsög, dammtorkade, slutade toaletter samt dusch.

Sen hemåt mot Kalix.

Fick bli pizza till middag. Och nu, om en stund, fredagens avsnitt av Talang. Mer än så orkar vi inte ikväll.

Sjukt rolig helg. Intensiv. Trevlig. Skrattig. Och superhärlig!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑