Kategori: Mat och prat (Sida 231 av 386)

Soool

Oj. Vart tog veckan vägen?

Nyss var det ju söndagkväll. Och nu laddar vi för helg.

Måndag var blöt. Men solig och fin. Tisdag hade det frysit på igen. Sol. Onsdag likaså. Fantastiska dagar. Idag, torsdag, vaknade vi så plötsligt till minus 18. Men solen gjorde sitt så det var runt 11 på förmiddagen. Till kvällen kom dock molnen. Och blåsten. Nu bara ett par grader men mycket mindre skönt än på dagen idag.

Barnen på jobbet förbereder snö- och isutställning. Här har dom gjort snötavlor.

Vi har jobbat sent typ alla dagar denna vecka. Stängningar. Möten….

Idag kunde jag i alla fall klämma in en tabata på min friskvård. Ett styrkepass när jag stängde i måndags samt ett yogadito en annan dag blev det också denna vecka.

Och så har vi börjat se Kalifat. Tre avsnitt har vi avverkat hittills.

Idag blev det superenkel och god vardagsmiddag: parmalindad lax med vitlöksfräst gnocchi, broccoli och spenat samt lite selleri. Alltså! Mums…

Nu ska jag bara förbereda fredag. Packa lite inför helgen och sen parkera mig i soffan.

Mot helgen!

Härlig lördag. Riktigt skönt väder. Tog en lång prommis före lunch.

Efter blev det skurande. Och så tog jag tag i att säjerhetskopiera foton. Sparar alla foton (som ska vara kvar… rensar även rejält) på både ett USB och en portabel hårddisk.

Nu har jag foton för minst en fotobok att ta hand om!

Började se en film – Mandy, med Nicolas Cage. Men den var så konstig så vi bytte film efter en halvtimme. Istället blev det hajfilm: 47 meters down. Och den var riktigt bra.

Fixade grillad lax med örtpotatis och romsås till middag.

Och så avslutade vi lördagen med att fira Gelehallonets dag samt se fredagens Talang på TV4play.

Idag, söndag, vräker snön ned och det blåser. Satsar nog på innemys denna dag!

Börjar väl med att dammsuga och lyssna på pod!

Alla hjärtans dag 2020

Vilken fin Alla hjärtans dag vi fick.

Först var det superlugnt och mysigt på jobbet. Till och med hjärtebakelse fick vi, och barnen.

Sen drog vi till Lilla Gula och firade själva. Paket. Ballonger. Champagne.

Och middagen var inte fy skam.

Hummer, gravad ren, lufttorkad skinka, gravad lax, ishavsröra, kycklingvingar

Sen choklad och gelehjärtan i soffan till Svenska Nyheter.

Kom i säng bra tid. Nio timmar fick vi ihop på sömnkontot.

Lördagen är supersnöig. Och vi har börjat morgonen med att premiärdricka kaffe och te i muggarna jag köpte i Alla Hjärtans present.

Det maken köpte sparar vi dock för att dricka en annan helg. 🙂

Chili på högrev

Supergod chili som sköter sig själv medan man gör annat.

Recept på vår variant:

Börja med att göra en kryddblandning av

1,5 msk anchochilipulver,

1 msk chipotlechilipulver,

1 msk spiskummin,

torkad basilika och timjan,

lite rökt paprikapulver och

0,5 dl vatten.

Tärna högrev. Vi gjorde på 1,7 kg. Salta lätt.

Fräs en förpackning tärnad bacon i stekpanna. Plocka upp baconet och fräs högreven i fettet. Räcker det inte, använd smör!

Plocka fram stora grytan.

Fräs två lökar i olivolja.

Tillsätt tre finhackade vitlöksklyftor och två finhackade färska chili.

Och så i med kryddblandningen.

Tillsätt sen köttet (inte bacon),

en frp hela tomater och

5-6 dl vatten.

På med lock och låt sedan småputtra i minst två timmar. Vår kokade 3,5 innan vi lyfte på locket och lät vätskan reducera.

Tillsätt bacon när grytan kokat klar (4 timmar!)

Och red med maizena. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

Servera sen i tortilliabröd med goda tillbehör. Vi hade

Guacamole, kidneybönor, tomater, lök, oliver, gurka och yoghurt.

Rekommenderas varmt!

Lördagsmys

Vi fick en härlig lördag. Fast vi ändrade våra planer. Istället för att ta oss ut på promenad och sen skotta tak tog vi bilen till Kalix. Kalixbron var öppen igen och vi åkte in på loppis.

Nu visade det sig att det var en riktigt sugig loppis. Men vi åt supergod sushi till lunch. Och så passade vi på att handla lite vi saknade till middagen.

Tillbaka i Lilla Gula började vi omedelbums med middagen. 1,7 kg högrev skulle förvandlas till en chili. Och eftersom den blev så sjukt god får det receptet ett eget inlägg.

Samtidigt som vi middagsfixade bakade jag även snittar. Med centertopping!

Eftersom chilin skulle koka i flera timmar bänkade vi oss i soffan för att se Once upon a time in Hollywood.

Den är ju dock 2 timmar och 40 minuter lång så vi gjorde paus för fortsatt att färdigställa, och käka, middag.

Glömde helt och hållet bort att det var Mello på TV. Vi myste i soffan med massor av tända ljus. Såg färdigt filmen (helt OK, men inte mer) och surrade.

Söndagen har börjat fin. Sol och några grader. Men det ser ut som att molnen kommer ta över. Idag ska vi ut och fixa det där taket.

Men först ska jag dammsuga!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑