Författare: Candygirl (Sida 1011 av 1686)

Cool & större önskas…

Busungens cyklar är för små. Båda två. Han har ju en hemma och en i Lilla gula huset.

Och nu har vi fixat ”ny” velociped till Lilla Gula. En inte helt ny (läs skitgammal) silverfärgad treväxlad DBS med fotbroms. Busungen hade vissa problem att lyckas komma över sadeln med sina jättehöga vinterstövlar på fötterna. Men annars gick det bra. Och han var sååå nöjd med arvegodset. Det är den han cyklar omkring på på dom dåliga  bilderna med fart-oskärpa på ovan. (ja, jag vet – utan hjälm, men vi visste inte att vi skulle cykla hem en cykel när vi gick iväg)

Nu saknar vi bara nåt häftigare till här hemma.

Någon som har nåt liggandes i garaget vi kan överta/köpa???

Busungens krav:
24 tum
växlar men med fotbroms (bromsen är vårt krav).
Inte rosa.
Inte röd (fast det sista förstår jag inte)
Och cool ska den visst också vara

Så tillägger vi ett krav
Ingen coop eller Biltema-cykel!!! Utan typ Marvil, Crecent, Monark, Ideal eller så…

Någon som har nåt skoj att cykla hit?

Till mamma från bus

Han hann inte sy den klar till min födelsedag. Men dagen efter fick jag den. En Candy.

Fast hon får inte sova med mig. Hon vill fortfarande sova med han som sytt henne… Eller kanske är det tvärt om – att han som sytt henne vill att hon sover med honom.

Simon & Patrick

Nu ni… nu har jag shoppat. Nåt jag VERKLIGEN ville ha. Och det bidde en NY GITARR. Weeee….

Jag hade ju en inte allt för gammal strängad sak. Närmare bestämt en IBANEZ köpt november 2010. Men jag och den har INTE kommit överens. Jag har inte gillat soundet .  För tunt… Ingen ordentlig resonans liksom. Dessutom har den bråkat och bråkat och bråkat. Vet inte hur många gånger dom justerat halsen på den pga skrällande ljud. Bara för att missljudet återuppstått ganska fort igen. Så nu gav jag upp (ja, jag vet.. man kanske skulle reklamerat, men, men…)

Jag gick till en annan musikaffär (den jag köpte min allra första gitarr på och som jag ÄLSKAR- gitarren alltså). Jag hade med min ”gamla”, förklarade att vi inte var kompisar och sa vad jag var ute efter. Sen fick dom rekomendera mig nåt. Ochen av gitarrerna dom plockade fram var den jag sedan köpte. En Simon & Patrick

Mycket dyrare än vad jag hade. Och helt sanslöst mycket bättre ljud. Den är ljuvlig att spela på. Hoppas nu bara att den här inte ska krångla med mig.

Så här beskrivs gitarren jag köpt på musiksidor på nätet:

”Folk-modeller är idealiska för fingerspel tack vare sitt förstärkta mellanregister. Denna lyxiga modell har solitt trä i sidor, botten och lock.

Och så här skriver man om själva märket Simon & Patrick:

”I norra Kanada har Robert Godin i många år producerat dessa fantastiska instrument sida vid sida med sina elgitarrer, Godin Guitars. De akustiska gitarrerna döpte han efter sina söner – Simon & Patrick.

Gitarrerna handbyggs med största omsorg av det allra bästa råmaterialet. Eftersom nästan allt trä de använder växer lokalt spar de stora kostnader vilket märks på de låga priserna.

Alla instrument alkohol-lackeras vilket låter träet åldras och resonera mer vilket gör den vackrare med tiden precis som en gammal violin. Många andra gitarrtillverkare plastlackerar sina instrument, vilket är billigt att göra, med det dödar effektivt klangen genom att konservera träet. En Simon & Patrick är levande och åldras med grace.

Vad som hände med min ”gamla” röda Ibanez? Den bytte dom in. Och jag fick riktigt bra för den. Trots att den redan var i behov av en slipning av halsen. Hm… efter dryga året.

Vadå? Hur många jag äger… hmmm…

En svart akustisk nylonsträngad som är placerad i Lilla Gula Huset allt som oftast
En röd elgitarr som jag nästan aldrig använder – eftersom jag tycker jag spelar uselt på den. men snygg är den
En träfärgad akustisk med stålsträngar som går att koppla upp mot förstärkare (den ovan alltså)
En svart akustisk westerngitarr med stålsträngar – även den går koppla upp. Men den står i källarförrådet eftersom den tenderar skorra. Halsen behöver slipas om och det ids jag inte kosta på den
Och så en träfärgad akustisk nylonsträngad – den första jag hade. Den jag lärde mig på. Den håller inte stämningen så den är också placerad i källaren.
På jobbet spelar jag med husets gitarr – en nylonsträngad – som låter ganska kass, men som duger bra i barngrupp!

DAGS FÖR PÅSK



 

Nu är vi ganska redo för påsk.

Hemma kom påsken fram i förrgår (förutom risen som kom fram förra helgen) och i Lilla Gula kom den fram igår.

Ovan bilder från lägenheten. Där har vi svart och vitt i riset i köket (bus har lila och rött i sitt rum) och lite kycklingar här och där. Och så två jääääätestora reden på golvet i hallen med alla påskägg vi samlat på oss genom åren.

Här i Lilla Gula Huset går påskriset i lila och orange, det har kommit fram lite kycklingar och jag har plockat en ensam kvist som är smyckad med tre helt underbara porslinstuppar. Den kvisten är den enda jag har i vatten och den har börjat få små musöron nu.

Nu under helgen ska vi planera påskmaten. Vi som både gillar att laga den samt käka upp den tycker ju om att planera. Åtminstone jag…

Och idag ska vi ta en tur till residensstaden och se vad vi hittar för fynd.

(varför vi är vakna redan nu? Tja… vi råkade somna redan kvart över elva i går. Det hör inte till vanligheten… det är faktiskt tidigare än en vardag. Men ibland är man bara så trött. Det har varit en jobbig vecka så…)

 Glöm inte Earth Hour ikväll.

 

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑